Hej
Undrar om någon vet skillnaden mellan de sotarviskor som finns ute på marknaden? Då jämför jag Clas Ohlsons, Jula och de som finns på Sotarverktyg.se. Prisskillnaden är stor. På Jula får jag en sotarviska med 1.5 kg lod, 10 m lina och en viska i fjäderstål för en 150mm modulskorsten för 179:-. På Classe får man plocka upp ett par hundringar till och på Sotarverktyg 500kr inkl frakt (400:- för komplett viska), alla med samma spec som Julas. En skillnad verkar vara hur viskan är utformad. På Jula verkar varje "fjäderstålsring" sitta med ngn cm mellanrum, medans Classes och Sotarverktygs sitter samtliga tre-fyra "fjäderstålsringar" sitta med 5 mm mellanrum.
Vad ska man välja? Ska bara "extrasota" ett par gånger/år men vill samtidigt inte ha ngt skit.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Tror inte du kommer märka nån märkbar skillnad,förutom priset då..:)

jag har setet från Jula och det största problemet är att lodet är för lätt för att orka dra ner viskan i röret så jag får putta på med en käpp av lämpligt utförande. Efter några vändor i pipan så är det rent iaf så den funkar som den ska.
Köpte på extrapris för 99:-

B
köp till ett extra eller tyngre lod

Jag använder viskor från sotarverktyg och dom följer med lodet ner i skorstenen - har man för liten pipa och stor viska lär man trycka ihop den innan man släpper ner den.
Det är ju också bra kvalite på grejorna från sotarverktyg - de flesta sotarfirmor i Sverige köper ju sina verktyg därifrån.

Känner man på borsten på julas/claesohlsons viskor så är dom hårdare.

jag köpte julas men va inte nöjd med den, på tok för hårt. så jag köpte en kupad viska på Clas Ohlsons och den är jag nöjd med

Majgårdarna
Davidha skrev:
jag köpte julas men va inte nöjd med den, på tok för hårt. så jag köpte en kupad viska på Clas Ohlsons och den är jag nöjd med

Samma här.Julas suger!
Kör med en kupad från Clas O nu och den är bra

• Gilla
Satansspak
  • Laddar…
Tack alla för era inlägg. Kommer att undvika Julas pkt ;). Köper nog från Sotarverktyg.se. Ok, får betala ngn krona extra men då får jag iaf kvalité då sotarna själva köper därifrån samt att jag får en viska avsedd för rätt diameter mm.

En fråga till dig buicksuper. Har tittat på sotarverktygs hemsida och har du ngt tips på hur många rader fjäderstål man bör ha? Räcker det med tre raders? Har du ngn erfarenhet?

Erfarenhet - ja .. jag har en del - har jobbat som sotare i 8 år - så man kan väl lite grann då. Det en del skriver om att dom har köpt kupade viskor/krejsar det är bra, för det är lättare att få ner dem och sen viker dom ut sig när man drar upp. Vet ej hur många varv stål man ska ha. Ju fler varv desto jobbigare att dra upp - Har inte tänkt på hur många varv man har på krejsen - men jag kan titta på min krejs imorrn. Linan kan man splittsa själv, så är det bara lodet och krejs man behöver köpa.

Jag köpte en sån kupad viska från classe och har använt den en gång för pipan till pannan och braskaminen. Funkade bra, men jag funderade lite på krokarna för linan och lodet, har man otur skulle ju lodet kunna lossna när man är längst ner ska det vara så? Sen kom jag nog inte riktigt ända ner i pipan till pannan då det är en 90 graders böj på den och sotluckan sitter efter den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.