Suvi5700
GAAAAHHHH!!!!
För dessa hemska melodier olika företag har i sina telefonköer. Som man tvingas lyssna på i evighet innan 47 andra har blivit betjänade

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Haha
pacman42 och 9 till
  • Laddar…
GAAAH!

Vet inte om jag har missat något väsentligt, men telefonbedragarna har börjat nyttjat andras verkliga mobilnummer. Jag trodde det bara var tekniskt möjligt att använda outnyttjade nummer. Att de struntar i NIX-spärren fattar jag. Jag ringer tillbaka och den som svarar är en verklig person som absolut inte har ringt mig…eller ringt alls. Tre gånger redan idag.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAH!

Vet inte om jag har missat något väsentligt, men telefonbedragarna har börjat nyttjat andras verkliga mobilnummer. Jag trodde det bara var tekniskt möjligt att använda outnyttjade nummer. Att de struntar i NIX-spärren fattar jag. Jag ringer tillbaka och den som svarar är en verklig person som absolut inte har ringt mig…eller ringt alls. Tre gånger redan idag.
Har fått mitt nummer Spoofat och folk ringde och frågade vad jag ville dom då de har missade samtal från mig. pågick väl några månader

https://pts.se/internet-och-telefon... ett telefonnummer,en bank eller en myndighet.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har fått mitt nummer Spoofat och folk ringde och frågade vad jag ville dom då de har missade samtal från mig. pågick väl några månader

[länk] innebär att ett telefonnummer,en bank eller en myndighet.
OK. Jag var övertygad om att just aktiva mobilnummer inte gick att spoofa. Där ser man.

Skämmigt att de inte lyckas förhindra skiten kan man tycka

Suvi5700
OK. Jag var övertygad om att just aktiva mobilnummer inte gick att spoofa. Där ser man.
Då har jag lärt mig ett nytt ord😃

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det är som jag förstår det (har använt en del APIer för sådant, främst SMS) upp till första teleoperatör att filtrera sådant och teleoperatörer är av lag tvingade att släppa fram varandras samtal.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Då har jag lärt mig ett nytt ord😃
GAAH! Jag som brukar anamma relevant svensk vokabulär i alla lägen. Nu hamnade jag istället på det permanenta åtlöjets helgedom. 😎

• Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
en del stoppas
[länk]
Bra det går framåt, hade stora problem med samtal från utlandet för några år sedan och det var inget Telia då kunde göra nått åt. I mitt huvud kan det inte vara svårt att blocka alla utlänska samtal men jag har tummen mitt i när det kommer till datorer

Tokslut Tokslut skrev:
I mitt huvud kan det inte vara svårt att blocka alla utlänska samtal
Missförstår jag eller skämtar du? Man kan väl inte blockera samtal för att de kommer från utlandet???

• Gilla
Kane
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Fan, det var ju sånt man lärde sig redan dom första veckorna med färskt körkort.
Jag tror att det finns åtminstone 500 Stockholmare med färskt körkort(>1år/ 500mil)

Alfredo Alfredo skrev:
Missförstår jag eller skämtar du? Man kan väl inte blockera samtal för att de kommer från utlandet???
Varför skulle de inte kunna göra det till mitt nummer om jag som kund önskar det?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte? Ett litet program som gallrar måste ju vara plättlätt att göra. Förinställning på enbart Svenska operatörer

useless useless skrev:
Varför skulle de inte kunna göra det till mitt nummer om jag som kund önskar det?
Nej det går antagligen att införa en sådan tjänst om det skulle finnas efterfrågan på det. I mina öron lät det dock som en ganska konstig tjänst men det kanske finns en efterfrågan, vad vet jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.