Hej!
Börjat läcka i överkant av avstängningsventilen framför vattenmätaren.
Märkt AHA SIS
Vad är troligen trasigt? Finns det reservdel?
Vill helst inte byta hela ventilen nu.

Eric

• Avstängningsventil märkt AHA SIS med läcka upptill, monterad framför en vattenmätare, installerad mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil med korrosion och läckage upptill, märkt AHA SIS. Vattenrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Min liknande ventil började läcka när jag skruvat upp den lite för mycket. Har du stängt av den och sen skruvat på den igen och det var då den började läcka?

P
Du skriver "framför" vattenmätaren.
Menar du 'innan' eller 'efter' vattenmätaren?

Är det innan så måste du ju stänga av i gatan (gör INTE det själv) och då är det lika bra att byta allt och sätta vattenmätaren i konsol som nog vattenverket kommer vilja .
Är det den efter mätaren så går det ju lättare att stänga av.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Min liknande ventil började läcka när jag skruvat upp den lite för mycket. Har du stängt av den och sen skruvat på den igen och det var då den började läcka?
Ja precis stängt några gånger. Kunde du laga ellwr bytte du?

Ossian K Olsson
C cobrarax skrev:
Ja precis stängt några gånger. Kunde du laga ellwr bytte du?
Prova att dra åt den lite då!

Jag ”lagade den” genom att stänga den lite. Inte så den påverkade flödet, men den var väldigt känslig för att öppnas för mycket.

Hrmm...den kan ju täta till sig självmant...
Ha den inte i ändläget öppen, dra till ½-1 varv.
Man kan möjligen tänka sig att dra till överfallsmuttern, försiktigt, en liten aning, men det kräver lite feeling. Sitter den fast, låt bli.

Kranen var i fullt öppet läge. Stängde kranen och öppnade 1 1/2 varv, drog åt muttern en liten bit.
Läcker ej nu.

Är det någon del i ventilen som går att byta?

Redigerat:
Ossian K Olsson
C cobrarax skrev:
Kranen var i fullt öppet läge. Stängde kranen och öppnade 1 1/2 varv, drog åt muttern en liten bit.
Läcker ej nu.

Är fet någon del i ventilen som går att byta?
Jag tror bara det är en dålig konstruktion. När vi gjorde vattenmätarbyte här hade vattenbolaget förbjudit alla för att ha kvar dessa så de byttes samtidigt som vi installerade vattenmätarkonsol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.