1 504 738 läst ·
15 420 svar
1505k läst
15,4k svar
GAAAAHHHH!!!
Överdimensionerad organisation har de inte. Deras underhållskostnader är väldigt låga jämfört med investeringarna.T TommyC skrev:Det är fortfarande stendött hos Telia. De skyller på kraftfel. Överdimensionerad organisation med desinformatörer och för få tekniker tror jag mer på. Förra gången de hade stora problem (var det i oktober?) så låg Telias mail nere en vecka utan information under det långa avbrottet, dessutom utan förklaring och tillhörande ursäkt när de till slut fick igång sina tjänster.
Nu var det dags igen. Tålamodet tryter.
Edit: Idag liksom förra gången de hade stora problem så misslyckas Telia med att ge korrekt information. De lurar okunniga användare att försöka byta lösenord när felet inte alls är felaktigt lösenord.
[bild]
Nu var det problem med kraften till någon anläggning, så avsaknad av redundans skulle jag säga att problemet är, det kräver mer personal som planerar och mer investeringar att lösa sådana saker.
Jag kom in på webmailen nu direkt, men det mailprogram jag använder vill ha lösenord och godkänner inte det lösenord jag har ??T TommyC skrev:Det är fortfarande stendött hos Telia. De skyller på kraftfel. Överdimensionerad organisation med desinformatörer och för få tekniker tror jag mer på. Förra gången de hade stora problem (var det i oktober?) så låg Telias mail nere en vecka utan information under det långa avbrottet, dessutom utan förklaring och tillhörande ursäkt när de till slut fick igång sina tjänster.
Edit: Idag liksom förra gången de hade stora problem så misslyckas Telia med att ge korrekt information. De lurar okunniga användare att försöka byta lösenord när felet inte alls är felaktigt lösenord.
[bild]
Japp, så är det. Något i deras system för mejl fungerar inte eller har fått en ej fullständig återställning.Isakare skrev:
Får väl ta upp en jämförelse ur ett historiskt perspektiv hos företag när man under drift kunde ändra parametrar i t.ex. Ciscoroutrar och fungerade det var man sedan tvungen att spara konfiguration, Om någon glömde det och det blev elavbrott ett år senare så ladda den in den gamla konfigen.
När jag en gång i tiden både designade lösningar och även utbildade en period så var det tre huvudbegrepp, backup, redundans och diversitet som användes för att öka tillgänglighet och med anslutningar skilda framföringsvägar.pacman42 skrev:
Överdimensionerad organisation har de inte. Deras underhållskostnader är väldigt låga jämfört med investeringarna.
Nu var det problem med kraften till någon anläggning, så avsaknad av redundans skulle jag säga att problemet är, det kräver mer personal som planerar och mer investeringar att lösa sådana saker.
Helt rätt tankar. Framförallt den andra och tredje är kraftigt lidande i dagens kostnadsoptimerade lösningar.A AndersS skrev:
Samma här nu, webmail.telia.com fungerar. Det separata programmet Thunderbird fungerar inte mot Telia. Igår var båda nere som sagt.Isakare skrev:
Jag sparar aldrig lösenordet för mail eller annat viktigt i datorn så det kan inte vara att lösenordet har blivit korrupt. Det beter sig precis likadant som förra gången när allt var nere i ca en vecka. J-a klåpare som inte har lärt sig något av sina misstag.
Nu trillade alla mail från igår in i min Thunderbird. Det skulle kunna bero på att Telias mailservrar inte startar utan manuella åtgärder. Det kan t ex vara någon config som inte blir rätt efter kraftavbrott. Rena nybörjarfel i så fall.
Redigerat:
Jag tror inte de har egen personal. Det vekar mer som ett callcenter där linje 1 har uppgiften att säga ”det vanligaste felet” alltså typ starta om, logga ut, byt lösenord…T TommyC skrev:Det är fortfarande stendött hos Telia. De skyller på kraftfel. Överdimensionerad organisation med desinformatörer och för få tekniker tror jag mer på. Förra gången de hade stora problem (var det i oktober?) så låg Telias mail nere en vecka utan information under det långa avbrottet, dessutom utan förklaring och tillhörande ursäkt när de till slut fick igång sina tjänster.
[bild]
Linje 2 har större befogenheter men för att komma dit måste du vara mer specifik om vad felet är
Linje 3 blir aktuell först när linje 2 inte kan lösa det
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 334 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 334 inlägg
Instämmer, jag bor i Sollentuna och jobbade i Södertälje typ 20 år, typ 5 mil enkel resa. Varenda gång det var strul tog jag taxi hela vägen, aldrig några problem med resegarantin. Jag åkte taxi för minst 10.000 kr (kanske det dubbla) dom åren och fick ersättning för varenda krona. Vissa dagar var det taxi både till jobbet och hem på kvällen.Maria T skrev:
och då har jag även tagit taxi från "min förort" till Stockholms innerstad när varken pendeltåg eller tunnelbana fungerat (lövhalka, för mycket snö, kontaktledning med mera) när jag varit ute i god tid och riskerat bli 20 minuter försenad. Taxikostnad minus SL-biljettkostnad återbetald på ca 2 veckor.
Om de kör ITIL på privatsidan.😉K KariHa skrev:Jag tror inte de har egen personal. Det vekar mer som ett callcenter där linje 1 har uppgiften att säga ”det vanligaste felet” alltså typ starta om, logga ut, byt lösenord…
Linje 2 har större befogenheter men för att komma dit måste du vara mer specifik om vad felet är
Linje 3 blir aktuell först när linje 2 inte kan lösa det
Bytte lösenord i Webmail. Tog sedan och skrev in det nya i Thunderbird på en av datorerna, fungerar.T TommyC skrev:Samma här nu, webmail.telia.com fungerar. Det separata programmet Thunderbird fungerar inte mot Telia. Igår var båda nere som sagt.
Jag sparar aldrig lösenordet för mail eller annat viktigt i datorn så det kan inte vara att lösenordet har blivit korrupt. Det beter sig precis likadant som förra gången när allt var nere i ca en vecka. J-a klåpare som inte har lärt sig något av sina misstag.
Nu trillade alla mail från igår in i min Thunderbird. Det skulle kunna bero på att Telias mailservrar inte startar utan manuella åtgärder. Det kan t ex vara någon config som inte blir rätt efter kraftavbrott. Rena nybörjarfel i så fall.
Så ska testa i den andra datorn senare.