Dock ... jag säger också att det inte gäller systemen idag ... när väl utvecklingen tar fart så kan det mycket väl bli billigare, garanterat om man skall uppnå motsvarande funktioner.

Finns nog massor man skulle kunna modularisera och färdigförpacka (speciellt för en villa), men det borde ju ge en viss vinst att skippa alla kablar till strömbrytare genom att göra alla sensorer och brytare trådlösa med "energy harvesting" eller nukleära energiceller (ok nu blev det kanske svårsålt, men de finns och utvecklingen fortskrider).

TLovskog skrev:
Dock ... jag säger också att det inte gäller systemen idag ... när väl utvecklingen tar fart så kan det mycket väl bli billigare, garanterat om man skall uppnå motsvarande funktioner.

Finns nog massor man skulle kunna modularisera och färdigförpacka (speciellt för en villa), men det borde ju ge en viss vinst att skippa alla kablar till strömbrytare genom att göra alla sensorer och brytare trådlösa med "energy harvesting" eller nukleära energiceller (ok nu blev det kanske svårsålt, men de finns och utvecklingen fortskrider).
Det är inte tråden, rören och arbetet för att få en brytare som kostar. Det är alternativen som kostar. Bara för att man minskar antalet meter tråd betyder det inte att det blir så mycket billigare i det stora hela jämfört med alternativet samt att folk helt enkelt vill ha rejäla anläggningar med så få punkter som möjligt som kan ge fel och därför i kombination med det hutlösa priserna så tappar dom intresse på en gång.
Jag har svårt att tänka mig helt enkelt hur det ska göras för att bibehålla kvallité att bygga ihop ett smart hem system billigare än traditionell installation.

När [några] elektriker tar ut 10 eller till och med 20 kronor metern för 1.5mm2 FK kan det leda till en betydlig kostnad (som man evt kan slippa med ett centraliserat system). Att priserna är hutlösa är en sak, men de är gärna så pga ledande prispolitik på elinstallationer - dvs extrema påslag på varor och en timkostnad som nästan inte räcker till för administration.

Jämför igen med IT sektorn där en timmes arbete kanske kostar 1000,- men material går för rätt "marknadspris". Dock är det en helt annan diskussion.

Billigare än en "dumb" install blir det aldrig eftersom de också kommer använda sig av harvesting etc men otroligt mycket dyrare behöver det inte vara.

emigrating skrev:
När [några] elektriker tar ut 10 eller till och med 20 kronor metern för 1.5mm2 FK kan det leda till en betydlig kostnad (som man evt kan slippa med ett centraliserat system). Att priserna är hutlösa är en sak, men de är gärna så pga ledande prispolitik på elinstallationer - dvs extrema påslag på varor och en timkostnad som nästan inte räcker till för administration.

Jämför igen med IT sektorn där en timmes arbete kanske kostar 1000,- men material går för rätt "marknadspris". Dock är det en helt annan diskussion.

Billigare än en "dumb" install blir det aldrig eftersom de också kommer använda sig av harvesting etc men otroligt mycket dyrare behöver det inte vara.
Fast nu räknar man inte som du tror när man kalkylerar på ett jobb som elfirma samt att hur du än vrider och vänder på det så kostar tiden och det går åt mer på ett smart hem jobb än ett traditionellt.
Att ta 20 kr för FK är ju överdrivet så det kan jag inte försvara men att IT skulle gå på mer marknadspris än elektriker är inte sant helt och hållet. Att komponenterna är dyra till ett smart hem system kostar mycket handlar inte om firmornas egna påslag utan det är helt enkelt dyrt att köpa in, även från grossist.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.