1 639 568 läst ·
17 542 svar
1640k läst
17,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
GAAAH!
Vet inte om jag har missat något väsentligt, men telefonbedragarna har börjat nyttjat andras verkliga mobilnummer. Jag trodde det bara var tekniskt möjligt att använda outnyttjade nummer. Att de struntar i NIX-spärren fattar jag. Jag ringer tillbaka och den som svarar är en verklig person som absolut inte har ringt mig…eller ringt alls. Tre gånger redan idag.
Vet inte om jag har missat något väsentligt, men telefonbedragarna har börjat nyttjat andras verkliga mobilnummer. Jag trodde det bara var tekniskt möjligt att använda outnyttjade nummer. Att de struntar i NIX-spärren fattar jag. Jag ringer tillbaka och den som svarar är en verklig person som absolut inte har ringt mig…eller ringt alls. Tre gånger redan idag.
Har fått mitt nummer Spoofat och folk ringde och frågade vad jag ville dom då de har missade samtal från mig. pågick väl några månaderJohan Gunverth skrev:
GAAAH!
https://pts.se/internet-och-telefon... ett telefonnummer,en bank eller en myndighet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
OK. Jag var övertygad om att just aktiva mobilnummer inte gick att spoofa. Där ser man.Tokslut skrev:
Det är som jag förstår det (har använt en del APIer för sådant, främst SMS) upp till första teleoperatör att filtrera sådant och teleoperatörer är av lag tvingade att släppa fram varandras samtal.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg