J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Handlare, så det blir att åka tillbaka och se vad de säger... 😄
Håll oss uppdaterade för det är alltid lika spännande😁
Grattis till den nya bilen..

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på fabrikatet? Det finns en artikel/tråd och där påstås de vara Julas eget märke. Intresserad då jag har gula oregonkilar.

[länk]

Jag tror att det var Oregon men slängde skiten när den visade sig vara värdelös.

Ggggggaaaaahhhhhh!!!!

Ska borra ett gäng hål i timmer för att dra värmerör. Köpte de här när jag hade vägarna förbi storstan:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-och-borrset/borr-for-tra/centrumborr-025673/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-borrset/borrtillbehor/borrforlangare-020863/

Förlängaren klarade inte vridmomentet och gick sönder där borren sitter fast efter 5 hål.

Jag hittade en förlängare jag tydligen köpt för flera år sen. Den gick sönder på andra försöket...

Testade även en extra lång centrumborr från Biltema jag hade i lager, men den hade ingen gängad spets och skapade mer värme än hål i stocken.

Nu måste jag hitta nåt som går att köpa över disk i dag så inte helgens rördragning äventyras. Kanske ska testa att svetsa fast borren i förlängaren?

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Nu måste jag hitta nåt som går att köpa över disk i dag så inte helgens rördragning äventyras.
Jag skulle kolla på ett Forstnerborr alt kvistborr som har en lägre skärvinkel än spadborren. Dessutom flyttar den undan spånen bättre från borrskären. Se till att ofta tömma ur hålet på spån.
Ex https://www.hornbach.se/p/kvistborr-alpen-wave-cutter-35mm/5231939/

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle kolla på ett Forstnerborr alt kvistborr som har en lägre skärvinkel än spadborren. Dessutom flyttar den undan spånen bättre från borrskären. Se till att ofta tömma ur hålet på spån.
Ex [länk]
Jag har sån borr, men den är för kort.

Bosch-Centrumborren från Jula funkar bra. Det är förlängarna som suger.

useless useless skrev:
Jag har sån borr, men den är för kort.

Bosch-Centrumborren från Jula funkar bra. Det är förlängarna som suger.
Jag har med framgång använt 1/4 fyrkant förlängare i liknande situationer... Alla övergångar från fyrkant till sexkant är av bättre stål än den förlängaren du länkade till, om jag får gissa...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har med framgång använt 1/4 fyrkant förlängare i liknande situationer... Alla övergångar från fyrkant till sexkant är av bättre stål än den förlängaren du länkade till, om jag får gissa...
Jag får prova det. Nackdelen är att man inte kan dra ut borren.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nä, det är ett bekymmer.. man får vara riktigt försiktig ...
Jag tejpade ihop alla övergångar med eltejp för att få lite mer stadga i den hela...

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag provar en sekvensering för att komma vidare i projektet, så får vi ställa lite krav på elinstallationen där maskinen ska placeras.
WAAAAAAAAGH!
JFBn lackar ur när jag kopplar in den tredje.

Får nog bli ett dedikerat uttag med lämplig JFB.

useless useless skrev:
Ggggggaaaaahhhhhh!!!!

Ska borra ett gäng hål i timmer för att dra värmerör. Köpte de här när jag hade vägarna förbi storstan:
[länk]
[länk]

Förlängaren klarade inte vridmomentet och gick sönder där borren sitter fast efter 5 hål.

Jag hittade en förlängare jag tydligen köpt för flera år sen. Den gick sönder på andra försöket...

Testade även en extra lång centrumborr från Biltema jag hade i lager, men den hade ingen gängad spets och skapade mer värme än hål i stocken.

Nu måste jag hitta nåt som går att köpa över disk i dag så inte helgens rördragning äventyras. Kanske ska testa att svetsa fast borren i förlängaren?
GAAAAAHHHH!
Spiralborr är vad du behöver! Men svårt att få tag på i den dimensionen bara sådär. ☹️

S
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!
JFBn lackar ur när jag kopplar in den tredje.

Får nog bli ett dedikerat uttag med lämplig JFB.
Läs manulen...
Manualsida om skydd mot kortslutning och elektriska stötar, inklusive användning av skyddsanordningar och varningsmeddelanden om risker vid felaktig impedans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S swirve skrev:
Läs manulen...
[bild]
Jag har läst inkopplingsdelen ett par gånger av andra anledningar, men inte observerat detta.

useless useless skrev:
Ggggggaaaaahhhhhh!!!!

[länk]
[länk]

Du behöver ett installationsborr.

K karlmb skrev:
Du behöver ett installationsborr.
Det finns ingen som säljer såna i min närhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.