7 151 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Fuskbygge? Läckande duschpanel.
anhest skrev:Alltså det läcker ur panelen, slangarna spricker typ. Företaget som säljer panelen har bytt ut panelen 2-3 gånger utan resultat
Frågan är alltså, tror ni panelen är fel eller är detta ett rent fuskbygge?
Tätskikt ska det vara. Badrummet i sig ser bra ut förövrigt. Enda som strular är duschen, värt att nämna att det låg ett badkar där tidigare.
Förklara gärna hur ni tänker så kan jag vara med vid eventuell besiktning och när firman kommer på besök!
Slangarna spricker.......vad är det för tryck? Fungerar resten av husets VA bra?
Sådana där metalliska slangar håller ju för en dkla massa tryck. Följs monteringsanvisningen vid montering?
Jag ser tätskikt och mörka utskurna klinkers. Och fel slangar. Eller: om man vill använda sig av dessa slangar, måste tätning användas mellan adaptrar (dessa kromade) och blandaren. Det är troligen där i övergången det läcker.
Edit. Visst saknas det manchetter. Och vad jag kommer ihåg, inte alla prisol är godkända för inbyggnat.
Jag hade liknande problem med läckage. Byte av slangar räckte. Samt att alla rörklämmor fick dras åt lite. Ett snabb test. Koppla in allt utan att hänga på väggen. Sätt på tryck och dra eller tryck in i slangarna. Trots att dessa är fast, kommer vatten att FLÖDA.
Edit 2. Dessa slangar spricker inte. Man tror vattnet kommer därifrån. Läckaget startar precis vid slangmuttern. Och sen följer slangen. Dessa kromade adaptrar bör inte sitta där. Hellre placera in i muttern extra tätningsring. Det hjälper. Eller köpa slangar i Sverige.
Edit. Visst saknas det manchetter. Och vad jag kommer ihåg, inte alla prisol är godkända för inbyggnat.
Jag hade liknande problem med läckage. Byte av slangar räckte. Samt att alla rörklämmor fick dras åt lite. Ett snabb test. Koppla in allt utan att hänga på väggen. Sätt på tryck och dra eller tryck in i slangarna. Trots att dessa är fast, kommer vatten att FLÖDA.
Edit 2. Dessa slangar spricker inte. Man tror vattnet kommer därifrån. Läckaget startar precis vid slangmuttern. Och sen följer slangen. Dessa kromade adaptrar bör inte sitta där. Hellre placera in i muttern extra tätningsring. Det hjälper. Eller köpa slangar i Sverige.
Redigerat:
Jag tror de kromade adaptrarna är silar eller ev backventiler. OM det läcker där det är tejpat så är min gissning att slangen hamnar i ett konstigt läge när duschpanelen monteras upp och då knäcks nedanför presshylsan.
Märket är Mixomat. Får åka och prova att ha på vattnet medans duschen hänger ner så kan man se exakt vartifrån det läcker.
Emil: Utveckla gärna då varken jag eller min polare har kunskaper om detta.
Ska undersöka slangarna imorgon också, antingen ber jag honom reklamera den och byta ut helt mot något annat märke, eller så köper vi slangar imorgon och lägger fakturan på företaget som säljer duschen.
Emil: Utveckla gärna då varken jag eller min polare har kunskaper om detta.
Ska undersöka slangarna imorgon också, antingen ber jag honom reklamera den och byta ut helt mot något annat märke, eller så köper vi slangar imorgon och lägger fakturan på företaget som säljer duschen.
Anslutningen skulle kunna läcka om man inte gjort det ordentligt... Men om man bytt ut den så pass många gånger så borde man fått anslutningen rätt någon gång....
Om det är i själva "blandaren" det läcker då börjar man misstänka att det är en dålig modell....
Att badrummet i sig lämnar en del till övers är en annan sak...
Om det är i själva "blandaren" det läcker då börjar man misstänka att det är en dålig modell....
Att badrummet i sig lämnar en del till övers är en annan sak...
Klicka här för att svara