17 819 läst ·
78 svar
18k läst
78 svar
Gå igenom elritning för nybygge - vad ska jag tänka på?
Elektrikernas uppgifter är ju inte att sälja utan att utföra hantverket, det är till 95% företagsledningen som säljer. Det elektriker säljer är väl oftast nått extraarbete.
Och min källa är bara mina egna erfarenheter (och rätt mycket kundkontakter) ca 40 år i branschen varav 15 som egen företagare
Och min källa är bara mina egna erfarenheter (och rätt mycket kundkontakter) ca 40 år i branschen varav 15 som egen företagare
Då räknar jag mig stolt till de 5% av elektrikerna som gör något mer än själva utförandet.elmont skrev:
Jag ifrågasätter inte din erfarenhet, du är en av få vars åsikt jag lägger extra vikt vid när jag läser på forumet. Men du har nog inte lagt 40 år på att försöka sälja in KNX, eller hur? Jag menar, folk jag pratar med (under mina ynka 2 år i branchenelmont skrev:
Men jag erkänner villigt att jag själv inte trycker på så mycket om KNX, då det som jag sagt tidigare helt enkelt är lite läskigt när man inte riktigt kan med det! Huset vi påbörjat nu kommer funka som första testinstallationen, ska bli mycket intressant! Sen blir det kanske bara KNX när man blivit varm i kläderna
Nästan alla som jag pratat "intelligent el" är nyfikna till dom hör att det kommer att öka kostnaden med upp emot 50%. Då griper snålheten in och man tycker att det blir för dyrt. Så i stället lägger man dom pengarna på ett lite finare kakel eller en lite finare bänkskiva i köket. Det handlar ju faktiskt om upp emot 50 000:- (merkostnad) på villor för 2-3 mille. Men miljoner är så mycket pengar att folk inte riktigt kan greppa det, däremot vet alla hur mycket 50 000:- är. Jag har sålt en (1) hus med KNX trots upprepade försök.
Och jag hoppas att du får dela på vinsten du fixar genom att du hjälper chefen att sälja, i alla fall bör kan säga tack.
Och jag hoppas att du får dela på vinsten du fixar genom att du hjälper chefen att sälja, i alla fall bör kan säga tack.
Elmont svarade väl bra på dom frågor ybu ställde så jag har ju inget att tillägga på det mer än att jag har inte jobbat och drivit företag lika länge som Elmont men jag har varit anställd på två av stans största firmor och vare sig det är äldre eller färskingar så är det samma snack om smarta hem som Elmont säger, det är mina källor.
Sen måste priserna ner på alla smarta hem lösningar om all nyfikenhet ska övergå i satsade pengar. Kanske när alla 80-90 talister blivit många som äger villa.
Finns ju folk som vägrar golvvärmeslingor fast dom får det rabatterat under stamrenovering tex, både för kostnads skull och att dom tycker att en termostat är för avancerat.
Sen måste priserna ner på alla smarta hem lösningar om all nyfikenhet ska övergå i satsade pengar. Kanske när alla 80-90 talister blivit många som äger villa.
Finns ju folk som vägrar golvvärmeslingor fast dom får det rabatterat under stamrenovering tex, både för kostnads skull och att dom tycker att en termostat är för avancerat.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
I läroböckerna man hade i skolan så fick man lära sig att serviceelektriker inte bara är hantverkare utan även säljare. Sedan hur det funkar i verkligheten är väl en annan sak. Går inte på service nå nämnvärt så har ingen koll.elmont skrev:
//Patrik
Dom allra flesta elektriker jobbar under ett avtal med arbetsgivaren, i det avtalet finns en arbetsbeskrivning där det står vilka arbetsuppgifter en elektriker har. Det är det avtalet som gäller om man inte gör ett eget avtal och det som står i div. läroböcker är inte allt för sällan inte helt rätt.
Jag håller visserligen med om att en elektriker inte primärt sett är en säljare, men frågan är ju vem i kedjan som då räknas som säljaren...
Om en medelsvensson behöver ett arbete utfört kan man gå ut ifrån att denne inte känner till hur hans elsystem egentligen fungerar och han kanske bara säger att vi behöver lite el till påbyggnaden. En servicekille kommer och tittar, räknar lite snabbt och ger ett kostnadsförslag... Vem är det som "erbjuder" f.ex. gira eller merten VU? eller har det gått så långt att man som kund inte får andra val än Eljo Trend med mindre man vet vad man ska fråga efter?
Om en medelsvensson behöver ett arbete utfört kan man gå ut ifrån att denne inte känner till hur hans elsystem egentligen fungerar och han kanske bara säger att vi behöver lite el till påbyggnaden. En servicekille kommer och tittar, räknar lite snabbt och ger ett kostnadsförslag... Vem är det som "erbjuder" f.ex. gira eller merten VU? eller har det gått så långt att man som kund inte får andra val än Eljo Trend med mindre man vet vad man ska fråga efter?
Det ska vara en person i arbetsledande ställning som gör upp med kunden, sedan kan arbetsgivaren och den enskilde elektrikern komma överens om att han kan/får lämna pris. Vill en kund ha en viss vara är det ju kundens som "ansvarar" för att det blir "rätt" inte elektrikern. Normalt ringer man inte till elektrikern för att få ett arbete utfört utan till företaget, som i sin tur väljer vem man ska ge jobbet.
Att lämna pris på ett jobb innebär ju inte enbart att priset ska så att kunden godkänner det, det ska även vara så att firman får den avans som dom anser att dom behöver. Den som lämnar priset ska även vara medveten om dom kostnader som ev. kan uppstå, utöver den tänkta tjänsten. Det gäller både för företag och kund. Det är ju så att har man "fullmakt" att lämna priser har man även en skyldighet att ta konsekvenserna av ett felaktigt pris.
Ps
Ingen är väl så dum att man tar på sig ett ansvar som man inte behöver utan att man får nån ersättning för det, oavsett vad det gäller.
Att lämna pris på ett jobb innebär ju inte enbart att priset ska så att kunden godkänner det, det ska även vara så att firman får den avans som dom anser att dom behöver. Den som lämnar priset ska även vara medveten om dom kostnader som ev. kan uppstå, utöver den tänkta tjänsten. Det gäller både för företag och kund. Det är ju så att har man "fullmakt" att lämna priser har man även en skyldighet att ta konsekvenserna av ett felaktigt pris.
Ps
Ingen är väl så dum att man tar på sig ett ansvar som man inte behöver utan att man får nån ersättning för det, oavsett vad det gäller.
Redigerat:
Att man inte förhandlar priset med elektrikern är ju en sak, men att få tips om vad som är möjligt måste ju någon rimligen göra och elektrikern är ju den som möter kunden.
Åtminstone i alla mina fall har det varit elektrikern som föreslagit andra alternativ till standard som ingår eller andra förändringar --- förutom mitt styrsystem då där fick man leta själv.
Rätt eller fel, men det är en märklig bransch som inte vill sälja premium tillbehör. Det satsar ju alla andra branscher på.
Och som nämndes innan om priserna. Det kommer naturligtvis sjunka med ökad marknad till smarta hem är billigare än konventionellt ... fast någon måste ju ta upp frågan ...
Åtminstone i alla mina fall har det varit elektrikern som föreslagit andra alternativ till standard som ingår eller andra förändringar --- förutom mitt styrsystem då där fick man leta själv.
Rätt eller fel, men det är en märklig bransch som inte vill sälja premium tillbehör. Det satsar ju alla andra branscher på.
Och som nämndes innan om priserna. Det kommer naturligtvis sjunka med ökad marknad till smarta hem är billigare än konventionellt ... fast någon måste ju ta upp frågan ...
Nu menar jag inte att var och varannan servicekille ska vara säljare i så mån att han ger exakta priser för ditt och datt, det jag är ute efter är att det bör vara hans (eller hennes) jobb att informera kunderna om de system som finns, olika typer vägguttag och brytare samt kunna ge en grov indikation att priset för dessa [snyggare] VU gentemot Eljo Trend kommer gå på 1500,- mer eller att för ungefär 20000,- extra kan du få ett smart hem som kan göra så och så...
Jämför man med IT tekniker, så skulle jag ge personen ifråga sparken omedelbart om han inte informerade om "premium" produkterna som finns tillgängliga om en kund håller på och ska uppgradera sin serverpark eller nyinstallera ett nätverk i nya lokaler - och då pratar vi tillomed om B2B arbeten där kunderna faktiskt kan förväntas ha en viss knowhow om vad som finns på marknaden. Tittar man på privata kunder är det otroligt nonchalant att förvänta sig att de [kunderna] ska ha koll på vad som finns - speciellt eftersom det fortfarande finns så mycket hemlighetsmakeri runt just elektriker branchen.
Det kan väl diskuteras fram och tillbaka utan att komma någonstans egentligen, men just i detta tillfälle ser jag det som så otroligt självklart att en elektriker ska kunna (och vilja) informera kunderna om olika system och produkter att det inte ska behöva stå som en egen punkt i jobb beskrivningen. Konsumenternas enda, egentliga, möte med firman är just genom elektrikern som kommer för att titta. De som sitter på kontoret och sköter det administrativa är just administratörer och har väldigt lite kundkontakt innan det är för "sent".elmont skrev:
Jämför man med IT tekniker, så skulle jag ge personen ifråga sparken omedelbart om han inte informerade om "premium" produkterna som finns tillgängliga om en kund håller på och ska uppgradera sin serverpark eller nyinstallera ett nätverk i nya lokaler - och då pratar vi tillomed om B2B arbeten där kunderna faktiskt kan förväntas ha en viss knowhow om vad som finns på marknaden. Tittar man på privata kunder är det otroligt nonchalant att förvänta sig att de [kunderna] ska ha koll på vad som finns - speciellt eftersom det fortfarande finns så mycket hemlighetsmakeri runt just elektriker branchen.
Det är ofta mindre arbete och material i rummen, dock mer material i centralen. Att det inte kommer bli billigare än ett traditionellt system är väl givet, men redan idag är man långt ifrån att ett "smart" system ska behöva kosta 50-100 procent mer.elmont skrev:
Det kan jag nog satsa min själ på, möjligen givet att folk vill ha mer integrerade lösningar som blir omöjligt eller oerhört komplicerat med konventionell teknik. När väl det tar fart på riktigt så kommer det så småningom vara standard med standardiserade komponenter och då är det inte otroligt att det går fortare att installera och är billigare.elmont skrev:
Men vi pratar inte då nuvarande system ...
Kan inte se varför dessa premium tjänster inte till slut skulle komma till denna delen av världen. Som sagt, jag säger egentligen inte om det är bra eller dåligt, rätt eller fel, men det är egendomligt att det inte finns en ekonomisk drivkraft oavsett om behovet finns nu eller måste byggas, så vitt inte branschen tycker man tjänar tillräckligt och en förändring är komplicerat och dyrt.
Det är naturligtvis ett skapat behov som så mycket annat. När det väl sedan finns på plats, exploderar marknaden med innovationer och nya tjänster. Sedan undrar man hur vi kunde leva utan detta.
Ganska likt alla kommentarer jag fick när jag skaffade mitt första internet abonnemang slutet 80/början 90 talet. "Öhhh hur kul är gopher och use-net. Hur kan du betala så mycket för detta ..."
Sedan är det en annan sak att jag tycker det är smidigt och de flesta som har varit hemma hos oss tycker det verkar smidigt.
Håller med. Det är det som är det märkliga ...
Å andra sidan kommer de rensas ut i framtiden, för jag kan inte tänka mig att elbranschen kommer kunna hålla sig undan den utveckling som skett överallt annars.
Att folk så småningom kommer att köpa "smart el" är väl ingen tvekan om. Men det kan knappast bli billigare än ett "gammalt" system, det går mer tråd, rör minst lika mycket dosor och tar fler timmar att utföra. Men av någon konstig anledning får elinstallationer inte kosta nått. Man köper bänkskivor som är lika dyra som hela elinstallationen och det är helt ok. Lägger klinker och kakel för många gånger större peng mm mm. Smart el är ju inget nytt det är väl minst 30 år sedan jag var på min första "bussutbildning", men troligtvis är jag en urusel försäljare för jag har haft oerhört svårt att "sälja in" konceptet hos "vanligt" folk.
Det är alltid svårt att sälja något man egentligen vet att kunderna inte är så grymt sugna på i allmänhet och/eller något man själv inte har eller har behov av.elmont skrev:Att folk så småningom kommer att köpa "smart el" är väl ingen tvekan om. Men det kan knappast bli billigare än ett "gammalt" system, det går mer tråd, rör minst lika mycket dosor och tar fler timmar att utföra. Men av någon konstig anledning får elinstallationer inte kosta nått. Man köper bänkskivor som är lika dyra som hela elinstallationen och det är helt ok. Lägger klinker och kakel för många gånger större peng mm mm. Smart el är ju inget nytt det är väl minst 30 år sedan jag var på min första "bussutbildning", men troligtvis är jag en urusel försäljare för jag har haft oerhört svårt att "sälja in" konceptet hos "vanligt" folk.
Jag har gjort två smarta hem sen jag slutade skolan -93 och som du säger, aldrig i h-e kommer systemet bli billigare eller i närheten av en traditionell installation med tanke på hur mycket skit som ska göras.