39 052 läst ·
69 svar
39k läst
69 svar
Funkar köksplanering likadant som för 15 år sedan?
Passa på att få en tomte som kommer hem till dig och planerar köket i ditt kök, kostar för tillfället gratis om du beställer ett kök: https://www.ikea.com/se/sv/customer...ultation/personlig-koeksplanering-pub3eba2e60
Vi byggde om köket för ca fem år sedan och då var det bara Ikeas ritverktyg som var användbart om man ville göra det själv,.De "fina" köksleverantörernas verktyg var extremt begränsade (gick t.ex. bara att välja två grundvarianter av layout), eller helt obefintliga, så man var tvungen att ta hjälp av dem. Med Ikeas verktyg kunde jag och frun designa exakt så som vi ville ha det. Gick sen till Ikea och fick hjälp med det sista finliret. Funkade klockrent.
På bilderna så ser det ändå för mig ut som att man måste hålla direkt i dörren för att kunna klämma sig. Men det kan ju vara en synvilla. Samtidigt så blir det ju snyggast och säkrast om alla yttre hörn på en bänkskiva är rundade eller egentligen t.o.m. alla hörn över huvud taget. Tänkte häromdagen på alla vassa kakelhörn folk har i badrummen. Dessutom ibland med risk för hala golv. Dessa skulle också vara klart säkrare om de var rundade. Händer ju att folk dör när de ramlar och slår i.P-plats skrev:
Bra att ni är nöjda.
Renoverade köket 2016, originalköket var från 1965 när huset byggdes och lämnade sjukt mycket att önska, Vi ville inte flytta vatten/avlopp så det styrde mycket. Kollade runt lite och till slut föll valet på IKEA och ja, det lämnar en hel att önska om man vill tänka "outside the box".
Det slutade med tre besök och tre olika "hjälpredor" innan Vi var nöjda. Hade Vi valt första lösningen så hade Vi haft ågren och troligen byggt om inom något år.
Vi bröt mot vissa givna regler för att få det kök Vi ville ha som t ex frys som står 2cm från vägg, dörröppning som räddar våran drygt 90graders öppning av dörr, fläkten sitter för nära ett fönster men det löses genom att inte ha fönstret öppet när den används. Vi är sjukt nöjda drygt 6 år senare.
Två bilder från december 2016, inte helt färdiga men Ni ser hur det blev på ett ungefär och jo det är detaljer som retar mig men man lär sig leva med det
Det slutade med tre besök och tre olika "hjälpredor" innan Vi var nöjda. Hade Vi valt första lösningen så hade Vi haft ågren och troligen byggt om inom något år.
Vi bröt mot vissa givna regler för att få det kök Vi ville ha som t ex frys som står 2cm från vägg, dörröppning som räddar våran drygt 90graders öppning av dörr, fläkten sitter för nära ett fönster men det löses genom att inte ha fönstret öppet när den används. Vi är sjukt nöjda drygt 6 år senare.
Två bilder från december 2016, inte helt färdiga men Ni ser hur det blev på ett ungefär och jo det är detaljer som retar mig men man lär sig leva med det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter intressant. Var hittar man en sådan köksarkitekt?B bara på låtsas skrev:
Innan du åker till IKEA så måste du ha en egen idé om hur köket ska se ut på ett ungefär. Vilken typ av hus du bygger. Modernt, lantligt ? Hur vill du disponera ytorna. Hur ska köket användas ? Vi bygger nytt hus och har nu köpt kök för 4:e gången från IKEA (under 20 års tid), somarstuga, radhus, lägenhet och nu nytt hus. Bokade tid i Nacka hos IKEA oktober 2022, Först en handläggare med bra idér sen en till när den första var hemma med sjukt barn. Då fick fler vi fler synpunkter och förbättringar. IKEA kan inte berätta vad du vill ha men kan ge bra förslag. Sen åker man hem och funderar ett par månader. Bra om man har gott om tid att fundera. Ofta vet man själv inte man vill ha och hur det ska se ut när det blir färdigt. Sen kanske vi inte köper bänkskiva i komposit, diskbänk eller kyl och frys från IKEA. De flesta tillverkarna på marknaden har anpassat sig och kan leverera bänkskivor och diskbänkar som passar IKEAS mått av "någon underlig" anledning. Vi är mycket nöjda. Bild från igår bifogas.
Snacka med Chat GPT!StockholmM skrev:
Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.
Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag...
Hej!StockholmM skrev:
Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.
Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.
Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.
Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Jag var på IKEA och träffade en person som uttråkat slängde ut lite skåp här och där på skissen, och suckade ljudligt när jag kom med förslag. Åkte därifrån och hade helt tappat sugen på kök. Någon månad efter, fick jag en förfrågan från IKEA om jag ville boka en ny tid för att fortsätta planeringen. Tveksamt gjorde jag det. En ny person som sa lite bekymrat " hur tänkte ni här?" när han tittade på ritningen. Jag sa att vi kan börja om från början. Han var intresserad, ville se bilder på nuvarande kök och ritade upp ett kök som jag själv nog aldrig kommit fram till! Jag älskar mitt nya kök! Man behöver träffa rätt person på IKEA. Lycka till!
Ofta gör dom layouten och sedan kan du använda ritningarna till vilken kökstillverkare du önskar. Säkert kan du få hjälp med både färg och form också, men jag tror dom flesta föredrar att välja NCS och detaljutformning på luckorna själv. Vi har fått tips och referenser på arkitekter ifrån vänner som funkat över förväntan.StockholmM skrev:
När vi bestämt att vi körde med Ikea fick vi massor av hjälp och tips av en planerare, vi gick igenom allt via telefon och gjorde återkoppling 2-3 gånger innan vi var nöjda. Slutresultatet blev otroligt bra.StockholmM skrev:
Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.
Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.
Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.
Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
StockholmM skrev:
Kan inte heller berömma Ikeas köksplanering. Värst var en kille som helst bara ville avsluta timmen. Han satt och tittade ut genom fönstret och var så oangagerad att jag själv ville att att det skulle ta slut.StockholmM skrev:
Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta.
(Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Tyvärr råkade jag honom en gång till
Någon enstaka kan säkert vara bra
precis den hjälpen vi också är ute efter att tänka nytt och annorlunda.StockholmM skrev:
Marbodals program kan väl ge ett par olika layoutförslag efter man petat in måtten om jag inte minns fel.
Puustelli (Sickla butiken) erbjöd gratis hembesök och säljaren hade även lite egna idéer.
Det skadar ju aldrig att prata med flera olika, även om det i vårt fall slutade med ganska snarlika förslag men som ändå var lite unika i detaljerna.
Men ska du flytta eller riva väggar kanske det är en mer omfattande tjänst du tänker dig?
Puustelli (Sickla butiken) erbjöd gratis hembesök och säljaren hade även lite egna idéer.
Det skadar ju aldrig att prata med flera olika, även om det i vårt fall slutade med ganska snarlika förslag men som ändå var lite unika i detaljerna.
Men ska du flytta eller riva väggar kanske det är en mer omfattande tjänst du tänker dig?