1 661 196 läst ·
17 806 svar
1661k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Gaaahhhh! för all modern teknik, har efter mycket tryckande på hundratals knappar fått den nya mobilen att fungera hjälpligt men Telenor har slutat med kortnummer för saldobesked. Tidigare tryckte man bara *121# så kom ett detaljerat besked om hur mycket surf och samtal till utlandet man hade kvar och hur länge laddningen gällde. Idag uppmanas man slå 220 och får då bara uppläst när kortet blir ogiltigt och eventuellt kontantbelopp på kortet, inga andra uppgifter än så. Har suttit en halvtimme i telefonkö till Telenors kundtjänst innan jag tröttnade.
Har du ingen app?🫣B Bitterhetsakademin skrev:Gaaahhhh! för all modern teknik, har efter mycket tryckande på hundratals knappar fått den nya mobilen att fungera hjälpligt men Telenor har slutat med kortnummer för saldobesked. Tidigare tryckte man bara *121# så kom ett detaljerat besked om hur mycket surf och samtal till utlandet man hade kvar och hur länge laddningen gällde. Idag uppmanas man slå 220 och får då bara uppläst när kortet blir ogiltigt och eventuellt kontantbelopp på kortet, inga andra uppgifter än så. Har suttit en halvtimme i telefonkö till Telenors kundtjänst innan jag tröttnade.
Jag är ändå inte på Jan Guillous och Lasse Åbergs nivå när det gäller teknikskepticism. Den förstnämnda höll i alla fall för några år sedan fast vid sin mekaniska skrivmaskin och hade hamstrat färgband för resten av sin livstid ifall de skulle försvinna från marknaden.Alfredo skrev:
Lika bra du skaffar bank-id nu , för du kommer inte undan på siktB Bitterhetsakademin skrev:
Det är möjligt att "resistance is futile" men jag och några likasinnade kämpar emot så länge det går, det finns en integritets aspekt i det hela och det mesta går att göra på alternativa vis. Försöker också att använda kontanter i den utsträckning det går. Det är sunt att inte vara helt beroende av amerikanska kortföretag.T tergo skrev:
Hur betalar du vanliga räkningar? Med inbetalningskort som postas till någon typ av Post-/Bank-/Plusgiro? Eller nyttjar du någon banks egen dosa och internetbank?B Bitterhetsakademin skrev:
Jag försökte själv "stå emot" Bank-ID inledningsvis men det var många år sedan jag gav upp... Idag tycker jag det används ett flertal gånger dagligen, på gott och ont...
Nordea har fortfarande kuvertgiro så ännu går det utmärkt att betala räkningarna den vägen, men med tiden kommer väl det systemet att försvinna eller bli orimligt dyrt.Alfredo skrev:
Hur betalar du vanliga räkningar? Med inbetalningskort som postas till någon typ av Post-/Bank-/Plusgiro? Eller nyttjar du någon banks egen dosa och internetbank?
Jag försökte själv "stå emot" Bank-ID inledningsvis men det var många år sedan jag gav upp... Idag tycker jag det används ett flertal gånger dagligen, på gott och ont...
Handelsbanken och Swedbank har också kvar sina bankgiro på papperB Bitterhetsakademin skrev:
Om 25 kr per betalorder på SHB eller 39kr i månaden inkl mastercard på Swedbank är orimligt dyrt eller inte är väl upp till användaren att avgöra?
Än så länge är det fullt acceptabelt men misstänker att det med tiden blir samma sak som att betala räkningar över disk på banken, där kostar det 175 kronor per räkning. Är i mitt tycke väl dyrt men jag betvivlar att någon gör det idag. Möjligen någon enstaka pensionär.F fribygg skrev:
Bankerna vill hela tiden styra över till digitala lösningar där kunden gör jobbet och ser till att göra alternativen omöjliga att använda.
