No väl, trodde att bläcket monteras för att brytta kapilärkraften och skydda väggen från markfukten :-/Stringfellow skrev:
Jag har faktisk inga erfarenheter av "dagens" läckande dubbla tegelväggar. Det jag fick veta om dom i denna tråden skrämmer mej faktisk.
Skulle gärna vilja tacka byggmästaren som byggde mitt hus i 1938. Mina dubbla tegelväggar klarar all väder utan varken droppbläck eller dränering och det finns många andra hus som gör det också ;D. Hur går det till? Är det putsen som gör skillnaden?
gaia
......
Vill man inte ha kalla väggar är det bäst att isolera utifrån och sedan putsa. Detta medför ofta stora fasad förändringar och blir därmed uteslutet.
.....
Det har sagts mkt bra i den här tråden.
Frågorna om slagregn är kanske allra mest aktuella i Skåne och Halland. Här blir forskarna allt mer övertygade om att utelämnade av öppna stående fogar i första skiftet är ett gissel. I skalväggar (trä/isol,gips luftspalt, tegel) orsakar regnet som slår in genom dessa fogar skador.
I helsingborgstrakten har jag sett flera bra exempel på impregnerade tegelfasader. Impregneringen måste förnyas ca var 10:e år, men den är mkt effektiv och förändrar inte utseendet på väggen.
Har man däremot ett putsat hus behöver det inte alls vara fel med en utvändig tilläggsisolering. Utredning måste dock göras i det enskilda fallet. Såväl rörande estetik som väggens möjlighet att suga upp markfukt.
Titta gärna på detta exempel (ursäkta den taffliga hemsidan, den raffsades ihop som en bilderbok 2002):
http://hem.passagen.se/dael2001/
/Dadid
Jag vet om att det går utmärkt att isolera med perlite i dubbla tegelväggar. Det finns en kille som dokumenterat och gjort tester just med tanke på fukt och slagregn. Thomas Gustavsson. Tegelmäster har också gjort en konstruktion som de kallar "superväggen" tror jag. Skickar avhandlingen av Thomas Gustavsson.S Stringfellow skrev:Sorry att jag inte svarar förräns nu, dock tycker jag det är viktigt att möta detta.
Jag har svårt att se hur du kan säga att spalten bakom en skalvägg av tegel är en spalt för ventilering av fuktig luft. Luftning ska då ske genom öppningar i stötfogarna. Detta sker kanske med lite tur i var annan fog, vi säger det för att vara snälla i alla fall.
EN normal vägg har kanske 30
kvm yta? Luftspalten är väl runt 25 mm bred. Detta ger en volym på 0,75 m3.S Stringfellow skrev:Sorry att jag inte svarar förräns nu, dock tycker jag det är viktigt att möta detta.
Jag har svårt att se hur du kan säga att spalten bakom en skalvägg av tegel är en spalt för ventilering av fuktig luft. Luftning ska då ske genom öppningar i stötfogarna. Detta sker kanske med lite tur i var annan fog, vi säger det för att vara snälla i alla fall.
EN normal vägg har kanske 30 kvm yta? Luftspalten är väl runt 25 mm bred. Detta ger en volym på 0,75 m3.
En m3 luft vid temperaturen 20 grader kan hålla 17,2 g vatten. Vid lägre temperaturer BETYDLIGT mindre. Vid räknar vid 20 grader för att vara snälla.
Vad kan vi då få för luftomsättning i spalten? Förmodligen oerhört lite. Jag är återigen väldigt snäll och säger 2 oms/h. Denna siffra är förmodligen helt åt h**vete rent ut sagt...
2oms/h*0,75 = 1,5 m3/h
1,5m3/h*17,3 g/m3 = 26 g fukt ventileras ut / h i BÄSTA fall.
1 m3 tegel kan vid 100% RF hålla c:a 300 kg vatten/m3
För att vara snälla säger vi att vi TOTALT har 100 kg vatten i väggen.
Då tar det 100/0,026= 3846 h att ventliera bort fukten. UNDER FÖRUTSÄTTNIG ATT INGEN FUKT TILLKOMMER!
Dvs c:a 160 dagar.
Luftspalt? Skulle inte tro det, spalten är tänkt att därnera ut den mängd vatten som faktiskt tar sig igenom fogar. Fogarna är inte speciellt täta. Vid slagregn har man oftast stora mängder som tar sig igenom på detta sätt, för att inte tala om den mängd vatten som teglet suger åt sig. Kanske ända till hygroskopisk mättnad. Dvs alla porer är fyllda med vatten.
Med reservation för stavfel, Mvh, Jakob Ljunggren
En m3 luft vid temperaturen 20 grader kan hålla 17,2 g vatten. Vid lägre temperaturer BETYDLIGT mindre. Vid räknar vid 20 grader för att vara snälla.
Vad kan vi då få för luftomsättning i spalten? Förmodligen oerhört lite. Jag är återigen väldigt snäll och säger 2 oms/h. Denna siffra är förmodligen helt åt h**vete rent ut sagt...
2oms/h*0,75 = 1,5 m3/h
1,5m3/h*17,3 g/m3 = 26 g fukt ventileras ut / h i BÄSTA fall.
1 m3 tegel kan vid 100% RF hålla c:a 300 kg vatten/m3
För att vara snälla säger vi att vi TOTALT har 100 kg vatten i väggen.
Då tar det 100/0,026= 3846 h att ventliera bort fukten. UNDER FÖRUTSÄTTNIG ATT INGEN FUKT TILLKOMMER!
Dvs c:a 160 dagar.
Luftspalt? Skulle inte tro det, spalten är tänkt att därnera ut den mängd vatten som faktiskt tar sig igenom fogar. Fogarna är inte speciellt täta. Vid slagregn har man oftast stora mängder som tar sig igenom på detta sätt, för att inte tala om den mängd vatten som teglet suger åt sig. Kanske ända till hygroskopisk mättnad. Dvs alla porer är fyllda med vatten.
Med reservation för stavfel, Mvh, Jakob Ljunggren
Men gamla luftspalter brukar vara ca 8-10 cm djupa, annars är det kanske inte så stor vits att isolera.
Perliten är alltså vatten avvisande och transporterar inte fukt inåt trots vatten-begjutning under längre tid.
Klicka här för att svara