17 819 läst ·
78 svar
18k läst
78 svar
Gå igenom elritning för nybygge - vad ska jag tänka på?
Att dra en massa rör och hoppas att man i framtiden kan använda dem är nog inte det smartaste. Ska man lägga rör för framtiden bör man NOGA tänka igenom vad man vill ha och hur det ska fungera, gör man inte det är det troligtvis bara som att kasta pengarna i sjön.
Jag har i många inlägg försökt att få folk att förstå att lägga rören är det som "kräver" mest inte den efterföljande tråd dragningen, det är samma sak med tomrör det är planeringen innan som är viktig, det fungerar inte med att slumpmässigt slänga ut lite rör här och där. Vet man inte innan att man kommer att ha ett behov är det garanterat bortkastat.
Jag har i många inlägg försökt att få folk att förstå att lägga rören är det som "kräver" mest inte den efterföljande tråd dragningen, det är samma sak med tomrör det är planeringen innan som är viktig, det fungerar inte med att slumpmässigt slänga ut lite rör här och där. Vet man inte innan att man kommer att ha ett behov är det garanterat bortkastat.
Med tanke på hur billiga rör/slang och dosor är så kan man lika gärna förberede, men som du säger, det är ju bra att veta vad dom eventuellt ska användas till.
Håller med elmont. Planering, planering, planering 
Man kan komma ifrån något av planeringen om man drar rören/slangen smart i stjärnor till flera centrala punkter men även då bör man ha någon ide om vad framtidens behov består av.
Ang. trådlöst så fungerar det fint som supplemang(?) men att basera allt på detta, speciellt vid nybygge (och även vid större renovationer) är dumsnålt. Plötsligt en dag får du fiber in i villan och ska streama olik HD video till kök, vardagsrum och barnrummet samtidigt. Då räcker det inte långt med ens N wifi.
Man kan komma ifrån något av planeringen om man drar rören/slangen smart i stjärnor till flera centrala punkter men även då bör man ha någon ide om vad framtidens behov består av.
Ang. trådlöst så fungerar det fint som supplemang(?) men att basera allt på detta, speciellt vid nybygge (och även vid större renovationer) är dumsnålt. Plötsligt en dag får du fiber in i villan och ska streama olik HD video till kök, vardagsrum och barnrummet samtidigt. Då räcker det inte långt med ens N wifi.
Man kan ju sätta knutpunkter med dosor och grejer dolda i garderober osv så stör det ju inte heller, sen antingen släppa rören bakom väggarna och den dagen man vill ha något på ett specifikt ställe så borrar man sitt hål, pillar fram röret (som man då vet är där) och kastar in en senil-dosa.
Tomrör ut från centralen som mynnar under marken är väldigt bra att ha (till framtida ytterbelysning/garage/gäststuga/etc.. Enkelt och billigt att göra om man gör det vid rätt tidpunkt, och syns ju inte heller.
Sitter just nu och sammanställer alla saker jag ändrat/uppdaterat för min elektriker. De flesta saker som ni har påpekat har jag redan tänkt på men det finns ett par saker som jag inte sett att ni påpekat - bl.a.
- Dra åtta koaxkablar från vinden till min multimediacentral. Då har jag täckning för alla mina uttag i huset och kan dra direkt från mikrohuvudet på parabolen till min multimediacentral för vidare transport ut.
- Genomföringsrör mellan våningsplan på ett antal strategiska platser. Jag har inte valt att lägga massvis med tomrör eftersom jag ser att mina behov fylls av nuvarande dragningar.
- Garderobsbelysningar monterade i kattvindar (som är tillräckligt stora för att vara användbara).
- Förberett för markismotorer på fasad genom att dra rör till takfoten.
- Timer monterat för handukstorkar i badrummet (med knapp vid andra brytare). Att knäppa på timer innan/efter dusch/bad och låta torken gå i fyra timmar är bättre än att glömma stänga av den och den går alltid.
- All ytterbelysning dragen till ett ställe för att kunna sätta ett skymningsrelä som styr alltihop. En sak som jag inte vet om jag kan göra är att dra dubbla trådar till uttaget och därigenom alltid kunna göra override på reläet (dvs. med en brytare på insidan).
- Timerstyrt uttag i tvättstuga för strykjärn.
Ovanstående är inte allt jag gjorde - men kanske sådant som ingen påpekat i tråden.
- Dra åtta koaxkablar från vinden till min multimediacentral. Då har jag täckning för alla mina uttag i huset och kan dra direkt från mikrohuvudet på parabolen till min multimediacentral för vidare transport ut.
- Genomföringsrör mellan våningsplan på ett antal strategiska platser. Jag har inte valt att lägga massvis med tomrör eftersom jag ser att mina behov fylls av nuvarande dragningar.
- Garderobsbelysningar monterade i kattvindar (som är tillräckligt stora för att vara användbara).
- Förberett för markismotorer på fasad genom att dra rör till takfoten.
- Timer monterat för handukstorkar i badrummet (med knapp vid andra brytare). Att knäppa på timer innan/efter dusch/bad och låta torken gå i fyra timmar är bättre än att glömma stänga av den och den går alltid.
- All ytterbelysning dragen till ett ställe för att kunna sätta ett skymningsrelä som styr alltihop. En sak som jag inte vet om jag kan göra är att dra dubbla trådar till uttaget och därigenom alltid kunna göra override på reläet (dvs. med en brytare på insidan).
- Timerstyrt uttag i tvättstuga för strykjärn.
Ovanstående är inte allt jag gjorde - men kanske sådant som ingen påpekat i tråden.
Jag vet inte vad dom andra tycker men jag själv som elektriker tycker kanske att vissa av dom sakerna faller sig naturligt när jag som hantverkare kommer till kund och ska installera, man blir ju lite blind i sitt eget yrke
Stjärnnät var det väl någon som nämnde och kanske tänkte den personen då på media. Som sagt, vissa saker ter sig bara naturligt men det är ju inte lätt för dig att veta.
Självklart så har man all ytterbelysning dragen till ett ställe så man kan koppla skymmningsrelä och även brytare så man kan styra förbi. Du kan ju även låta det gå över ett tidur med fler kanaler så kan du ha det släkt/tänt på olika ställen olika länge eller olika tider också.
Självklart så har man all ytterbelysning dragen till ett ställe så man kan koppla skymmningsrelä och även brytare så man kan styra förbi. Du kan ju även låta det gå över ett tidur med fler kanaler så kan du ha det släkt/tänt på olika ställen olika länge eller olika tider också.
Håller med angående att inte överdriva att lägga till extra vp-rör. Helt meningslöst. 2000 när vi byggde hade jag tänkt mig en massa extra vp-rör (och då inte helt på måfå utan väl plannerat). Min elektriker fick mig dock på andra tankar, hans erfarenhet var helt enkelt att i de flesta fallen när man sedan skall använda dem så är det ändå något övrigt som ändrats, och man därför inte kan använda dem ändå.
I mitt fall blev det helt rätt också. Har ändrat 1 gång och senast byggt ut huset och INGET av de rör som jag trots allt hade, eller tänkte, lägga till skulle spelat någon roll. Min nya elektriker och jag har lyckats återanvända ett par-tre stycken VP-rör för att få ut nätverk och en del styrsignaler till utbygget. Allt annat är dock nytt.
Däremot har jag haft väldigt stor nytta av mitt "smart hem" IHC. Funktionen som sådan är ju en sak, men efter ett tag när man bott in sig och vill flytta några strömbrytare eller liknande. Då kan det göras på "5 minuter". Nu när vi byggde ut har det också underlättat eftersom inga tändtrådar har behövts dras om ... bara programmering.
I min bok är det obegripligt att inte all elinstallation görs mer modulär och styrd ... men men ... det har jag pratat om sedan 80 talet.
I mitt fall blev det helt rätt också. Har ändrat 1 gång och senast byggt ut huset och INGET av de rör som jag trots allt hade, eller tänkte, lägga till skulle spelat någon roll. Min nya elektriker och jag har lyckats återanvända ett par-tre stycken VP-rör för att få ut nätverk och en del styrsignaler till utbygget. Allt annat är dock nytt.
Däremot har jag haft väldigt stor nytta av mitt "smart hem" IHC. Funktionen som sådan är ju en sak, men efter ett tag när man bott in sig och vill flytta några strömbrytare eller liknande. Då kan det göras på "5 minuter". Nu när vi byggde ut har det också underlättat eftersom inga tändtrådar har behövts dras om ... bara programmering.
I min bok är det obegripligt att inte all elinstallation görs mer modulär och styrd ... men men ... det har jag pratat om sedan 80 talet.
Hur folk vill ha det, smarta hem lösningar, standard, lite extra osv beror helt på vad plånboken säger och majoriteten tänker sällan på el-lösningar i första hand. Kostar nog så mycket att bygga huset.
Glufsglufs: Jag antar att det var mitt sista du svarade på ...
Sedan stod väl merkostnaden för mitt IHC system 99/00 till 1.5%-2.0% av totalkostnaden och jag tror nog att jag redan tjänat in dessa iom ombyggnaden ( även om det inte var min tanke, utan jag har mer sett dessa pengar som borta ). I min senaste bil låg nog lull-lull / komfort faktorn på en 9%-12% ... Det (och mer) lägger folk utan att blinka ... och en bil är också oftast dyr så det räcker och utan värdestegring what-so-ever.
Dock jag bara iaktar och undrar. Om inte annat varför misslyckas elbranschen att gräva ur denna extrainkomst när alla andra lyckas sälja lull-lull som bygger på människans lättja.
Hade branschen hållt jämna steg med övrig utveckling så skulle jag idag kunna köpa en dimmer-modul på ICA och plugga in i centralen / strömbrytaren och voila kan jag dimma belysningen i ex. köket utan att ens tänka på en elektriker ... etc. mm. osv.
Detta var inget påhopp på gemene man, utan jag tycker det är märkligt att branschen som sådan inte har gått åt detta hållet. D.v.s att mera modulariserade och styrda system var standard idag.
Sedan stod väl merkostnaden för mitt IHC system 99/00 till 1.5%-2.0% av totalkostnaden och jag tror nog att jag redan tjänat in dessa iom ombyggnaden ( även om det inte var min tanke, utan jag har mer sett dessa pengar som borta ). I min senaste bil låg nog lull-lull / komfort faktorn på en 9%-12% ... Det (och mer) lägger folk utan att blinka ... och en bil är också oftast dyr så det räcker och utan värdestegring what-so-ever.
Dock jag bara iaktar och undrar. Om inte annat varför misslyckas elbranschen att gräva ur denna extrainkomst när alla andra lyckas sälja lull-lull som bygger på människans lättja.
Hade branschen hållt jämna steg med övrig utveckling så skulle jag idag kunna köpa en dimmer-modul på ICA och plugga in i centralen / strömbrytaren och voila kan jag dimma belysningen i ex. köket utan att ens tänka på en elektriker ... etc. mm. osv.
Alltså, det jag menade är att jag är i branschen och att försöka få en kund till merkostnader som förenklar och/eller gör saker billigare i framtiden är inte lätt då dom redan lagt ut en hel del pengar, därav har inte branchen gått åt det hållet, efterfrågan är inte så stor.
Det är för folk skillnad på att lägga ner 5000 kr på lite lull-lull i elanläggningen hemma där det ändå är enkelt att tända och släcka men att kasta ut 5000 kr på lite extrautrustning till bilen är en helt annan sak, bil byter man oftare än hus kanske.
Bara att gå till mig själv, renoverar just nu sommarstugan och passar då på med lite "onödiga" lösningar, inga dyra grejer men när ändå tak och väggar öppnas. Hemma skulle jag inte lägga ner många kronor just nu sådär utan vidare förän jag ska renovera där men som sagt, jag gör ju jobbet själv och köper material för hyggligt pris. Bilen däremot, köper man en begagnad så får man ju med det som är i, köper man en ny så kanske man hakar på ett erbjudande, mycket lull-lull är ju standard i en bil men inte i ett hus.
Det är för folk skillnad på att lägga ner 5000 kr på lite lull-lull i elanläggningen hemma där det ändå är enkelt att tända och släcka men att kasta ut 5000 kr på lite extrautrustning till bilen är en helt annan sak, bil byter man oftare än hus kanske.
Bara att gå till mig själv, renoverar just nu sommarstugan och passar då på med lite "onödiga" lösningar, inga dyra grejer men när ändå tak och väggar öppnas. Hemma skulle jag inte lägga ner många kronor just nu sådär utan vidare förän jag ska renovera där men som sagt, jag gör ju jobbet själv och köper material för hyggligt pris. Bilen däremot, köper man en begagnad så får man ju med det som är i, köper man en ny så kanske man hakar på ett erbjudande, mycket lull-lull är ju standard i en bil men inte i ett hus.
Redigerat:
Jag har ofta tänkt på liknande sätt som du gör och kan bara förvånas över den stora trögheten inom de olika byggrelaterade sektorerna. Det borde ju för ganska läge sedan inneburit lägre kostnader och tillhörande frihet och komfort om man nyttjat även mycket enkel teknik för ändamålet.TLovskog skrev:Glufsglufs: Jag antar att det var mitt sista du svarade på ...
Detta var inget påhopp på gemene man, utan jag tycker det är märkligt att branschen som sådan inte har gått åt detta hållet. D.v.s att mera modulariserade och styrda system var standard idag.
När man ser de ofantliga härvorna rör och slang i en "normal" villainstallation idag, undrar man om det inte är nästan ett steg bakåt.
Det handlar helt enkelt om marknadsföring och hur bra säljare man ärGlufsglufs skrev:
Det jag menar är, ringer en kund till elektrikern och säger att han skulle behöva dra om elen i huset pga ombyggnad/renovation/tillbygg så kommer elektrikern ut, tittar och räknar lite snabbt på vad det kommer att kosta. That's it liksom. Man får sedan en offert i posten som (om man har tur) speccar arbetet som ska göras och till vilket pris. Om elektrikern, när han är ute och tittar, gör kunden medveten om smart-hem teknik och i offerten lägger med ett "tillval" för detta med specifica områden där det hjälper - f.ex. tända alla ljusen om brandvarnaren går igång, PIR sensorer i hall/badrum som automatiskt sköter belysning == sparar energi, allt-av knapp vid ytterdörren etc kommer nog efterfrågan gå upp rätt markant.
Givetvis spelar kostnaden en roll, men merkostnaden för t.ex. KNX behöver inte vara dubbelt så mycket som en vanlig installation. Sätts allt centralt slipper man allt av tändtrådar, en hel massa rör mellan brytare/uttag/lampor, mindre antal brytare totalt osv. Visserligen går det en extra rörslinga med buskabel till varje brytare/sensor, men denna lägger man ju "rak" från centralen. Visst tar programmeringen sedan lite tid men har man, som firma, satt ihop ett standardsystem kan man återanvända mycket av programmeringen från tidigare installationer.
Att man, vid bilköp idag, får med mycket av lull lullet automatiskt är ju endast pga att det har blivit standard under åren. Man ska inte så allt för många år tillbaka förrän elektriska fönster, avisande speglar, AC, ABS, TC osv räknades som "extrautrustning". Om alla ändå beställer bilen med AC är det ju bara god ekonomi för producenten att sätta detta som standard, höja standardpriset något och ha en felkälla mindre under produktion.
Men då kanske husförsäljare och konsulter skulle ta och sälja in det lite mer då. Elektrikern är ju ingen säljare, det är en person som mer eller mindra kommer och gör sitt jobb, börjar man som elektriker dravla om en massa olika lösningar och hur pedagogisk man än är så kommer frågan "vad kostar det då?" och sen rinner det ut i sanden för att det var en onödig merkostnad. Saken är den att merparten av folket inte känner sig ha behovet, det är bara vi som vet vad det är och tycker att det är kul med lite special. Samma som med tv och stereo, gemene man vill/behöver ha men det är tekniknörden som lägger ner dom extra tusenlapparna, inte Svensson.