Rörande spoofingen, det är i princip omöjligt att komma åt den om inte din mobiloperatör har det skydd som alla svenska operatörer enligt PTS är ålagda att ha (sedan mars 2025), dvs att de blockerar samtal från utlandet som använder svenska telefonnummer.

Att spoofa ett nummer är barnsligt enkelt om man bara har en operatör i något land som tillåter det. Och de finns alltid...
...antingen för att de skall tjäna pengar på det, eller för att de inte konfigurerat sina system korrekt.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ännu en anledning att stanna i Skåne😁
Eller en anledning att besöka resten av Sverige. Finns ganska mycket att se och göra även om man undviker de största städerna i vårt avlånga land.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Keiller Keiller skrev:
Eller en anledning att besöka resten av Sverige. Finns ganska mycket att se och göra även om man undviker de största städerna i vårt avlånga land.
Givetvis. Vårt avlånga land är underbart

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Givetvis. Vårt avlånga land är underbart
Visst är det?

Jävla Hornbachs självutcheckning med ett knappsats som dubbeltrycker siffror när man ska slå koden så man står där som den mupp man är!
GGGAAAAHHHHHHHH!!!!! Jävla självutcheckningsskit, och bakom står en kassörska utan kassa och frågar hur det går, GAAAHHHH!!!!!!
/SURJÄVLAWORKINGCLASSHERO

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Fast om jag ringer dig när jag råkar befinna mig i utlandet är det ju fortfarande mitt svenska telefonnummer samtalet kommer ifrån. Till skillnad från de Indier på Microsoftsupporten som ringer från ett annat land.
Före julafton fick jag ett samtal med någon utlandskod.
Jag svarade och det visade sig vara en kompis till mig som hade råkat köra på arbetsgivarens sim-kort utan att han tänkte på det.
Jag insåg ju så fort jag svarat och hörde rösten att det var norskt landsnummer.

Jag trodde att han, stackarn, hade råkat ut för vara tvungen att jobba och fira julen i Norge, men nädå, han var hemma i Värmland, hade som sagt var bara råkat välja fel simkort.

SÅ, ja det kan bli på alla möjliga konstiga vis.
Jag svarar väl alltid när det ringar, även när det är från utlandet (men det är inte ofta för mig, ett par gånger per år i snitt max).
Men börjar de babbla på något annat språk, så brukar jag bara lägga på utan att säga ett enda ord själv.

GAAAAAAHHHHH….
Slöjdade till en ny fönsterbräda och var sanslöst nöjd med hur bra det fick trots rund metallfil och halvslött stämjärn.
Visar sambon.
- Fiiin! Men den skulle ha varit några centimeter djupare, så att stora blomkrukor får plats… det tänkte jag på en gång, jag borde ha sagt något tidigare…

Fönsterbräda med ett måttband och eluttag på en ljus vägg. Fönster med persienner ovanför. Kartonger och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GAAAAAAAAAHHHHH kvinnor…
Ja ja, den var ju inte slipad, avfasad och målad i alla fall.

• Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande spoofingen, det är i princip omöjligt att komma åt den om inte din mobiloperatör har det skydd som alla svenska operatörer enligt PTS är ålagda att ha (sedan mars 2025), dvs att de blockerar samtal från utlandet som använder svenska telefonnummer.

Att spoofa ett nummer är barnsligt enkelt om man bara har en operatör i något land som tillåter det. Och de finns alltid...
...antingen för att de skall tjäna pengar på det, eller för att de inte konfigurerat sina system korrekt.
Jag har väl mest hört talas om telefonnummer-spoofing (kanske blivit utsatt för det utan att fattat det någon gång, vad vet jag).
Man kan ju undra varför det ens ska vara möjligt.

Men om jag får gissa så har det kanske att göra med att t.ex. företag ska kunna ha ett officiellt telefonnummer, med riktnummer, sthlm, göteb, uppsala som exempel, men sen bakom detta nummer kan det dölja sig mobiletelefoner, fasta telefoner på annan ort osv osv.

Men att "kunden" hela tiden ska ha känslan av att det är ett företag på en viss ort man talar med och att alla befinner sig där.

Ja min gissning alltså.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har väl mest hört talas om telefonnummer-spoofing (kanske blivit utsatt för det utan att fattat det någon gång, vad vet jag).
Man kan ju undra varför det ens ska vara möjligt.

Men om jag får gissa så har det kanske att göra med att t.ex. företag ska kunna ha ett officiellt telefonnummer, med riktnummer, sthlm, göteb, uppsala som exempel, men sen bakom detta nummer kan det dölja sig mobiletelefoner, fasta telefoner på annan ort osv osv.

Men att "kunden" hela tiden ska ha känslan av att det är ett företag på en viss ort man talar med och att alla befinner sig där.

Ja min gissning alltså.
Åt det hållet, men enklare än så, när man har telefonväxlar så vet egentligen inte operatören vilkaet nummer som varje telefon bakom växeln har och man har ett begränsat antal linor in. Det är enklare att låta den som har telefonväxeln att hålla reda på allt. Man hade kunna begränsa till registrerade serier, men då kommer naturligtvis dina argument in...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH för kryptiska meddelanden från företag...

Först står det att jag ska bekräfta min tid imorgon, som har varit bokad i två veckor.
Och på nästa rad står det att jag ska starta incheckning online via en länk...

GAAAAHHHH!!!
Det går inte att anmäla hämtningsfrekvens för nya närsortera.

Formuläret laddas inte, och felanmälan kräver ärendetyp men inget möjligt val finns.

Hata webbutvecklare som inte använder/testar tjänsterna de raffsar ihop. Användargränssnitt för att skapa ett ärende, inklusive fält för ärendegrupp, ärendetyp och beskrivning samt sektion för att lägga till filer och kontaktperson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
GAAAAHHHH!!!
Det går inte att anmäla hämtningsfrekvens för nya närsortera.

Formuläret laddas inte, och felanmälan kräver ärendetyp men inget möjligt val finns.

Hata webbutvecklare som inte använder/testar tjänsterna de raffsar ihop. [bild]
Skicka ett brev?

Z z_bumbi skrev:
Skicka ett brev?
Vem har råd med det?

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
Förr i tiden kunde man ju skriva: Betalas av mottagaren...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Förr i tiden kunde man ju skriva: Betalas av mottagaren...
Går bra att skriva nu också, oklart om det påverkar leveransmöjligheterna till det bättre eller sämre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.