3 889 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Fuskbyggare VS Chanstagare
Kul att du tror att man måste googla, mer et tecken på att du tror att du är något förmer än andra och hittade ett nick som "ingen" förstår hahaha, ja, jag skrattar dig i ansiktet verkligen, efter div styrelsearbeten så vet man bara helt enkelt, ditt sätt att se ner på folk som kritiserar dig visar väl bara att du är en väldigt liten mäniska utan begrepp om allt det du tror dig veta. Rida på en våg av skrivna fakta är ju bekvämt.Ad acta skrev:
80% säger du....minskar tillägger du också...jaja, trevligt att se att du vänder kappan efter vinden och inser att det minskar och inte försvinner som du sa i ditt första inlägg, du vet...den komentaren jag påpekade på att det var naivt att tro att det försvinner. Kan man tänka sig att du läste om tråden?
Och sen, ja Martin är programledare och han har inte svarat på enkäten men han har uttalat sig och sen är det så att dessa 78% anser att det MINSKAR och ändock är det bara 70% som använder sig av ROT-klausulen. Ja, enligt företagarna (organisationen du vet) som kollade byggbranchens företagsorganisationer OCH bara bland drygt 1800 byggföretag. Alltså, 1800 av 80.000 byggföretag vi har i sverige samt att det är på endast byggföretag i hela branschen och då bara drygt 2% av alla i Sverige, inte några andra yrkesgrupper.
Det ska ju då tilläggas att det bara är kollat på företag som är medlemmar i en branschorganisation. Jag var kritisk till kollen förut och är det fortfarande, dessa 80% du snackar om är i verkligheten inte ens 2% av sveriges alla byggföretag plus att andra yrkesgrupper i gengren inte ens är tillfrågade. Så visst, luta dig mot det du. Siffror som inte visar ett skit enligt mig.
Ooops, visste jag det också??? Googling eller råkade jag ta del av resultatet i november under möte med några av de berörda organisationerna inblandade? Ja, upp till dig att lista ut.
Men men, det finns väl inget mer att disskutera om detta för det är inte direkt någon mer än Tossegubben som gett sig in i tråden och lagt en åsikt, som ev kund.
Och enligt mig så har du halkar runt i din egen plaskdamm tillräckligt länge så jag ger dig chansen i det här ämnet att lämna med lite heder i behåll innan du kläcker ur dig något annat faktamässigt du läst men inte upplevt...
Precis, jag tycker vi håller här och låter tråden dö ut bara som man brukar få göra i trådar då du förstört dom. Tråkigt men det finns väl jordfräsar överallt i samhället som förstör.
Men även en sån som du kanske suger åt dig en vacker dag, och kanske men, bara kanske blir en förståndig man
och kan vara med och debattera.
Men, nej det är tveksamt!!
Men även en sån som du kanske suger åt dig en vacker dag, och kanske men, bara kanske blir en förståndig man
Jag vet inte hur det är i städerna, men ute på landsbyggden så upplever iaf jag att svartjobben minskat.
Har inte fått många frågor ang svartjobb, tvärtom så frågar de flesta kunder om jag "har" ROTavdrag...
På mindre jobb som badrum där arb.kostnaden är runt 20.000 innan ROT så tror jag de flesta väljer vitt
På större jobb där man kommer upp i maxbelopp och över är det säkert vanligare.
Sen är det väl så att dom som har gott om pengar (sover stående när man har plånboken som kudde) väljer nog oftare svart, än gamla Svea 70år som måste ta ett banklån för att badrummet måste renoveras
Glufsglufs och Ad_acta ni diskuterar i varsin ytterkant, allt är inte svart eller vitt
Som egenföretagare är man ju försäkrad även vid svartjobb, händer nått under jobbet, ja då får man helt enkelt göra om det till ett vitt jobb
Jag är alltid på väg till eller från kunder när jag sitter i bilen...
Har inte fått många frågor ang svartjobb, tvärtom så frågar de flesta kunder om jag "har" ROTavdrag...
På mindre jobb som badrum där arb.kostnaden är runt 20.000 innan ROT så tror jag de flesta väljer vitt
Sen är det väl så att dom som har gott om pengar (sover stående när man har plånboken som kudde) väljer nog oftare svart, än gamla Svea 70år som måste ta ett banklån för att badrummet måste renoveras
Glufsglufs och Ad_acta ni diskuterar i varsin ytterkant, allt är inte svart eller vitt
Som egenföretagare är man ju försäkrad även vid svartjobb, händer nått under jobbet, ja då får man helt enkelt göra om det till ett vitt jobb
Det där har du ju väldigt rätt i, inkomster och summan som personer vill ha avdrag för styr nog en hel del och kanske svartjobben är mer ett storstadsfenomen än på landsbygden och det ganska narturligt med tanke på skillnaden av antalet hantverkarfirmor och det större utbudet av kunder, det finns alltid möjlighet att te ett eller annat svartjobb men fortfarande alltid ha vita jobb så det ser vettigt ut i papperna.nino skrev:Jag vet inte hur det är i städerna, men ute på landsbyggden så upplever iaf jag att svartjobben minskat.
Sen om jag med mina inlägg ligger på en ytterkant vet jag väl kanske inte, det enda jag påpekat är att svartjobben möjligen minskar men att det är naivt att tro att dom försvinner i och med ROT-avdraget och detta med uppgifter från hantverkare, både arbetslösa och egenföretagare. Sen att undersökningen som tas upp i artiklar, organisationen företagarna och andra baseras ju tyvär bara på drygt 1800 byggföretag av dom 80000 vi har i landet och då är inte andra yrkesgrupper tillfrågade, som tex målare, elektriker, vvs:are, dom som står för dom mindre summorna i sammanhanget under ett renoveringsprojekt.
Sen det där med försäkring har du ju rätt i, det har egentligen inte slagit mig att det är så men helt korrekt.
Japp, det är kul att du lyckades med ett sista försök att vara någon typ av överhet som ser ner på folk med kritik samt annat tankesätt och vetskap än dig själv.Ad acta skrev:Precis, jag tycker vi håller här och låter tråden dö ut bara som man brukar få göra i trådar då du förstört dom. Tråkigt men det finns väl jordfräsar överallt i samhället som förstör.
Men även en sån som du kanske suger åt dig en vacker dag, och kanske men, bara kanske blir en förståndig manoch kan vara med och debattera.
Kunskap är att veta att en tomat är en frukt, men vishet är att veta att man inte har den i en fruktsallad.
Tyvär har du inte nått längre än den förtsa meningen men vi kan återuppta tråden igen om ett år eller så, om nu ROT-avdraget skrotas och då ser i efterhand hur marknaden verkligen såg ut och vad det gjorde med svartjobben.
Tack för ett svar nino!!nino skrev:Jag vet inte hur det är i städerna, men ute på landsbyggden så upplever iaf jag att svartjobben minskat.
Jag har haft eget sen -94 och kan väl säga att svartjobbsförfrågningar har tagit tvärstopp sen rot-avdragets intåg. Jag har inte fått något och jobbar i stort sett enbart mot privatkunder.
Dessutom så räddade rot-avdraget ett blivande tvärstopp i byggbranschen för småföretagare.
Jag skulle säga att badrum där arbetskostnaden upp till 100.000 innan rot-avdraget så väljer nog nästan samtliga att ta det vitt. Om det finns möjlighet till 50.000 i avdrag.
Sen är det väl så att dom som har gott om pengar (sover stående när man har plånboken som kudde) väljer nog oftare svart, än gamla Svea 70år som måste ta ett banklån för att badrummet måste renoveras.
Jag gör en hel del jobb i Djursholm och tro mig att där jobbar man med rot-avdrag.
Sedan när rot-avdraget är fullt utnyttjat hamnar det säkert i ett annat läge.
Det jag menade med försäkringen var att händer något under byggnationen med fastigheten så blir det lite bökigare, inte för den som jobbar.
Jag menade ur en kunds synvinkel! Vika risker en kund tar med att "tjäna" 50 :- / timmen med förslaget glufsslufs la.
Det här är ju jättespännandeGlufsglufs skrev:Sen om jag med mina inlägg ligger på en ytterkant vet jag väl kanske inte, det enda jag påpekat är att svartjobben möjligen minskar men att det är naivt att tro att dom försvinner i och med ROT-avdraget och detta med uppgifter från hantverkare, både arbetslösa och egenföretagare. Sen att undersökningen som tas upp i artiklar, organisationen företagarna och andra baseras ju tyvär bara på drygt 1800 byggföretag av dom 80000 vi har i landet och då är inte andra yrkesgrupper tillfrågade, som tex målare, elektriker, vvs:are, dom som står för dom mindre summorna i sammanhanget under ett renoveringsprojekt.
Du tycker att en undersökning på drygt "bara 1800 byggföretag" är keff, men din egna undersökning som består av arbetslösa hantverkare och egna företagare verkar vara säkert kort. Hur många var dom?
Sen ska jag ta ett litet enkel exempel angående rot-avdrag och svartjobb.
Anta att det finns en pool med vatten. Höjden är 60 cm och du vill få ur vattnet. Du kan inte ta ur allt omedelbart då det rinner ner till grannen. Du gör ett hål 10 cm upp från botten och vattnet börjar rinna ur poolen.
Då är min fråga till dig glufsen.
Tycker du att vattnet är på väg att försvinna eller möjligen minskar det lite??
Och åter igen kunde Ad_acta bara hänvisa till en detalj, 50 kr hit och 50 kr dit, klart som fan att en kund som tar ett jobb där han drar av 10.000 kr inte bryr sig så mycket om skillnaden (2000 kr) jämfört med om avdraget ska vara på 50.000 kr (då sparar han 10.000 kr på att ta 50 kr mindre i timmen) och om det är ännu större projekt och dom är två i hushållet och tänker nyttja allt fullt ut, ja då sparar dom ju 20.000 kr eller (extrem fall det här) 5 syskon äger tillsammans en större fritidsfastighet och dom tillsammans sparar då 50.000 kr om dom skulle maxa avdraget och det endast på 50 kr per timme.
Många bäckar små.
Så ta fram räknedosan och titta efter själv.
Sen har jag en allvarlig fundering, nu när du i alla fall som det verkar gått med på att svartjobben minskar och inte bara försvinner samt att du själv inte fått någon förfrågan (vilket visar att folk är duktiga på att nyttja avdraget antar jag) sen ROT-avdraget drog igång och vad jag förstår på dig så frågar folk helt enkelt inte efter svartjobb längre för att spara pengar och därmed (försvinner sa du först) minskar svartjobben. Vad tror du händer när ROT-avdraget är borta då?
Sen fick jag en annan fundering och den kan vem som helst svara på, vad händer den dagen då det vänder till god högkonjuktur igen, även om ROT-avdraget finns kvar? folk har ju innan avdraget haft svårt att få hem hantverkare, vad händer när hantverkarna får chansen igen till attraktivare och lönsammare jobb? Är det så att man väntar för att få till sin renovering eller tar man hem klåparen/lycksökaren som gick igång för att nyttja alla jobb på marknaden när avdraget startade?
Om nu ROT-avdraget försvinner så får ju folk betala fullpris igen, vad kommer många då välja? Svart, polack eller dyrt?
När det väl blir högkonjuktur och om avdraget fortfarande är kvar, är det någon som tror att priserna inte går upp? Jag menar, hantverkaren har ju attraktivare och lönsammare jobb att vara med och slåss om. Hur reagerar kunderna då? Ta det dyrare priset med ROT-avdrag eller ta någon svart som då kanske ligger på samma timpris som kostnaden nu per timme efter avdrag.
Vad säger ni, dyr klåpare med avdrag som inte får vara med på dom attraktiva jobben eller lite billigare svart men med kompetens.
Jag ser det alltså som så att den företagaren och/eller arbetslöse som då kör några timmar svart i det läget gör det för att få mer i fickan samt att kunden kommer billigare undan, sen om jobben utförs dagtid, kvällstid eller helger, ja det har ju helt och hållet med att göra om hur upptagen hantverkaren är, win-win blir det ju i alla fall.
Men jag vet inte jag....eller jo...svartjobben kanske minskar (inte försvinner) för tillfället men kommer vara tillbaka på full styrka inom kort om inte mer tack vare all nya firmor som poppat upp under "ROT-eran".
Många bäckar små.
Så ta fram räknedosan och titta efter själv.
Sen har jag en allvarlig fundering, nu när du i alla fall som det verkar gått med på att svartjobben minskar och inte bara försvinner samt att du själv inte fått någon förfrågan (vilket visar att folk är duktiga på att nyttja avdraget antar jag) sen ROT-avdraget drog igång och vad jag förstår på dig så frågar folk helt enkelt inte efter svartjobb längre för att spara pengar och därmed (försvinner sa du först) minskar svartjobben. Vad tror du händer när ROT-avdraget är borta då?
Sen fick jag en annan fundering och den kan vem som helst svara på, vad händer den dagen då det vänder till god högkonjuktur igen, även om ROT-avdraget finns kvar? folk har ju innan avdraget haft svårt att få hem hantverkare, vad händer när hantverkarna får chansen igen till attraktivare och lönsammare jobb? Är det så att man väntar för att få till sin renovering eller tar man hem klåparen/lycksökaren som gick igång för att nyttja alla jobb på marknaden när avdraget startade?
Om nu ROT-avdraget försvinner så får ju folk betala fullpris igen, vad kommer många då välja? Svart, polack eller dyrt?
När det väl blir högkonjuktur och om avdraget fortfarande är kvar, är det någon som tror att priserna inte går upp? Jag menar, hantverkaren har ju attraktivare och lönsammare jobb att vara med och slåss om. Hur reagerar kunderna då? Ta det dyrare priset med ROT-avdrag eller ta någon svart som då kanske ligger på samma timpris som kostnaden nu per timme efter avdrag.
Vad säger ni, dyr klåpare med avdrag som inte får vara med på dom attraktiva jobben eller lite billigare svart men med kompetens.
Jag ser det alltså som så att den företagaren och/eller arbetslöse som då kör några timmar svart i det läget gör det för att få mer i fickan samt att kunden kommer billigare undan, sen om jobben utförs dagtid, kvällstid eller helger, ja det har ju helt och hållet med att göra om hur upptagen hantverkaren är, win-win blir det ju i alla fall.
Men jag vet inte jag....eller jo...svartjobben kanske minskar (inte försvinner) för tillfället men kommer vara tillbaka på full styrka inom kort om inte mer tack vare all nya firmor som poppat upp under "ROT-eran".
Vad säger du om det? Helt emot dina teorier eller?Ad acta skrev:Det här är ju jättespännande.
Du tycker att en undersökning på drygt "bara 1800 byggföretag" är keff, men din egna undersökning som består av arbetslösa hantverkare och egna företagare verkar vara säkert kort. Hur många var dom?
Javisst är det spännande, och du har inget bättre att komma med än att racka ner på mig än att inse att en undersökning som omfattar endast 2% av endast byggföretag i hela branschen är dålig?
Jag har inte utfört en undersökning och speciellt inte en undermålig, det räcker att lyssna på allas erfarenheter och skvaller för att få en hygglig inblick vart det lutar åt och vad hantverkarna pysslar med.
Sen ska jag ta ett litet enkel exempel angående rot-avdrag och svartjobb.
Anta att det finns en pool med vatten. Höjden är 60 cm och du vill få ur vattnet. Du kan inte ta ur allt omedelbart då det rinner ner till grannen. Du gör ett hål 10 cm upp från botten och vattnet börjar rinna ur poolen.
Då är min fråga till dig glufsen.
Tycker du att vattnet är på väg att försvinna eller möjligen minskar det lite??
Ja, du. Helt beroende på hur stort hålet är så är skillnaden mellan försvinna och minska stor och sen hur du än vrider och vänder på det så har du 10 cm kvar, dvs 16% drygt ligger och skvalpar. Allt är alltså inte försvunnet, det har minskat under tiden och låt säga att lagning av hålet symboliserar borttagandet av ROT-avdraget eller en kommande högkonjuktur, ja då kan man fylla på igen och allt är som förr, vem vet kanten kanske är 100 cm så det går att kliva över 60 cm också....
Redigerat:
Jag får väl citera mig själv då det bevisligen finns lässvårigeheter här:Glufsglufs skrev:
- Regeringen har med rot-avdraget har gjort en mycket stor insats, svartjobb och icke f-skattade företag försvann och fortsätter att försvinna. En av insatserna som måste bli permanent för att hålla klåparna borta.
ROT avdraget har inneburit för min del att jag numera slipper frågan "utan moms?", mycket bra.
Svartjobbare för 200/h låter otroligt, med tanke på trycket på marknaden så är det nog inte de skarpaste som tar dessa priser.
Skulle man spå framtiden så tror jag att ad acta får rätt om ROT. Är det mycket att tjäna (som innan) så blir det mer svart, annars vill det flesta nog köra vitt som kund.
Men detta var bara ett tyckande utan fakta.
Här på landet är det värre att vara klåpare en längre tid, ryktet går fort ibland.
Svartjobbare för 200/h låter otroligt, med tanke på trycket på marknaden så är det nog inte de skarpaste som tar dessa priser.
Skulle man spå framtiden så tror jag att ad acta får rätt om ROT. Är det mycket att tjäna (som innan) så blir det mer svart, annars vill det flesta nog köra vitt som kund.
Men detta var bara ett tyckande utan fakta.
Här på landet är det värre att vara klåpare en längre tid, ryktet går fort ibland.
Jamen se där ja, återigen, svartjobben försvinner och det baserar du sen endast på att ROT-avdraget får vara kvar, kommer knappast att var mer än fram till 2012 på sin höjd, hur som helst så vet vi att det försvinner med sosseregering och med nuvarande har vi ingen egentlig aning, drar in pengar till staten javisst men sen är det som sagt politik det där. men du svarde inte något på frågan om vad du tror händer när högkonjukturen kommit för att stanna ett tag, det kan ju hända vare sig ROT-avdraget finns eller inteAd acta skrev:
Ja, du själv är nog lite för stolt och uppblåst för att inse dina egna fel och därmed letar fel hos andra för att stödja dina egna motstridigheter :wow:Ad acta skrev:
Jag har ställt flera relevanta frågor under trådens gång som du helt enkelt struntat i att svara på mer än att dra ett löstryckt stycke ur sitt samanhang från mina inlägg för att göra ett försök till att ha rätt.
Du vet, två fel ger inte automatiskt ett rätt, ta till dig det och läs om hela tråden så kanske du kan se skillnad på i dina ögon fastlagda fakta (som fortfarnde grundar sig på 2% av endast byggföretagen av alla brancher) och sen jämför med exakt vad jag ifrågasätter samt motbevisa mig på min exempel jag tagit upp istället för att bara tro att det du tror är det enda sanna.