1 650 551 läst ·
17 661 svar
1651k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Varför är det en konstig tjänst?Alfredo skrev:
Jag kan inte se någon rimlig anledning till att någon från utlandet ska ringa till mig utan att jag känner till det. Om jag då kan slippa de skräpsamtal som kommer från utlandet är det väl inte konstigt att jag skulle vilja det?
Det är väl inte konstigare än att jag kan spärra mitt betal-/kreditkort för internetköp om jag så önskar.
Det verkar dock svårt, i alla fall har ingen av de mobiloperatörer (3-4 st) jag frågat kunnat göra detta.
Det var ju det jag försökte genom Telia!Alfredo skrev:
Inget jag pyntar 29kr/månaden för, fungerade bättre förr (på iPhone), haft programmet sedan 2011 tror jagpjgb skrev:
För mig är det jättekonstigt att vilja spärra bort alla utlandssamtal. Hela idén med en telefon är för mig att jag ska kunna ringa till människor och att de ska kunna ringa mig, alldeles oavsett var vi råkar befinna oss.tveksamt skrev:
För mig går detta inte att jämföra. Internetköp är något jag själv beslutar om. När någon vill ringa mig är det helt utom min kontroll. Inte alls jämförbart anser jag.tveksamt skrev:
Fast om jag ringer dig när jag råkar befinna mig i utlandet är det ju fortfarande mitt svenska telefonnummer samtalet kommer ifrån. Till skillnad från de Indier på Microsoftsupporten som ringer från ett annat land.Alfredo skrev:
Och om jag inte vill bli uppringd av utländska telefonnummer är ju något jag själv (vill) beslutar om, så vad är skillnaden?Alfredo skrev:
För mig är det jättekonstigt att vilja spärra bort alla utlandssamtal. Hela idén med en telefon är för mig att jag ska kunna ringa till människor och att de ska kunna ringa mig, alldeles oavsett var vi råkar befinna oss.
För mig går detta inte att jämföra. Internetköp är något jag själv beslutar om. När någon vill ringa mig är det helt utom min kontroll. Inte alls jämförbart anser jag.
Jag får ju givetvis göra detta med vetskapen att jag blockerar alla utländska telefonnummer (eller om det i en sådan tjänst skulle kunna blockeras per land eller liknande), och rimligtvis skulle det vara en tjänst jag kan slå av när jag vet att min bekanta ska åka bort och kan vilja ringa.
Att du vill kunna bli uppringd av vem som helst, när som helst är ju ditt val, är det så ofattbart att någon annan vill ha det på ett annat sätt?
Jag ser i alla fall ingen fördel med att inte låta ägaren av telefonen själv bestämma hur man vill ha det. Vilken fördel ser du med det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
Skillnaden är att en betalning är något man själv initierar, att bli uppringd initierar någon annan. Jag förstår bara inte hur man i förväg kan veta om ett potentiellt framtida samtal är i ens intresse eller ej.tveksamt skrev:
I min värld är det omöjligt att veta i förväg vilka som kan tänkas vilja nå mig från ett utländskt telefonnummer.tveksamt skrev:
Nej tas en sådan tjänst fram och någon vill ha den så är det naturligtvis bra och inget som stör mig. Jag fattar bara inte varför. Dock känns det ganska farligt att ha spärren som förvald inställning utan rimligen bör en sådan spärr vara något som kräver en medveten aktivering.tveksamt skrev:
"Förvald" om man väljer att aktivera tjänsten då, blir det bättre?Alfredo skrev: