Till trådskaparen. Vi har valt IKEA kök vid flera tillfällen. Man får anpassa sig till ett begränsat val av färg på köksluckor och täckskivor. Vi tycker att att IKEA håller en bra kvalité. Köket i sommarstugan är nu 22 år men fungerar fortfarande. Man kanske inte kan förvänta sig en totallösning från IKEA för hur det färdiga resultatet blir men vi har fått bra råd och tips där. Finessen är att man monterar själv och slipper betala för hantverkare. Har hört från flera hantverkare jag känner om man vill ha ett färdigmonterat kök och betala för arbetstiden att montera ett IKEA kök det så lönar det sig istället att köpa från annan leverantör. Platta kartongr kostar tid. I nybygget har jag samdidigt sjäv gjort större delen av VVS installationen för golvvärme ocv vatten. Köpt allt från Rinkaby rör. Hos Rinkabyrör får man inga som helst råd men 90 dagars returrätt på allt man köper. Om du inte vet vad du gör skriver dom så kontakta en VVS firma. Allt jag gjort uppfyller säker vatten reglerna. Besparing eller egen nedlagd arbetstid motsvara ca 100.000 för VVS. IKEA ger många bra råd. Man kan åka därifrån med råden och köpa på annat håll om man vill.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.

Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.

Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.

Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.

Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Du har helt rätt. Köpte ett kök 2009 och fick bra och proffsig hjälp. Jag har kvar detta kök än idag och förutom slitage finns inget att klaga på.

När det sen var dags 2020 att köpa ett kök till landet blev det katastrof. Blev rundskickad av personal som knappt kunde svenska och med begränsade kunskaper om renovering. Frågade till slut en ung man om han hade satt upp ett kök någon gång och fick svaret att han bodde i en hyresrätt med sina föräldrar. Ridå.

Till slut lyckades jag byta till en kvinna i 55 års ålder som hade jobbat länge med detta samt hade monterat egna Ikea kök i såväl radhus som sommarstuga.

Hon suckade högljutt när hon öppnade ritningen och sa. Oj oj oj. Här får börja om tror jag. De har inte tänkt någonting på din ergonomi.

Jag ber fortfarande en stilla bön till hennes ära när jag plockar ur diskmaskinen och allt "hänger ihop". :D

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…

Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.

Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.

Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.

Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Du har helt rätt. Köpte ett kök 2009 och fick bra och proffsig hjälp. Jag har kvar detta kök än idag och förutom slitage finns inget att klaga på.

När det sen var dags 2020 att köpa ett kök till landet blev det katastrof. Blev rundskickad av personal som knappt kunde svenska och med begränsade kunskaper om renovering. Frågade till slut en ung man om han hade satt upp ett kök någon gång och fick svaret att han bodde i en hyresrätt med sina föräldrar. Ridå.

Till slut lyckades jag byta till en kvinna i 55 års ålder som hade jobbat länge med detta samt hade monterat egna Ikea kök i såväl radhus som sommarstuga.

Hon suckade högljutt när hon öppnade ritningen och sa. Oj oj oj. Här får börja om tror jag. De har inte tänkt någonting på din ergonomi.

Jag ber fortfarande en stilla bön till hennes ära när jag plockar ur diskmaskinen och allt "hänger ihop". :D

• Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe

Är halvhändig och har byggt 2 kök ganska nyligen. Tillsammans med frun har vi lyckats måtta bägge köken på cetimetern med endast en täckskiva som avslut. Dessutom med egenbyggd hylla ovanför kyl/frys för att slippa konstiga skåpmått och en hyfsad täcklist.

Det enda vår planerare lyckades med var att sälja på oss gamla generationens push öppna på lådorna. Vilket för ca 1,5 år sedan inte var en push öppna variant egentligen utan en eftermontering skåpen av sådana där små pinnar som trycker ut lådorna etc. INGENTING sa hon om att det nya systemet kommit som är push öppna på riktigt. Så byggde hela skiten sedan upptäckte jag på hemsidan att det fanns (dock slut på lagret vilket kanske förklarar hennes tystnad?!). Jo det slutade med att alla lådor åkte tillbaka till Ikea och hem för att bygga lådor igen, nu med riktiga push öppna lådor (grymt bra funktion). I processen missade jag även den 25% rea det tidigare haft på just lådor och fronter eftersom jag lagt min första beställning innan rean och sedan hunnit fatta först efter rean att köksplaneraren måste gått på valium. Torskade några tusenlappar och fick ju ett hyfsat merjobb. Det är många skruvar i både lådor och infästningsskenor. Alla lådor skulle tillbaka till Ikea, köpas nytt och byggas in igen, skönt omtag när man precis blivit färdig.

Ja och har man bara lite kunskaper om kök så är det bättre att fråga sig själv och vänner om kreativa förslag på plats i huset/lägenheten för att nå fram till roliga förslag. Kanske vill man tex ha en dubbelöppnad kyl/frys från smeg som grundpelare i köket osv osv!

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/inomhus/kok/ratt-matt-for-ett-lattjobbat-kok/

Jag undrar vad som önskas när man vill ha "lösningar utanför boxen"? Hur kök bör planeras tog man reda på för mer än femtio år sedan. Detta verkar man dock bry sig mindre om nu när de flesta kök planeras utifrån helt andra regler. Det viktigaste verkar vara att alla skåp ska se likadana ut och därför har man luckor utanpå diskmaskinen och bygger in kylfrysen med mindre utrymme som resultat. Man vill också ha hela fronter och låter därför lådorna döljas innanför, vilket innebär att man måste dra ut två delar för att komma åt innehållet. Finast är också att ha mikro och ugn högre upp som då ofta hamnar långt ifrån spisen/hällen och saknar ofta avställningsyta i närheten. I storstäderna bygger man ofta om köket i sin nya lägenhet så det blir fint enligt senaste mode och sedan köper man hem hämtmat eller går på restaurang.

Det viktigaste är en rejäl arbetsyta mellan diskhon (vatten) och hällen och avställningsytor på båda sidor. Nära till alla skålar, redskap och ingredienser, och en rationell placering av det som används till matlagning och det som används till servering och ätande, också i förhållande till diskprocessen. Har man plats, kan en köksö få komma med, men är den praktisk? Vill man sitta där och äta och se alla odiskade kärl eller ska den vara till för någon slags utställning eller show? Som rumsavdelare kan den fylla en funktion om planlösningen är sådan men om man tvingas lyfta grytor och skålar över golvet med risk för spill blir det nog mer en opraktisk tidsstöld.

Att många har nytta av hjälp med köksplanering är nog helt sant.

• Gilla
Byggarlurva och 4 till
  • Laddar…
Har sett både bra och dålig.
För tre år sedan så satte jag in ett nytt Bodbyn. Jag har designat och satt några kök tidigare, så jag "vet" vad jag håller på med. Åkte till IKEA Kungens Kurva. Tjejen som hjälpte mig första gången verkade ha mer fokus på att sälja på mig alltmöjligt skit som jag inte hade efterfrågat. Hon klarade inte av att se helheter och hade svårt att kommunicera kring mina idéer överhuvudtaget. Jag tröttnade och åkte hem. Jag återkom några veckor senare och satte mig med en ny tjej, en toppentjej! (Jennie) Hon lyssnade, resonerade, ställde frågor, kom med förslag. Allt gick kalas! Köket kom, skruvades ihop och sattes upp. Färdigt!!!

Nu har jag ett nytt kök på gång (Inte samma hus dock)
Var hos IKEA i Örebro och träffar en ny 100-poängare! (Malin)
Har dock inte beställt av henne än, men gör det gärna när det blir dags.
Dödsboet måste signa köpet av huset först.

Det betyder väldigt mycket vem man får till stöd när man planerar ett kök.
Oftast så ska köken in i äldre byggnader som sätter gränser för vad du kan göra.
Det är vatten, avlopp, värme, el, ventilation, fönster, dörrar. Uj Uj, det är en del att hålla reda på.
IKEAS begränsning med breddmått -som infördes för några år sedan- kräver ju dessutom extra mycket "tänk"
Då är det viktigt med kreativa planerare.

De nya höjdmåtten är väl inte min favorit heller.
Våra svenska hus med 240-250 i takhöjd tarvar, de numera borttagna 92-cm överskåpen.
80-cm underskåp är ju ingen "hit" heller. Men det har jag löst med att kapa dem i överkanten till 70 cm.
Sen får man ha en 10-cm utdragslåda överst i hurtsen. Ben får man skaffa på annat håll.
Detta kan dock inte ens Jennie eller Malin lösa, hur bra de än är. Det ligger på någon annans bord.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara. Jag fixade vårt stora bondkök själv med hjälp av IKEAs verktyg. Sen gick jag dit och fick bara bekräftat att jag inte gjort fel. Sen trycka på knappen och få en mrtlspec som stämde till sista skruven och på sista raden kostnaden. Men det gäller att mäta rätt och ha koll på vatten, avlopp och el. och sen vid leverans noga kolla att allt finns med. Men den långa rostfria diskbänken beställde jag från annat håll.

Många här i tråden verkar ha missförstått mitt önskemål. Det handlar INTE om att det är svårt.

Jag KAN bygga kök. Jag har byggt 7 st kök i mitt liv och varit nöjd med allihop. Jag har planerat dem alla mer eller mindre själv, i något enstaka fall med lite traditionell planeringshjälp.

Jag kan alla trixen som hur man anpassar och bygger sig runt måttbegränsningarna, och har utfört dem många gånger. Jag har tappat räkningen på hur många skåp jag anpassat med sänksåg och sticksåg.

Men jag tycker ändå att det vore intressant att få ett AI-genererat "kartotek" över möjliga kökslayouter/konfigurationer just för mitt utrymme, för att säkerställa att jag inte missat något bra alternativ.

@Niklasloow och någon mer har påpekat att det faktiskt finns ett AI-verktyg i Ikeas planerare. Det hade jag inte sett, och min handläggare sa inget om det. Efter att ha testat tycker jag det verktyget är en bra början. Men den planerar bara skåp, bänkar och grundläggande vitvaror. Jag skulle önska att jag även kunde få knappa in "matplats för 4 personer" som ett av önskemålen. Eller "separat kyl och frys". Eller "fullhögt städskåp". Allt detta är sådant som den nuvarande AI-motorn inte klarar.

Redigerat:
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Vill du ha en spis på hjul eller ett svävande köksö?
Legokök som går att möblera om med ett knapptryck?

• Gilla
HannaR
  • Laddar…
Har du provat med en arkitekt?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Renoverar själv huset för tillfället med hjälp av hantverkare och bygger då även ett helt nytt kök. Arbetar själv i IT-branschen och bland annat med AI och jag kan bara instämma i din frustration. Hela byggbranschen (inte bara för kök) skulle behöva att en disrupter likt Tesla i bilbranschen stiger in och gör saker på ett helt annat sätt. Då tror jag att du skulle få fart på resten av branschen att förnya sig. Tills dess kommer det tyvärr gå ytterst långsamt. De har helt enkelt inget incitament att ändra sig och jag tror tyvärr att kompetensen gällande IT, Tech, AI osv saknas till stor del i branschen.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
B BobbyMel skrev:
skulle behöva att en disrupter likt Tesla i bilbranschen stiger in och gör saker på ett helt annat sätt.
Med en standardiserad kökslayout, som går att få i 3 färger med den lilla eller stora inbyggda stereon? ;)

Vilken typ av nytänk i byggbranschen som skulle kunna spara rejält med pengar för slutkund?
Förutom problemen med otydliga påslag av oseriösa aktörer, rena missförstånd och olika visuell bild av slut mål. Så är ju byggande i mångt och mycket unika önskemål som inte sällan förändras under resans gång.

Jag har svårt att se hur någon tech/startup skulle kunna göra revolution här annat än på marginalen.

• Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
S svestr skrev:
Till trådskaparen. Vi har valt IKEA kök vid flera tillfällen. Man får anpassa sig till ett begränsat val av färg på köksluckor och täckskivor. Vi tycker att att IKEA håller en bra kvalité. Köket i sommarstugan är nu 22 år men fungerar fortfarande. Man kanske inte kan förvänta sig en totallösning från IKEA för hur det färdiga resultatet blir men vi har fått bra råd och tips där. Finessen är att man monterar själv och slipper betala för hantverkare. Har hört från flera hantverkare jag känner om man vill ha ett färdigmonterat kök och betala för arbetstiden att montera ett IKEA kök det så lönar det sig istället att köpa från annan leverantör. Platta kartongr kostar tid. I nybygget har jag samdidigt sjäv gjort större delen av VVS installationen för golvvärme ocv vatten. Köpt allt från Rinkaby rör. Hos Rinkabyrör får man inga som helst råd men 90 dagars returrätt på allt man köper. Om du inte vet vad du gör skriver dom så kontakta en VVS firma. Allt jag gjort uppfyller säker vatten reglerna. Besparing eller egen nedlagd arbetstid motsvara ca 100.000 för VVS. IKEA ger många bra råd. Man kan åka därifrån med råden och köpa på annat håll om man vill.
Problemet med IKEA-kök är den löjligt låga sockeln som infördes för c:a 10 år sedan. Allt för att skapa problem med ev. rördragningar under skåpen.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Problemet med IKEA-kök är den löjligt låga sockeln som infördes för c:a 10 år sedan. Allt för att skapa problem med ev. rördragningar under skåpen.
Tycker problem vid rördragning vägs upp att man får ganska mycket extra plats i lådorna med lägre sockel. Har man plats skjuter man fram skåpen 5-10cm för installationsutrymme i bakkant och mer arbetsyta, samt bättre marginal mot överskåp och spisfläkt. Estetiskt tycker jag en lägre sockel drar ut rummet på höjden så takhöjden upplevs bättre.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.