tveksamt tveksamt skrev:
Det är väl snarast standard nu att det står ”det här är en kontantfri restaurang/butik/affär/etc.” när man går in någonstans.
Förvisso, men har personalen någonsin nekat kontant dricks?
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förvisso, men har personalen någonsin nekat kontant dricks?
Det vet jag inte, jag har inte kontanter på mig så jag har aldrig försökt.
Jag tycker inte att dricks är ett bra system över huvud taget.
 
Dricks är väldigt konstigt, iaf när vissa branscher ser det som ett krav och andra förbjuder det. Jag har inga problem att skänka lite extra om någon GJORT något extra, men absolut inte om de bara gjort sitt jobb.
Jag skulle även kunna tänka mig att betala en extra slant till en duktig bygglovshandläggare som ansträngt sig lite utöver det vanliga - men se DET går inte, då kan det betraktas som mutbrott och bestickning!
 
  • Gilla
David__11 och 3 till
  • Laddar…
Dricks är ett sätt för arbetsgivaren att föra över en del av löneutbetalningarna till sina anställda, på kunderna. Baserat på kundernas skamkänslor och välvilja. Hela systemet stinker och ska bort. Arbetsgivaren ska givetvis betala hela lönen direkt, allt annat är direkt ohederligt.
 
  • Gilla
Paulina123 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle även kunna tänka mig att betala en extra slant till en duktig bygglovshandläggare som ansträngt sig lite utöver det vanliga - men se DET går inte, då kan det betraktas som mutbrott och bestickning!
Det finns ett samhällsintresse som eventuellt är motstridigt ditt i byggfrågor. Att handläggarens ersättning blir beroende av ett positivt utfall är alltså korrumperande.

Något motsvarande är man inte orolig för på krogen. (Även om det säkert går att hitta exempel på att Adam fått vänta för att all uppmärksamhet gick till Benjamin så är det inte ett samhällsproblem.)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J JPW skrev:
Dricks är ett sätt för arbetsgivaren att föra över en del av löneutbetalningarna till sina anställda, på kunderna. Baserat på kundernas skamkänslor och välvilja. Hela systemet stinker och ska bort. Arbetsgivaren ska givetvis betala hela lönen direkt, allt annat är direkt ohederligt.
Blir servicen bättre av en prestationsbaserad del har jag den gärna kvar. Fy fan för serviceinrättningar med ointresserad personal.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ett samhällsintresse som eventuellt är motstridigt ditt i byggfrågor. Att handläggarens ersättning blir beroende av ett positivt utfall är alltså korrumperande.

Något motsvarande är man inte orolig för på krogen. (Även om det säkert går att hitta exempel på att Adam fått vänta för att all uppmärksamhet gick till Benjamin så är det inte ett samhällsproblem.)
Nu menar jag inte att betala för ett positivt utfall, utan kanske för att de gör något extra som att skala om en ritning eller skicka med ett exempel på hur en kontrollplan ska utformas, istället för att bara svara ”det får du ta reda på själv, det ingår inte i mina arbetsuppgifter”
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag utgår från att du trots det förstår risken och därmed skillnaden.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blir servicen bättre av en prestationsbaserad del har jag den gärna kvar. Fy fan för serviceinrättningar med ointresserad personal.
Man bör undvika att äta på ställen med sådan personal, inte muta dem för att de ska göra sitt jobb. Handlar bara om en inkompetent restaurangchef som inte lyckas anställa vettigt folk. Är serveringspersonalen dålig lär inte kocken vara bättre, vem vill äta vad en sån kock lagar.
 
L lbgu skrev:
Man bör undvika att äta på ställen med sådan personal, inte muta dem för att de ska göra sitt jobb.
Undvik på du, så går jag på krogar jag finner trevliga och fortsätter visa min uppskattning.
L lbgu skrev:
Handlar bara om en inkompetent restaurangchef som inte lyckas anställa vettigt folk.
Nej, det handlar om incitament. De kan komma på många sätt, men dricks efter nöjdhet är ett välfungerande sådant.
L lbgu skrev:
Är serveringspersonalen dålig lär inte kocken vara bättre, vem vill äta vad en sån kock lagar.
Vad får dig att utgå från att kökspersonal inte får del av dricksen? Jag är medveten om att så inte alltid är fallet, men det beror kanske i så fall på att deras prestation är mer lättmätt.
 
Suvi5700
J JPW skrev:
Dricks är ett sätt för arbetsgivaren att föra över en del av löneutbetalningarna till sina anställda, på kunderna. Baserat på kundernas skamkänslor och välvilja. Hela systemet stinker och ska bort. Arbetsgivaren ska givetvis betala hela lönen direkt, allt annat är direkt ohederligt.
Arbetsgivaren betalar redan hela lönen. Dom har avtalsenliga löner.
 
RoTe
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Arbetsgivaren betalar redan hela lönen. Dom har avtalsenliga löner.
Ja och i mitt jobb med, där alla hatar sin arbetsgivare trots kundkontakt. Tror du det ger bra upplevelser utåt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Undvik på du, så går jag på krogar jag finner trevliga och fortsätter visa min uppskattning.
Personal som ger dålig service om de inte mutas gör att åtminstone jag inte finner stället trevligt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det handlar om incitament. De kan komma på många sätt, men dricks efter nöjdhet är ett välfungerande sådant.
Jag är nog av uppfattningen att man ska sköta sitt jobb på ett bra sätt utan att få mutor. Borde man inte ge busschauffören mutor av samma anledning? Då kanske man slipper onödigt ryckigt körande. Sen är ju ett problem att dricksen utdelas efteråt, så den påverkar ju inte servicen. Funkar väl bara för stamkunder, men samtidigt borde restaurangen vara rädda om sina stamkunder och behandla dem bra ändå.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att utgå från att kökspersonal inte får del av dricksen? Jag är medveten om att så inte alltid är fallet, men det beror kanske i så fall på att deras prestation är mer lättmätt.
Grejen ät att enligt ditt resonemang så krävs dessa mutor för att personalen ska göra ett bra jobb. Så om de inte fått någon dricks på ett tag så kanske inte maten blir så bra.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blir servicen bättre av en prestationsbaserad del har jag den gärna kvar. Fy fan för serviceinrättningar med ointresserad personal.
Det är bara att titta på USA. Usel service får man och om man ger mindre än 30% dricks blir det ramaskri. De förväntar sig även dricks vid self-serve ställen...
 
L lbgu skrev:
Grejen ät att enligt ditt resonemang så krävs dessa mutor för att personalen ska göra ett bra jobb.
Ja, och det gäller de flesta av oss. Får vi inte uppskattning i form av beröm och/eller pengar tappar vi driv.

Jag säger av samma skäl ovenskt (eller kanske snarare ostockholmskt) ofta tack till okända människor. Jag tycker bars att det är rätt att göra så.

Ditt sätt att kalla belöning (vilket i allt väsentligt är uppmärksamhet) för mutor är mig helt främmande. Det bygger som jag ser det på att arbete skulle vara någon form av kall och att få chansen att bidra skulle vara bra nog i sig. Jag tror inte på det och jag tror inte utfallet skulle bli vad du vill att det ska bli.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.