E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, väldigt många blandar ihop dessa begrepp, inklusive du och TS och även nätägare. Det brukar inte var svårt att förstå vad man menar dock. Då vi har att göra med båda dessa typer av säkringar i denna tråd så gjorde jag skillnad på dem i mitt första inlägg, men jag borde kanske ha förklarat det.

Mätarsäkringen är till höger och huvudsäkringen till vänster i TS bild. I de fall det inte finns någon separat huvudsäkring på utgående huvudledningar så utgör ju mätarsäkringen detta skydd, dvs vanligen har "första" säkringen tre syften, servissäkring, mätarsäkring och huvudsäkring.

Man kan även diskutera vad vi ser på TS bild. Det är ju lite mer än bara en fördelningsplint, utan det är en hel elcentral. Den korta "huvudledningen" till den skyddas då av den första säkringen. Sedan går det ut en huvudledningen till huset från denna elcentral som är skyddad av en 20 A huvudsäkring, men det är kanske inte tokfel att kalla den gruppsäkring.

Allt detta är dock sekundärt för TS fråga.
Dumheter.
Det är du som blandar ihop begreppen.

Tänker inte gå in på det i detalj nu men starta en tråd ifall du vill ha begreppen förklarade.

Nej det är inga dumheter, se SS 437 01 02 som förklarar begreppen. Försök att använda ett vårdat språk i dina inlägg, och läs TS frågor lite noggrannare i fortsättningen så slipper vi dessa irrelevanta sidospår.

• Gilla
Snailman och 16 till
  • Laddar…
E
Nej det är inga dumheter, se SS 437 01 02 som förklarar begreppen. Försök att använda ett vårdat språk i dina inlägg, och läs TS frågor lite noggrannare i fortsättningen så slipper vi dessa irrelevanta sidospår.
Allt var redan löst innan ditt inträde i tråden, i vanlig ordning.

Lägg du upp citat från berörda standarder ifall du vill, eller det är något hemligt för forums användarna?

Oavsett att en passdel går i X bitar så är det ett fel med bränd kontaktyta och orsak kanske som text längre ner Att då byta den beror helt på var den sitter samt framför allt vilken kompitens personen som ska göra det har. Det kan vara på klart spänningsförande delar och då måste det göras på ett speciellt sätt och det har normalt inte en vanlig husägare.
Så att kanske säga att det bara är till att byta är nog att ta i ordentligt när en passkontaktsnycken inte går att använda och ska nog inte göras av någon annan än en elektriker, Sen till TS , som sägs i tråden så finns möjlighet att säkra upp till 35 amp, då är det en gänga 3 central med stora propphuvar i dessa propphuvar ska det då vara en förminskningshylsa i porslin så att vanliga proppar från 2 till 25 amp kommer rakt in ock inte ställer sig på tvären mot botten, proppen lägger sig snett och dåligt kontaktyta blir med varmgång, samt kan knäcka en passkontakt p.g.a. snedställd propp.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Allt var redan löst innan ditt inträde i tråden, i vanlig ordning.
Nej det var den inte. Du hade inget svar på TS egentliga fråga, utan hade istället synpunkter TS huvudsäkringars vara eller icke vara.

Jag tycker att TS är 100 % tydlig redan i sitt första inlägg, och bara bekräftar det i sitt andra inlägg. Även om han som de flesta andra slirar på begreppet huvudsäkring så är det inga problem att förstå vilka säkringar han menar.

TS hade inte problem med sina mätarsäkringar på 16 A före elmätaren. Däremot hade han problem med sina huvudsäkringar på 20 A efter elmätaren som skyddar huvudledningen till huset. Dessa huvudsäkringar går att frånskilja för byte av passdel med valfria verktyg inklusive en rostfri nageltång ifall den skulle vara lämplig. Det är en helt annan sak med mätarsäkringarna - där pillar man inte utan skyddsutrustning. TS nämnet för övrigt ingenting om bränd passdel, bara trasig.

E El-Löken66 skrev:
Lägg du upp citat från berörda standarder ifall du vill, eller det är något hemligt för forums användarna?
Du får väl själv köpa de standarder som du behöver för att kunna ge svar på detta forum!! Det har jag gjort.
Jag är säker på att jag redan har postat en bild på detta i mer än en tråd, men jag hittar ingen just nu, så forumet får den igen. Se även denna fina textuella beskrivning av HSP.
Schematisk översiktsbild av ett elnätsystem med detaljer som huvudsäkringar, mätarsäkringar och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
E
Nej det var den inte. Du hade inget svar på TS egentliga fråga, utan hade istället synpunkter TS huvudsäkringars vara eller icke vara.

Jag tycker att TS är 100 % tydlig redan i sitt första inlägg, och bara bekräftar det i sitt andra inlägg. Även om han som de flesta andra slirar på begreppet huvudsäkring så är det inga problem att förstå vilka säkringar han menar.

TS hade inte problem med sina mätarsäkringar på 16 A före elmätaren. Däremot hade han problem med sina huvudsäkringar på 20 A efter elmätaren som skyddar huvudledningen till huset. Dessa huvudsäkringar går att frånskilja för byte av passdel med valfria verktyg inklusive en rostfri nageltång ifall den skulle vara lämplig. Det är en helt annan sak med mätarsäkringarna - där pillar man inte utan skyddsutrustning. TS nämnet för övrigt ingenting om bränd passdel, bara trasig.

Du får väl själv köpa de standarder som du behöver för att kunna ge svar på detta forum!! Det har jag gjort.
Jag är säker på att jag redan har postat en bild på detta i mer än en tråd, men jag hittar ingen just nu, så forumet får den igen. Se även denna fina textuella beskrivning av HSP.
[bild]
Jag skulle givetvis kunna lägga upp citat får aktuella standarder men ser inte varför jag skulle göra det, för det första har jag annat för mig idag och för det andra har jag inget behov av att kolla upp detta då jag stöter på dessa saker konstant, det var mer för att förtydliga för forumets medlemmar.

Antar du inte bytt alltför många PK i ditt liv men lycka du till med nageltången.

Vi andra vet vad sprucket porslin i gamla anläggningar brukar vara synonymt med.

Att jag inte över ett forum kan ge exakt svar på varför en säkring löser är förvisso sant, detta händer även titt som tätt i verkliga livet också, mätinstrument till trots.

Men. Ditt tips att säkra upp till 25A är nog guld för. TS.

E El-Löken66 skrev:
det var mer för att förtydliga för forumets medlemmar.
Men om du har tillgång till standarderna och tycker att det behöver förtydligas, varför lägger du inte upp valda delar själv?

Dessa huvudsäkringar går att frånskilja för byte av passdel med valfria verktyg inklusive en rostfri nageltång ifall den skulle vara lämplig
Anser du att det går att byte den inre delen på en passdel med ett sådant verktyg som en nageltång, är du klart ute i ogjort väder och rekommendera till detta så ska du nog inte ens svara i ämnet "" Trasigt passdel "" för du har tydligen inte en susning om vad svårigheten är med ett sådant arbete. Att veta cirka/ungefär eller i teorin är inte detsamma som i praktiskt förehavande med verktyg. Och som sagts hur många brända/trasiga passdelar har du i dag bortagit med tex en oisolerd nageltång som är som en avbitare i bettet. Många ggr går det inte att byta en passdel utan hela säkringselementet måste tagas bort och ersättas med ett nytt, då metalldelen i passdelen är fastbränd. mot anslutningspunkt i botten. Det med att säga lämpligt verktyg är att kringgå det du skriver för att kunna krypa undan ev felaktiga uppgifter. från dig. Praktisk erfarenhet överskrider teoretisk kunskap med åtskilliga hästlängder

S Strontus skrev:
Men om du har tillgång till standarderna
Finns väl inga standard för ett PK-byte , men däremot s,k selektiv avsäkring i en anläggning från gatan och till ett anslutet objekt i huset. Det är nog något en elektriker har i ryggmärgen, annars ingen elektriker.

E El-Löken66 skrev:
Jag skulle givetvis kunna lägga upp citat får aktuella standarder men ser inte varför jag skulle göra det
Du har alltså ingen standard som säger emot den jag postade. Den kommer från SS 437 01 02 för övrigt.
E El-Löken66 skrev:
Antar du inte bytt alltför många PK i ditt liv men lycka du till med nageltången.
Oja, jag har bytta passdelar, med framsidan eller baksidan av min passdelsnyckel och svåra fall med kombinationstång, spetstång eller polygrip, dock inte nageltång. Jag har inte haft några svåra fall av passdelsbyte på mätarsäkringar men jag är förberedd.
E El-Löken66 skrev:
Vi andra vet vad sprucket porslin i gamla anläggningar brukar vara synonymt med.
Jag antar att det är passdelen du syftar på? Det betyder då att passdelen behöver bytas. Jag bedömer det som osannolikt att det skulle finnas andra bakomliggande orsaker men man kan alltid se över anslutningarna.
E El-Löken66 skrev:
Att jag inte över ett forum kan ge exakt svar på varför en säkring löser är förvisso sant, detta händer även titt som tätt i verkliga livet också, mätinstrument till trots.
Därför uppfyllde jag din egen önskan om hjälp från forumet och "klev in" för att ge en trolig anledning till att 20 A-säkringen löste, detta trots att jag visste hur smärtsamt jobbig diskussion det skulle bli med dig med tusen bortförklaringar, men jag kunde inte ana att det skulle bli så här illa. Det kommer dock inte att hindra mig i fortsättningen.
E El-Löken66 skrev:
Men. Ditt tips att säkra upp till 25A är nog guld för. TS.
Jag har inte gett något sådant råd till TS. Tvärtom har jag gett rådet att inte röra nånting.
J jonaserik skrev:
Anser du att det går att byte den inre delen på en passdel med ett sådant verktyg som en nageltång, är du klart ute i ogjort väder
Du missade slutet på meningen "ifall den skulle vara lämplig" och du missade kärnpunkten att det gällde arbete i en frånskild del av anläggningen.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Du missade slutet på meningen "ifall den skulle vara lämplig" och du missade kärnpunkten att det gällde arbete i en frånskild del av anläggningen.
Missade inget om lämpligt bara att skriva så är att kringgå något, sen säga nageltång Tja. Missade inte spänningslöst heller, det är en naturlig del i en elektrikers arbeta """ Arbeta aldrig under spänning "" så där behövs ingen kommentar .Men du svarade inte på hur många PK som gett sig eller bränt fast. Tror inte att i ditt yrke eller verksam, har haft dom problemen framför dig så värst många gånger

Du misstolkar med flit vad jag skriver. Det är inte lätt att föra en dialog då. Jag skrev att jag aldrig har använt en nageltång utan det var ett exempel på att valfria icke isolerande verktyg kunde användas i detta fall där man har möjlighet att frånskilja centralen, som gör att man kan lyfta på locket och skruva loss hela säkringshållaren om det skulle behövas. Detta kan inte göras med mätarsäkringar utan att nätägaren först bryter strömmen, det var grejen. Antalet passdelar jag bytt kan jag inte gissa... Jag har aldrig stött på någon som bränt fast i säkringshållaren, men det går ju att lösa i så fall. Men jag vet inte var skon klämmer hos dig här? Är det inte enklare att du säger att du inte tycker om mig så kan vi låta det vara så? Jag ser att du liksom Löken har mångårig erfarenhet och främst du bidrar stort i många trådar med både vatten och el. Fortsätt så!

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Kom igen nu killar, sluta tjafsa om småsaker! :p

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
E
Nu ser jag att Bo vet anledningen till att säkringen löste som den gjorde, alltså inga gissningar som ju jag ägnade mig åt, tyvärr hittar jag inte i vilket inlägg detta framkommer.

För övrigt håller jag med om att det ständiga tjafset kan minska kraftigt.

Någon skriver att jag ska sörva med citat från standarder, som jag skrev; det kanske jag gör, men inte ikväll och hade Bo det lättillgängligt kunde hen citera.

Sen kan ju även TS få chansen att svara i sin tråd också, tycker jag.

E El-Löken66 skrev:
Nu ser jag att Bo vet anledningen till att säkringen löste som den gjorde, alltså inga gissningar som ju jag ägnade mig åt, tyvärr hittar jag inte i vilket inlägg detta framkommer.
I mitt första inlägg, här, men inte att jag vet, jag borde ha skrivit att jag anser att det är den vanligaste orsaken. Notera brasklappen i början.
Utan fler symptom kan du utgå ifrån att denna 20 A säkring helt enkelt passerat sin livstid. De "slits" med åren och löser till slut för ingenting. Ditt andra "prov" av 6 A-säkringen visar ju det, att nu löste rätt säkring av två st friska.
E El-Löken66 skrev:
Någon skriver att jag ska sörva servera med citat från standarder, som jag skrev; det kanske jag gör, men inte ikväll och hade Bo det lättillgängligt kunde hen citera.
Ja det var du. Det finns en dag imorgon också, eller på Måndag ;) Har inte alla arbetsplatsen hemma numera med tillgång till all dokumentation? Den måste ju kunna hänga med ut i firmabilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.