1 645 117 läst ·
17 584 svar
1645k läst
17,6k svar
GAAAAHHHH!!!
GAAAAHHHH!!!
Var i stan och kollade på Nobel belysningen, ställde bilen hos morsan och åkte tunnelbana,.
Biljetterna på det kort jag har gick tydligen ut för flera år sen, fick köpa biljett i en app.
Första gick bra, på hemresan inte alls, hittade liksom inte den biljett jag köpt.
Irriterad köpte jag en till som även den försvann. Såg att det satt en i en kur, han knappade lite och hittade där jag skulle aktivera, för att få biljetten att dyka upp. Så nu har jag en oanvänd biljett, och den kommer väl gå ut innan jag åker tunnelbana nästa gång.
Nää, jag tar nog bilen nästa gång 😉
Var i stan och kollade på Nobel belysningen, ställde bilen hos morsan och åkte tunnelbana,.
Biljetterna på det kort jag har gick tydligen ut för flera år sen, fick köpa biljett i en app.
Första gick bra, på hemresan inte alls, hittade liksom inte den biljett jag köpt.
Irriterad köpte jag en till som även den försvann. Såg att det satt en i en kur, han knappade lite och hittade där jag skulle aktivera, för att få biljetten att dyka upp. Så nu har jag en oanvänd biljett, och den kommer väl gå ut innan jag åker tunnelbana nästa gång.
Kunde du inte bara blippat ditt mastercard/visakort?Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Varför detta strul med appar om man bara åker en resa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 598 inlägg
På ett ställe i stan när man parkerar har man sett att v70,n varit olåst
när man kommit tillbaka , har även kollat en blick bakåt innan den är
utom synhåll och då sett att den larmat av med blinkers.
Men låser alltid bilen med nyckeln där istället numera och då har den
varit låst när man kommit tillbaka.
när man kommit tillbaka , har även kollat en blick bakåt innan den är
utom synhåll och då sett att den larmat av med blinkers.
Men låser alltid bilen med nyckeln där istället numera och då har den
varit låst när man kommit tillbaka.
Ett tips till nästa gång du känner för att åka kommunalt till innerstaden (Eken) eller annan förort (jag bor i annan förort och menar inget illa). Om du har, och använder, ett betalkort eller kreditkort, utställt av någon större bank (Swedbank, Nordea, SEB, SHB) så går det utmärkt att bara blippa dig till en biljett utan att anmäla något i förväg. Hur jag vet och är säker på detta? Jo, mina besökande vänner från USA (juni) och Frankrike (augusti) använde sina egna kort för att skaffa biljett på SL-nätet = ingen registrering, inget bank-ID, bara blippa.Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Aha, det viste jag faktiskt inte.Maria T skrev:
Ett tips till nästa gång du känner för att åka kommunalt till innerstaden (Eken) eller annan förort (jag bor i annan förort och menar inget illa). Om du har, och använder, ett betalkort eller kreditkort, utställt av någon större bank (Swedbank, Nordea, SEB, SHB) så går det utmärkt att bara blippa dig till en biljett utan att anmäla något i förväg. Hur jag vet och är säker på detta? Jo, mina besökande vänner från USA (juni) och Frankrike (augusti) använde sina egna kort för att skaffa biljett på SL-nätet = ingen registrering, inget bank-ID, bara blippa.
Blippas en enkelresa då ??
Ja, precis, enkelresa 43 kr men om du är studerande eller pensionär så måste man vid ett tillfälle "regga" sitt betal/kontokort för resor till reducerat pris, sen är det hur enkelt som helst. Vet inte om den informationen är lite klyddig, men jag har även vid något tillfälle använt mitt vanliga kort för egen resa, och ett annat av mina kort för att betala resa för en kompis (då det inte går att köra fler än en biljett genom blipp vid samma tillfälle).Isakare skrev:
Blippandet fungerar bra. Det går att byta så många gånger man behöver inom 90 minuter till kostnaden för en enkelresa.
Normalt följer jag SLs stående rekommendation: "Välj alternativa färdmedel". SL är tyvärr bara till för de som inte har något alternativ.
För ett par månader sedan chansade jag och åkte SL till centrala Stockholm då jag tyvärr har tandläkaren på Sveavägen. Allt fungerade fantastisk bra både dit och hem. En timme efter hemkomsten låg pendeltåget nere på alla sträckor söderut. "Välj alternativa färdmedel" repeterades på radion som vanligt.
Det är helt orimligt att driva tågtrafik och fuska med underhållet som politikerna har gjort i många decennier.
Normalt följer jag SLs stående rekommendation: "Välj alternativa färdmedel". SL är tyvärr bara till för de som inte har något alternativ.
För ett par månader sedan chansade jag och åkte SL till centrala Stockholm då jag tyvärr har tandläkaren på Sveavägen. Allt fungerade fantastisk bra både dit och hem. En timme efter hemkomsten låg pendeltåget nere på alla sträckor söderut. "Välj alternativa färdmedel" repeterades på radion som vanligt.
Det är helt orimligt att driva tågtrafik och fuska med underhållet som politikerna har gjort i många decennier.
Det finns en hel del att önska gällande SL och när färdmedlen inte fungerar, men (för mig) har både biljettblippandet och utnyttjandet av förseningsersättning (tror den tidigare benämndes resegarantin) fungerat till fullo för mig i 8-10 år, och då har jag även tagit taxi från "min förort" till Stockholms innerstad när varken pendeltåg eller tunnelbana fungerat (lövhalka, för mycket snö, kontaktledning med mera) när jag varit ute i god tid och riskerat bli 20 minuter försenad. Taxikostnad minus SL-biljettkostnad återbetald på ca 2 veckor. Förstår inte varför så många klagar som uppenbart inte "orkar" utnyttja detta. Sen kan man såklart klaga ändå över att vintern och löven alltid händer och inget görs åt det.T TommyC skrev:Blippandet fungerar bra. Det går att byta så många gånger man behöver inom 90 minuter till kostnaden för en enkelresa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 124 inlägg
Gaaahhh!!! Ska man behöva leta ansjovis i år också!?FredrikR skrev:
Jämte skinkan och långkålen är ju Janson det enda som är värt att äta om man mot förmodan tar sig förbi fiskbordet.
Hör för övrigt Janson ens till det kallskurna och småvarma eller till fiskbordet?
Galet men sant... 🤦Nötegårdsgubben skrev:
Skinksäsongen drar igång snart med vörtbröd med skinka och senap som jobbmacka. 😇
Skinka är gott men jag äter dåligt av det på julbordet, däremot sill och övrig fisk. 😋
Hör inte Janssons till det småvarma, revbensspjäll, köttbullar, prinskorv, Janssons, rödbetssallad, syltor osv? 🤔