Har en IVT 402 FLVP där kompressorn verkar ha pajat.

Minusgrader ute och huset gått ner till 16 grader inomhus.

Först fick vi varning om luft i systemet, elementen luftades inte allt för länge sedan men försökte istället släppa på genom avluftningsventilen i pannan, den verkar dock ha satt ihop sig helt.

Tidigare i år (relativt nyinflyttade) så droppade det ur avluftningsventilen och jag blev råd av tekniker att stänga den. Nu när jag skruvar upp droppar det inget, inte ens när jag till slut tog av hela gråa skyddsdelen och försökte trycka in något i ventilen för att "motionera" den manuellt. Tvärstopp.

Efter en stund fick jag istället röd varning, felkod 6209 "kompressorn startar inte". Höll på att mecka en stund och försökte starta om osv utan resultat.

Har nu landat i att det bästa är att ringa servicetekniker imorgon när de öppnar. Tills dess tänkte jag dock sätta pannan i eldrift för att åtminstone få värme i huset men det verkar ej funka. Har ställt in "Elpannedrift" och "Enbart tillskott" men ändå startar inte elpatronen. Vad gör jag för fel?

Bifogar bild på skärmen som visar att eldriften är av och kompressorn larmar samt skärmen som visar att jag slagit igång elpannedrift (har även dragit upp temperatur för tillskott och sänkt fördröjning för tillskott för att försöka "tvinga igång" den) Bifogar även bild på avluftningsventilen.

Tacksam för hjälp!

• Avluftningsventil för IVT 402 FLVP värmepump, med kopplingar och rör synliga, i ett tekniskt installationsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IVT värmepumps display visar kompressorstatus som "Larm" och kompressor som "Av", med tillskottsstatus "Värme".
    Skapa konto
  • Skärm på en IVT-pump visar inställningar för elpannedrift och tillskott, med aktiverad elpannedrift samt olika temperatur- och fördröjningsinställningar.
    Skapa konto
UPPDATERING: Det funkar nu, den behövde bara få upp tempen på varmvattnet innan den kunde slå över till värmedrift igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.