C
Keiller Keiller skrev:
Har skickat ett surgubbemail till företaget, ett elbolag, att antingen anlita riktiga brevbärare eller sluta skicka brev överhuvudtaget.
Det är till synes minst lika ofta avsändarens oförmåga att få iväg fakturorna som spökar. Fast de skyller så klart alltid på posten. Idag är det standard att fakturadatument inte har något att göra men när fakturan faktiskt skickas iväg. Pragmatiskt sett - pappersfakturor fungerar inte särskilt bra längre.

För första gången i mitt liv kände jag mig härom året tvungen att skapa en fakturakalender där jag kan se vilka löpande fakturor som skall vara betalda varje månad.

Autogiro är den enda lösningen. De klagar på att du inte betalt även om de inte skickat e-fakturan. Och gör de senare det så skickas den med ett fakturadatum flera veckor bak i tiden

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
hsd
Autogiro är skit, de kan dra vilka belopp som helst exempelvis försäkringsbolag av olika sorter utnyttjar detta
Efaktura är bra då man själv måste godkänna beloppet

• Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Autogiro är skit, de kan dra vilka belopp som helst exempelvis försäkringsbolag av olika sorter utnyttjar detta
Autogiro är ok för rimliga saker där det väldigt sällan blir fel och där straffet för att missa en betalning är stort, som trängselavgiften.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är enkelt att reklamera dragningen på autogirot.

hsd hsd skrev:
Jag förstår inte att man inte kan få ett tillägg till den tjänsten som ger en signal från banken om summan går utanför ett angivet intervall.
Jag har idag automatisk betalning på ett antal e-fakturor som inte varierar i någon större utsträckning, exempelvis mobilabonnemanget. Det borde vara en smal sak att kunna ställa in att om det går utanför den normala summan +\- X% (eller Y kr) så dras det inte automatiskt utan jag får en notis om att godkänna betalningen istället.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
hsd
tveksamt tveksamt skrev:
Jag förstår inte att man inte kan få ett tillägg till den tjänsten som ger en signal från banken om summan går utanför ett angivet intervall.
Jag har idag automatisk betalning på ett antal e-fakturor som inte varierar i någon större utsträckning, exempelvis mobilabonnemanget. Det borde vara en smal sak att kunna ställa in att om det går utanför den normala summan +\- X% (eller Y kr) så dras det inte automatiskt utan jag får en notis om att godkänna betalningen istället.
Ja det borde vara standardförfarande

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är till synes minst lika ofta avsändarens oförmåga att få iväg fakturorna som spökar. Fast de skyller så klart alltid på posten. Idag är det standard att fakturadatument inte har något att göra men när fakturan faktiskt skickas iväg. Pragmatiskt sett - pappersfakturor fungerar inte särskilt bra längre.

För första gången i mitt liv kände jag mig härom året tvungen att skapa en fakturakalender där jag kan se vilka löpande fakturor som skall vara betalda varje månad.
Fast här är det leverantörens oförmåga som spökar. Det vill säga Citymail klarar inte av att upprätthålla den service som den andra leverantören faktiskt lyckas med på orten där jag bor.

RoTe RoTe skrev:
Varför inte Efaktura?
Jag har fr.o.m idag lagt in om e-faktura även för mitt elbolag. Har det för övrigt på alla andra återkommande räkningar. Men jag vill gärna ha just elräkningen i pappersform.

RoTe
Keiller Keiller skrev:
Jag har fr.o.m idag lagt in om e-faktura även för mitt elbolag. Har det för övrigt på alla andra återkommande räkningar. Men jag vill gärna ha just elräkningen i pappersform.
Tror du kan skriva ut den i så fall...

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tror du kan skriva ut den i så fall...
På din skrivare? Skicka kopian med posten isåfall...

RoTe
Keiller Keiller skrev:
På din skrivare? Skicka kopian med posten isåfall...
Ja eller din, eller ditt jobbs, eller din mammas... Valfritt

Keiller Keiller skrev:
Men jag vill gärna ha just elräkningen i pappersform.
Varför då?

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför då?
För att jag enkelt vill kunna jämföra förbrukningen och kostnaderna över tid.

Och innan tråden spårar ur om mina val av hur jag vill ha mina fakturor så återgår jag till min ursprungliga frustration i ämnet:

GAAAAH! för Citymail som inte klarar av att leverera brev i tid. Jag har ännu inte fått det jag skulle ha haft för en dryg månad sen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
För att jag enkelt vill kunna jämföra förbrukningen och kostnaderna över tid.
Men just när det gäller elräkningen är det ju enkelt att (dagligen om man så vill) jämföra förbrukning med föregående år.

Man har inte samma uppföljning på andra e-fakturor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.