tommib tommib skrev:
GAAAAAHHHHH!!!!!

Jävla skitwindows! Verifiera att du är du när du loggar in i din egen jävla dator. Kan inte logga in utan internetuppkoppling. Helvetes jävla skit!

Ja, jag vet hur man skapar lokala konton. Tänkte inte på att göra det nu och när jag tänkte mer på det ville jag helst inte eftersom det är sonens dator och ett lokalt konto inte tillåter skärmtidsbegränsning på samma sätt. Nu kommer det dock bli ett lokalt konto. När jag lugnat ner mig imorgon.

Själv kör jag bara Linux sedan över 10 år. Sista Windows jag körde var XP SP2. Sonen ska dock ha sin dator primärt till spel och då är det inget annat än Windows som gäller. Tyvärr.
Windows XP SP2 hör ändå till det bättre de gjorde. Vi fick flera förmånliga "HemPC" erbjudanden från företaget. Det första i slutet av år 2000 kom med Windows 98 vilket troligen är ett av de sämre versionerna av operativsystem som någon har åstadkommit. För mig och många andra blev dettta usla operativsystem det som fick oss att börja köra Linux. På den vägen är det fortfarande. RedHat Linux år 2000 var ganska primitivt men suveränt snabbt och stabilt i total motsats till Windows 98 som kunde krascha flera gånger per timme.

Idag finns det ännu mindre anledning för en privatperson som inte sysslar med spel att köra Windows. I samband med "gratis" uppdatering till Windows 10 från Windows 7 var det många som fick sina diskar sönderskrivna. Programmet för att backa uppdateringen fungerade inte så allt data var borta. I min frus PC skrevs även en extra disk sönder. Den extra disken hade inget med operativsystemet att göra så MS programvara måste ha löpt amok. Det låg nära till hands att tro att jag hade gjort något misstag med uppdateringen men även vår största Windowsentusiast på jobbet råkade ut för samma problem liksom många andra, både proffs och amatörer.

Fördelen med detta var att jag äntligen kunde konvertera även den datorn till Linux.

Jag har en version av Windows XP SP2 på en virtuell maskin för de få Windows-program som inte går att köra under Linux Apache. Windows passar bäst i en virtuell maskin där det inte kommer åt att förstöra allt annat på datorn.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Såg en Volvo Duett med sjutillhållarlås i dörrarna en gång. Det måste vara det optimala sättet att låsa bilen.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
U
Tokslut Tokslut skrev:
Lägg nycklarna en bit i från så lugnar den nog ner sig
Eller inne i bilen när man tvättar. Då håller den inte heller på att låsa och låsa upp sig.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Vad finns det att fatta? Sätt dig i bilen och kör iväg bara.
Man måste ju fortfarande låsa upp och låsa?

RoTe RoTe skrev:
Man måste ju fortfarande låsa upp och låsa?
På min bil låser den upp när jag tar i handtaget, eller rättare sagt när jag stoppar ner handen bakom handtaget. Har inte automatiskt låsning aktiverad, gillar inte det, så jag får trycka på handtaget för att låsa.
Men min bil är 20 år gammal, så det finns väl smartare system idag.
Bästa med systemet är ju annars olika förar profiler, kliver jag in med min dosa i fickan ställer bilen in sig för mig, det är ju trevligt att slippa ställa in stol, ratt, värme mm om nån annan kört.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
På min bil låser den upp när jag tar i handtaget, eller rättare sagt när jag stoppar ner handen bakom handtaget. Har inte automatiskt låsning aktiverad, gillar inte det, så jag får trycka på handtaget för att låsa.
Bästa med systemet är ju annars olika förar profiler, kliver jag in med min dosa i fickan ställer bilen in sig för mig, det är ju trevligt att slippa ställa in stol, ratt, värme mm om nån annan kört.
Så att dina familjemedlemmar måste stå som fån tills du tar tag i handtaget också, ok

Karrock
RoTe RoTe skrev:
Så att dina familjemedlemmar måste stå som fån tills du tar tag i handtaget också, ok
Att någon tar i något handtag när nyckeln är inom någon meter är effektivare än att pappa ska rota fram rätt nyckel ur fickan... i alla fall i min familj.

Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Nej, vem som helst kan öppna så fort du är i närheten, så det är bättre än utan key-less, då måste de ALLTID stå som fån och vänta på att du behagar att låsa upp,

Isakare Isakare skrev:
Nja, jag tror inte att det är något som är smartare idag, hur skulle det fungera? dvs vilken mer funktion skulle man kunna införa?

Tja, iofs, jag ser de som viftar lite mer foten "under dragkroken typ", och så öppnar sig bakluckan automagiskt.
Det skulle jag förstås gärna ha, perfekt när man som jag nästan alltid kommer totalt överlastad med grejer när jag kommer från ett jobb.
Keyless är enormt skönt, att inte dessutom behöva börja gräva fram en nyckel från någon ficka, då det räcker med att dra lite i handtaget så kan det ändå rätt ofta gå att fixa utan att jag behöver ställa ner prylarna i snön eller regnpölarna, och slipper sen dra in den skiten in i bilen.

Om nu RoTe läste detta så kanske han förstår att en del ser enorma fördelar med key-less.
Det finns massor med andra funktioner i den här ganska nya bilen jag hellre offrar.

Gaaahhh, för en massa offtpoic i en gaaahhhh-tråd. :D

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, vem som helst kan öppna så fort du är i närheten, så det är bättre än utan key-less, då måste de ALLTID stå som fån och vänta på att du behagar att låsa upp,
Ok måste va fel på den V90 jag har som referens då.

Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Ok måste va fel på den V90 jag har som referens då.
Kodar man in sitt fingeravtryck eller vad?
Hur kan bilen annars avgöra om det är rätt person som drar i handtaget (eller trycker på den där lilla knappen på handtaget)?

RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kodar man in sitt fingeravtryck eller vad?
Hur kan bilen annars avgöra om det är rätt person som drar i handtaget (eller trycker på den där lilla knappen på handtaget)?
Varför frågar du mig? Jag har ingen aning och vill inte ens veta av skiten till teknik

FredrikR FredrikR skrev:
Om det är helt sant borde det vara tomt på bilar längs gatorna...🤔
Du tror inte tjuvarna ställer tillbaka skiten på/ längs gatorna när de inser vad de tagit?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har en avfuktare som står i garaget och tuggar för att hålla borta fukten. Nu verkar den ge upp.
Fläkten startar upp när man slår igång den men efter ett tag slår den av och alarm-lampan tänds.
Den är inte ens två år..
Du bör nog upplysa oss vad det är för märke och modell så vi inte gör misstaget att köpa samma grejor..

F fribygg skrev:
Du tror inte tjuvarna ställer tillbaka skiten på/ längs gatorna när de inser vad de tagit?
Nej, men jag tror man skulle höra om fler i ens närhet som blir av med sina keyless bilar. 😉

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du bör nog upplysa oss vad det är för märke och modell så vi inte gör misstaget att köpa samma grejor..
Det är en Woods, WDD80 för den som är intresserad. Återstår att se hur reklamationen hanteras.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.