En av åtgärderna som rekommenderas mot markradon är att täta sprickor i golv och väggar i källaren. Vår källare är från 30-talet och det kommer för närvarande in fukt genom både golv och väggar. Innebär det att även radongas kommer att vandra igenom betongen hur mycket vi än tätar sprickor? Kan gasen till och med följa med vattnet?
 
Normal betong är inte gastät, så radon tränger igenom även om det inte är några sprickor. Det är därför man alltid lägger en plastfilm under en betongplatta som gjuts i dag.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Men det kommer att komma in mindre markradon om sprickorna tätas.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Normal betong är inte gastät, så radon tränger igenom även om det inte är några sprickor. Det är därför man alltid lägger en plastfilm under en betongplatta som gjuts i dag.
Attans. Då får vi alltså hoppas att det går att åtgärda med radonsug.
 
Radon går genom betong, men långsammare än genom exempelvis grus.
Det är ju en gas som stiger och väljer den enklaste vägen.
Dvs, när du tätar dina springor i golvet kommer det bli mer som kommer sippra ut utanför huset och mindre som kommer inomhus.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Attans. Då får vi alltså hoppas att det går att åtgärda med radonsug.
Även med en radonsug vill du täta springorna, så det är inte ogjort arbete.
Mät sedan och se om det räckte eller ej.
Du kommer garanterat märka en påtaglig skillnad om du tätar alla springor ordentligt, om det är tillräckligt eller ej beror på för många variabler för att gå att förutspå. :)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Även med en radonsug vill du täta springorna, så det är inte ogjort arbete.
Mät sedan och se om det räckte eller ej.
Du kommer garanterat märka en påtaglig skillnad om du tätar alla springor ordentligt, om det är tillräckligt eller ej beror på för många variabler för att gå att förutspå. :)
Jo, saneringen kommer antagligen bli en stegvis process med en kombination av åtgärder bl.a. i samband med att vi byter avloppsstammar och dränerar om 🙂 Vi har inte pratat med någon som jobbar med sånt här än, och jag vill ha koll på vad som finns på menyn innan det kommer någon gubbe och snackar självsäkert om hur deras dyra metod är den enda bästa lösningen. Jag vet ju inte ens om det är värt att ta hit nån gubbe innan det är dags att dränera, vilket vi gärna skulle vänta med till 2027 så att vi kan fokusera på vardagsrum och hall i lugn och ro först.
 
H
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jo, saneringen kommer antagligen bli en stegvis process med en kombination av åtgärder bl.a. i samband med att vi byter avloppsstammar och dränerar om 🙂 Vi har inte pratat med någon som jobbar med sånt här än, och jag vill ha koll på vad som finns på menyn innan det kommer någon gubbe och snackar självsäkert om hur deras dyra metod är den enda bästa lösningen. Jag vet ju inte ens om det är värt att ta hit nån gubbe innan det är dags att dränera, vilket vi gärna skulle vänta med till 2027 så att vi kan fokusera på vardagsrum och hall i lugn och ro först.
Var noga med att rörgenomföringar tätas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Var noga med att rörgenomföringar tätas.
Tack för påminnelsen! Vi har inga rörgenomföringar i källargolvet, men rörgenomföringar upp från källaren bör vi ju täta. Vad ska man täta med?
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
i samband med att vi byter avloppsstammar och dränerar om
Då ska ni taänka till lite, i samband med att ni kanske hugger upp golvet i källaren, så nedlägges dränslang 110 mm som en solfjäder tillsammans med avloppet. Kopplas ihop och dras upp genom golv på något ställe.
Det ska vara 110 mm rör upp ca 0,5 meter och där koppla vidare ut i himlen. Det finns fläktar som passar direkt i 110. Vet ni om det är markradon, då kan man använda dräneringssalangar med fläkt till, som suger på utsidan grunden. Inte många rörisar som vet hur man gör, så forska vidare på utförandet.
Jag vet i alla fall hur man gör och andra med.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då ska ni taänka till lite, i samband med att ni kanske hugger upp golvet i källaren, så nedlägges dränslang 110 mm som en solfjäder tillsammans med avloppet. Kopplas ihop och dras upp genom golv på något ställe.
Det ska vara 110 mm rör upp ca 0,5 meter och där koppla vidare ut i himlen. Det finns fläktar som passar direkt i 110. Vet ni om det är markradon, då kan man använda dräneringssalangar med fläkt till, som suger på utsidan grunden. Inte många rörisar som vet hur man gör, så forska vidare på utförandet.
Jag vet i alla fall hur man gör och andra med.
Tack! Hur stora/breda källare kan man suga från dräneringen på utsidan? Eller beror det helt på förhållandena? Måste man bestämma sig för denna metod redan när man gör dräneringen, eller kan man lägga till det efteråt om vi märker att radonsug under golvet inte ger tillräckligt med effekt? Vi kommer antagligen dränera innan vi byter stammar.

Det finns protokoll från en undersökning som säger att det inte finns blåbetong, och kommunen säger att det finns markradon i princip överallt, så det är med största sannolikhet markradon.
 
Det med att suga från dräneringen, är ett utmärkt sätt att få bort markradon. Inte 100 % men 80 brukar det vara. Måste projekteras noga, tillsammans med dräneringen. Det är inte bara att sätta en fläkt, det ska till en samlingsbrunn som har vattenlås för utfarten, annars blir det inget vackum. Sen får inte stuprören gå till samma brun. Har ritat enkel skiss tidigare om detta till BH , för länge sedan, ska se om jag har den kvar eller kanske behöver göra en ny.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Betong klassas som radontät om den gjuts för att vara vattentät. Rätt Vct och tjocklek
 
H
mrsnhp mrsnhp skrev:
Tack för påminnelsen! Vi har inga rörgenomföringar i källargolvet, men rörgenomföringar upp från källaren bör vi ju täta. Vad ska man täta med?
Det finns speciella tätningar för det och hur det skall göras, byggföretag har säkert koll på vad som är bäst i ditt fall, mark och miljö, länstyrelsen, har säkert också koll. Finns säkert någon på forumet som har koll också. Googla på tätning radon rörgenomföring.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med att suga från dräneringen, är ett utmärkt sätt att få bort markradon. Inte 100 % men 80 brukar det vara. Måste projekteras noga, tillsammans med dräneringen. Det är inte bara att sätta en fläkt, det ska till en samlingsbrunn som har vattenlås för utfarten, annars blir det inget vackum. Sen får inte stuprören gå till samma brun. Har ritat enkel skiss tidigare om detta till BH , för länge sedan, ska se om jag har den kvar eller kanske behöver göra en ny.
Hej! Gammal tråd med kanske kan få lite svar ändå. Funkar det med radonsug under en platta från 70-talet? Har inte alt dränmaterial satt igen vid det här laget att en radonsug inte kommer kunna dra ut nån radonluft eftersom det kanske bara är geggamoja i dräneringsmateralet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.