Det är ju iofs. brukligt med arvoden. Det känns som en konstig lösning av skatteproblemet att avskaffa arvodet. Hur gick det beslutet till?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
fast, kan det vara så enkelt att arvodet är för 2019 som då godkändes året innan. Man brukar ju inte betala ut arvodet i förskott

• Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Om föreningens verksamhetsår är lika med kalenderår och stämman hålls under våren 2020. Då beslutar man om verksamheten som varit under 2019, samt beslutar om budgeten för 2021. Detta är det normala. Man kan iofs besluta om budget för innevarande år (2020) trots att en stor del av året redan gått, men det sker nog endast i mindre (oftast ideella) föreningar. Så på stämman 2019 bör man ha beslutat om budget inkl arvoden för 2020. Om arvoden för 2019 års verksamhet har betalats ut 2020 så är det förmodligen korrekt.

Håller med @hempularen om att det konstiga är att ni slutat arvodera styrelsen för att ni inte kan hantera skattereglerna.

Det kanske är rimligt att inte ha arvoden, men skatteskäl verkar vara en tveksam grund.

Såjag skulle fråga mig om stämmobesluten varit då vidare kloka om det är svårt att hålla igång styrelsen utan ersättning. Eller så skulle jag bara släppa det hela.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Arvoden kan vara ganska praktiskt för att slippa ersätta alla småkostnader via kvitton eller andra underlag som styrelsemedlemmarna har i sitt ideella arbete med föreningen. T ex kontorsmaterial, dator, internet, email, utskrifter, telefonkostnader, bensin, fika, o s v.

10 000 kr låter ju inte som en fantasisumma direkt för en hel styrelse. Men man får väga det mot jobbet att deklarera det hela.

Jag undrar också om inte det bara är själva utbetalnigen som skett efter 2019 års stämma men att det gällde redan kostnadsförda arvoden från före stämman som låg som en skuld till styrelsemedlemmarna. Då ska den betalas ut. och naturligtvis också deklareras korrekt.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vad man ska vara medveten om när det gäller arvodering av exempelvis styrelseuppdrag i föreningar är att det mesta av pengarna tenderar att hamna hos Skatteverket.

Om en styrelsemedlem ska få 2000 kr i reda pengar på kontot ska föreningen först betala både skatt och arbetsgivaravgifter. I och med att det inte är helt ovanligt att ledamoten redan har uppnått brytpunkten för statlig skatt ska ca 52 % betalas in i preliminärskatt. Till detta tillkommer arbetsgivaravgiften som för sen stora merparten är 31,42 %.

Det kostar då föreningen 5475 kr att se till att en ledamot får 2000 kr på sitt konto vitt om ledamoten har nått brytpunkten. Eller runt 3900 kr om ledamoten ligger under brytpunkten.

Fem personer som ska arvoderas med 10000 kr totalt ger att varje person får i handen mellan 790 till 970 kr, resten går till statskassan.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
För små arvoden ska föreningen betala arbetsgivaravgift och prelskatt på 30%. Vill man betala 52% eller för den del 100% så lär det inte vara något hinder. Men 30% säger skatteverket

Alla ersättningar är "före skatt men efter arbetgivaravgift". Så föreningen har inget med att göra om den som ska ta mot pengarna ligger över eller under brytpunkt....

Det är precis som den lön ni får presenterad "före skatt" sedan om ni har två jobb eller mer inkomster så man kommer över brytpunkten så har inte arbetsgivaren något att göra med det. Då får man på restskatt om man själv inte korrigerar skatteinbetalningarna...

Eller begär du mer lön från arbetsgivaren för att kompensera den höjda skatten när du nått brytpunkten....

Det normala är att ett arvode är presenterat före skatt och att man sedan får avgöra om det är värt den ersättning man får jämfört med arbetet man gör....

• Gilla
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
Lilytwig: Är det ändrat? Den information jag hittar är att arbetsgivaravgift inte betalas för summor under 1000kr/år. Kontrolluppgift ska dock lämnas på allt över 100kr/år

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
För små arvoden ska föreningen betala arbetsgivaravgift och prelskatt på 30%. Vill man betala 52% eller för den del 100% så lär det inte vara något hinder. Men 30% säger skatteverket
Fast preliminärskatten är ju just preliminär. Ligger man över brytpunkten justeras skatten upp vid slutskatteberäkningen. Det är inte så att det finns någon specialskatt där man som skattskyldig betalar lägre skatt på inkomster från exempelvis förtroendeuppdrag.

@Knattecrossfarsans beräkningar stämmer i vad skatteeffekten blir på riktigt.

I vår vägförening är ordinarie styrelsemedlemmar "hedersmedlemmar" och därför befriade från avgift. Enligt styrelsen är det ett vanligt sätt att arvodera i någon sorts skattemässig gråzon. Egentligen vet jag inte vad som är så grått med det hela, avgiftsbefrielse är väl en beskattningsbar förmån. Men jag bråkar inte om det, för de sliter hårt för pengarna och det hade varit surt om 30 procent hade gått till kommunen, som egentligen har ansvar för att sköta om vägarna men struntar i det.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mumiemonstret skrev:
I vår vägförening är ordinarie styrelsemedlemmar "hedersmedlemmar" och därför befriade från avgift. Enligt styrelsen är det ett vanligt sätt att arvodera i någon sorts skattemässig gråzon. Egentligen vet jag inte vad som är så grått med det hela, avgiftsbefrielse är väl en beskattningsbar förmån. Men jag bråkar inte om det, för de sliter hårt för pengarna och det hade varit surt om 30 procent hade gått till kommunen, som egentligen har ansvar för att sköta om vägarna men struntar i det.
Om det är en riktig vägförening, d v s en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning, så är det bara lagvidrigt eftersom det inte följer samfällighetslagen. Utdebitering sker via andelstalen för drift respektive utförande för de delägande fastigheterna och inte efter hemmasnickrade regler som dessa.

Är det en egen liten privat klubb så är det nog som man vill med den saken.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lilytwig: Är det ändrat? Den information jag hittar är att arbetsgivaravgift inte betalas för summor under 1000kr/år. Kontrolluppgift ska dock lämnas på allt över 100kr/år
Gäller över 1000 kr., det stämmer. Otydligt av mig. TS case handlar dock om högre belopp så den lägre nivån är inte relevant här.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Styrelserna har under 10 kanske 20 år betalat ut arvode till sig själva med stämmornas välsignelse.
Samtliga har kanske varit ovetande om att det finns regler för soc avg och kontrolluppgifter m m.
Även revisorerna tydligen okunniga också konstigt nog
På årsmötet 2020 avs 2019 förklaras att arvodena skall upphöra.
På något sätt har det uppenbarats att det under årens lopp brutits mot lagar och förordningar.
Med det som bakgrund så tycker jag att man kan begära att det inte skall utbetalas fler arvoden.
Men icke sa Nicke.
Styrelsen gör ytterligare en utbetalning till sig själva efter årsmötet 2020.
Otroligt irriterande tycker jag och rent skattefiffel / skattebedrägeri, som inte borde förekomma i en liten förening.
/
Axelman

INTÄKTER CA 175 000 PER ÅR
RESERVER CA 550 000
REVISORERNA MEDLEMMAR
Be skattemyndigheten göra en skatterevision av föreningen (samfälligheten)

A Ankmamma skrev:
Be skattemyndigheten göra en skatterevision av föreningen (samfälligheten)
Är inte det lite väl mycket som att anmäla sig själv till skattemyndigheten?
Det kanske känns roligt att sätta dit de som ställt upp till styrelsen men när föreningen behöver höja avgiften blir det kanske inte lika glatt på byn.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.