39 416 läst ·
69 svar
39k läst
69 svar
Funkar köksplanering likadant som för 15 år sedan?
Kostar väl inget hos de flesta köksleverantörerna?T tompa_62 skrev:Vi byggde om köket för ca fem år sedan och då var det bara Ikeas ritverktyg som var användbart om man ville göra det själv,.De "fina" köksleverantörernas verktyg var extremt begränsade (gick t.ex. bara att välja två grundvarianter av layout), eller helt obefintliga, så man var tvungen att ta hjälp av dem. Med Ikeas verktyg kunde jag och frun designa exakt så som vi ville ha det. Gick sen till Ikea och fick hjälp med det sista finliret. Funkade klockrent.
Hej. Bytte kök för något år sedan och tittade på fler alternativ, självklickat med IKEAS köksverktyg, butiksbesök på KVÄNUM" vi kan ge offert men du får betala för designförslag", tog hem Björn från Alsikekök som med tumstock i handen pekade och tipsade och utan IT support gav oss ideer till perfekt utformning med platsinmätta detaljer på trånga ställen mm mm. Visst vore det bra att ha allt digitalt och flytta och testa men erfarenhet och branschvana kombinerat med kundfokus blev för oss superlösning.StockholmM skrev:
Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.
Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.
Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.
Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.
Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Kan bara hålla med. Men jag ser inte hur det ska gå till.B BobbyMel skrev:Renoverar själv huset för tillfället med hjälp av hantverkare och bygger då även ett helt nytt kök. Arbetar själv i IT-branschen och bland annat med AI och jag kan bara instämma i din frustration. Hela byggbranschen (inte bara för kök) skulle behöva att en disrupter likt Tesla i bilbranschen stiger in och gör saker på ett helt annat sätt. Då tror jag att du skulle få fart på resten av branschen att förnya sig. Tills dess kommer det tyvärr gå ytterst långsamt. De har helt enkelt inget incitament att ändra sig och jag tror tyvärr att kompetensen gällande IT, Tech, AI osv saknas till stor del i branschen.
NCC eller någon annan av de svenska byggjättarna försökte modularisera husbyggandet och masstillverka flerfamiljshus. Det gick inte så bra eftersom projektet lades ner.
Hörde att ett av problemen var toleranserna på ingående material. Byggbranshen har usla toleranser jämfört med övrig industri.
Nu blir jag förvirrad, jag har ju själv använt exakt den funktionen du beskrev på ikeas hemsida för typ en månad sen?StockholmM skrev:
Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.
Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.
Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.
Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.
Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)
Som jag tidigare nämnt var det inget som handläggaren använde eller nämnde, men tack vare tidigare inlägg i tråden har jag hittat den funktionen. Så ja, den finns, och lite grand användbar är den. Men väldigt rudimentär. Jag kan till exempel inte tala om att jag vill ha en matplats i köket, inte ange att jag vill ha separat kyl och frys, inte ange att jag vill ha ett städskåp osv.Wento skrev:
Huvudet på spiken, givetvis får man vad man betalar förB BäverBerra skrev:
Vi hade en superbra köksplanerare hos Ballingslöv när vi planerade vårat nya kök för 3 år sedan. Massor av bra ideer, bra presentation, ingen stress, flera besök utan problem innan vi bestämde oss.
Men givetvis betalade vi en del av denna service på slutpriset, Ballingslöv kostar ju några kronor extra jämfört med IKEA, men då får man även en kvalitet som ligger klart över IKEA:s.
IKEA är absolut bra nog för dom flesta, men det finns klart bättre om man vill betala mer för köket
Yep, du har så rätt så rätt.B BobbyMel skrev:
Jobbade som timmerman/snickare i 20 år i branchen, det där med nytänkande fanns det inte mycket till övers för. Den stående kommentaren när man föreslog lite förändrade metoder var typ:
"Så här har vi alltid gjort, det har fungerat bra och fungerar nu också"
End of discussion
Och när jag nu 25 år efter att jag lämnade branschen för att köra egen IT-konsultfirma så berättar mina fd timrispolare att det är precis som när jag slutade, men bara mycket tråkigare eftersom lagsammanhållningen vi hade har försvunnit
Kul att du bekräftar det jag noterar som kund under egen renovering. Jag tvivlar inte en sekund på att alla är bra på det dom gör men förändring, innovation och förbättringsarbete är, oavsett vilken bransch du befinner dig i, som bäst när du blir tvungen till det. Lite "evolve or die". Tänk iPhone och Spotify...eller Tesla för den delen. Oftast krävs det dock att någon helt utanför företaget eller branschen kommer in och gör det. Förvånar mig inte att dina tidigare kollegor inte såg poängen med dina förändringsförslag.Mats-S skrev:
Yep, du har så rätt så rätt.
Jobbade som timmerman/snickare i 20 år i branchen, det där med nytänkande fanns det inte mycket till övers för. Den stående kommentaren när man föreslog lite förändrade metoder var typ:
"Så här har vi alltid gjort, det har fungerat bra och fungerar nu också"
End of discussion
Och när jag nu 25 år efter att jag lämnade branschen för att köra egen IT-konsultfirma så berättar mina fd timrispolare att det är precis som när jag slutade, men bara mycket tråkigare eftersom lagsammanhållningen vi hade har försvunnit![]()
Suck. Så många här som inte förstår frågeställningen.Mats-S skrev:
Huvudet på spiken, givetvis får man vad man betalar för
Vi hade en superbra köksplanerare hos Ballingslöv när vi planerade vårat nya kök för 3 år sedan. Massor av bra ideer, bra presentation, ingen stress, flera besök utan problem innan vi bestämde oss.
Men givetvis betalade vi en del av denna service på slutpriset, Ballingslöv kostar ju några kronor extra jämfört med IKEA, men då får man även en kvalitet som ligger klart över IKEA:s.
IKEA är absolut bra nog för dom flesta, men det finns klart bättre om man vill betala mer för köket![]()
Såklart kan man få ett jättebra kök med en erfaren köksplanerare. Såklart är de i genomsnitt mer erfarna hos de varumärken som har högre marginal på sina varor. Såklart tar de sig mer tid där än på Ikea. Så har det alltid varit.
Frågan i tråden var om denna del av branschen (alltså köksplanering, oavsett varumärke) utvecklats de senaste 15 åren. Oavsett om man är Ikea, Ballingslöv, Puustelli eller någon annan är det givetvis bättre skalbarhet i att ha en dator som gör grovjobbet med att repetitivt placera ut skåp efter ett antal grundprinciper som redan är kända, än en människa (som dessutom helst ska vara en person med stor erfarenhet, vilket många av oss här tydligt kräver).
Jag skulle mycket hellre jobba med findetaljerna tillsammans med en mänsklig köksplanerare, efter att ha valt bland ett gäng grovskisser som datorn skapat. Då får jag mer nytta av både rådgivarens och min egen tid. Oavsett vilket varumärke jag väljer på mitt kök. Och det vore mycket mer kostnadseffektivt för köksleverantören.
Men slutsatsen måste bli att bortsett från Ikeas (och eventuellt Marbodals) ganska begränsade funktion för detta (som rådgivarna inte verkar använda sig av) verkar det inte finnas.
Jag har även letat lite efter någon tredjepartstjänst som gör samma sak. Det närmaste jag hittade var zipgen.com. Men det är ungefär på samma nivå som Ikeas befintliga verktyg.
Ja, suck. Vad är det du egentligen vill ha? Du skriver att du har byggt flera kök och antyder eller påstår att du är duktig på det. Samtidigt vill du ha grova förslag från en programmerad dator (AI), men vem har nytta av sånt? Att slänga upp ett antal skåp och bänkar för att erhålla de fundamentala köksfunktionerna behöver man väl ingen dator till? I allmänhet bygger man I-kök, L-kök eller U-kök och det är ganska lätt att se var vad får plats, men vill man optimera när det är knepigt (ont om plats) behöver man pröva noga och jämföra med användarens preferenser som kanske inte ens finns. Då krävs det att användaren undervisas om för- och nackdelar med de olika förslagen och är det ointressant, så spelar väl inte heller resultatet någon roll? Uppenbarligen finns det många åsikter om hur kök ska se ut och jag hittar "fel" i de flesta när jag tittar på mängder av Hemnet-annonser, men den som byggde blev nog nöjd - får jag hoppas. Det finns grundregler för hur bra kök planeras, men sedan finns det många som struntar i det eller ändå vill ha det på annat sätt. Ibland för att det är mode.StockholmM skrev:
Suck. Så många här som inte förstår frågeställningen.
Såklart kan man få ett jättebra kök med en erfaren köksplanerare. Såklart är de i genomsnitt mer erfarna hos de varumärken som har högre marginal på sina varor. Såklart tar de sig mer tid där än på Ikea. Så har det alltid varit.
Frågan i tråden var om denna del av branschen (alltså köksplanering, oavsett varumärke) utvecklats de senaste 15 åren. Oavsett om man är Ikea, Ballingslöv, Puustelli eller någon annan är det givetvis bättre skalbarhet i att ha en dator som gör grovjobbet med att repetitivt placera ut skåp efter ett antal grundprinciper som redan är kända, än en människa (som dessutom helst ska vara en person med stor erfarenhet, vilket många av oss här tydligt kräver).
Jag skulle mycket hellre jobba med findetaljerna tillsammans med en mänsklig köksplanerare, efter att ha valt bland ett gäng grovskisser som datorn skapat. Då får jag mer nytta av både rådgivarens och min egen tid. Oavsett vilket varumärke jag väljer på mitt kök. Och det vore mycket mer kostnadseffektivt för köksleverantören.
Men slutsatsen måste bli att bortsett från Ikeas (och eventuellt Marbodals) ganska begränsade funktion för detta (som rådgivarna inte verkar använda sig av) verkar det inte finnas.
Jag har även letat lite efter någon tredjepartstjänst som gör samma sak. Det närmaste jag hittade var zipgen.com. Men det är ungefär på samma nivå som Ikeas befintliga verktyg.
Det handlar inte främst om vad jag "vill ha". Mest handlar det om en gammaldags och onödigt tidskrävande process.T torkelb skrev:Ja, suck. Vad är det du egentligen vill ha? Du skriver att du har byggt flera kök och antyder eller påstår att du är duktig på det. Samtidigt vill du ha grova förslag från en programmerad dator (AI), men vem har nytta av sånt? Att slänga upp ett antal skåp och bänkar för att erhålla de fundamentala köksfunktionerna behöver man väl ingen dator till? I allmänhet bygger man I-kök, L-kök eller U-kök och det är ganska lätt att se var vad får plats, men vill man optimera när det är knepigt (ont om plats) behöver man pröva noga och jämföra med användarens preferenser som kanske inte ens finns. Då krävs det att användaren undervisas om för- och nackdelar med de olika förslagen och är det ointressant, så spelar väl inte heller resultatet någon roll? Uppenbarligen finns det många åsikter om hur kök ska se ut och jag hittar "fel" i de flesta när jag tittar på mängder av Hemnet-annonser, men den som byggde blev nog nöjd - får jag hoppas. Det finns grundregler för hur bra kök planeras, men sedan finns det många som struntar i det eller ändå vill ha det på annat sätt. Ibland för att det är mode.
Precis som du säger är det tämligen regelstyrt hur man planerar ett kök. Precis som du säger finns det ett antal grundmodeller, och varianter på dessa. Och det finns tydliga principer för vad som fungerar bra och mindre bra. Alltså perfekta förutsättningar för en AI. Varför ska man ha en (långsam och dyr) människa (oavsett om det är en rådgivare eller jag själv) som ska skissa upp dessa alternativ när en dator kan göra det (snabbt och billigt)?
Nej, man behöver ingen AI. Man behöver inte 3D-planeringsprogrammet som alla köksleverantörer har heller; det går alldeles utmärkt med papper, penna och linjal. Men på samma sätt som 3D-planeringsprogrammet gör processen effektivare än papper och penna, kommer AI göra processen effektivare än om man bara har de manuella delarna av 3D-planeringsprogrammet.
Det handlar alltså inte främst om resultatet. Dit kom man givetvis även för 15 år sedan. Det handlar främst om vägen till resultatet, som rimligen borde vara effektivare idag.
Men lite grand kan det i vissa fall eventuellt också påverka resultatat. Om det t.ex. finns 8 olika sätt att placera de grundläggande köksfunktionerna i ett definierat rum, finns det viss risk att jag (som är duktig amatör) bara tänker på 5 av dem. Och köksplanerar-proffset kanske bara tänker på 7 av dem, just för att hen är människa. Men datorn hittar alla 8. Och tänk om den 8:e faktiskt är den bästa?
Husägare
· HISINGS BACKA
· 175 inlägg
Här på Bygga hus har du något som slår AI och som kanske genererar fler förslag än ett AI-program, nämligen VI, verklig intelligens
Lägg upp planritningen med avlopp och eventuell ventilation utritade, skriv en lista över önskemålen så ska du se att vi producerar alla möjliga och omöjliga förslag. Dessutom helt gratis!
Lägg upp planritningen med avlopp och eventuell ventilation utritade, skriv en lista över önskemålen så ska du se att vi producerar alla möjliga och omöjliga förslag. Dessutom helt gratis!
Inte för att vara sån men nu är jag det och kanske läsförståelsen inte är den bästa här på bygga hus. Det slutar nästan alltid likadant med alla trådar. Vilket i sig är stor underhållning <3StockholmM skrev:
Det handlar inte främst om vad jag "vill ha". Mest handlar det om en gammaldags och onödigt tidskrävande process.
Precis som du säger är det tämligen regelstyrt hur man planerar ett kök. Precis som du säger finns det ett antal grundmodeller, och varianter på dessa. Och det finns tydliga principer för vad som fungerar bra och mindre bra. Alltså perfekta förutsättningar för en AI. Varför ska man ha en (långsam och dyr) människa (oavsett om det är en rådgivare eller jag själv) som ska skissa upp dessa alternativ när en dator kan göra det (snabbt och billigt)?
Nej, man behöver ingen AI. Man behöver inte 3D-planeringsprogrammet som alla köksleverantörer har heller; det går alldeles utmärkt med papper, penna och linjal. Men på samma sätt som 3D-planeringsprogrammet gör processen effektivare än papper och penna, kommer AI göra processen effektivare än om man bara har de manuella delarna av 3D-planeringsprogrammet.
Det handlar alltså inte främst om resultatet. Dit kom man givetvis även för 15 år sedan. Det handlar främst om vägen till resultatet, som rimligen borde vara effektivare idag.
Men lite grand kan det i vissa fall eventuellt också påverka resultatat. Om det t.ex. finns 8 olika sätt att placera de grundläggande köksfunktionerna i ett definierat rum, finns det viss risk att jag (som är duktig amatör) bara tänker på 5 av dem. Och köksplanerar-proffset kanske bara tänker på 7 av dem, just för att hen är människa. Men datorn hittar alla 8. Och tänk om den 8:e faktiskt är den bästa?