E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du har rätt.
Tack Bo, stort av dig att slutligen medge detta.

Till TS, återkoppla gärna hur det har gått.

Oj, har inte hunnit med att läsa allt förens nu!

Jag kan inte säga om det kallas huvudsäkring eller mätarsäkring (eller kanske båda) men min nätleverantör kallar det för huvudsäkring därav gjorde jag också det (men mätarsäkring verkar ju logiskt också).

Hur som så har det inte varit något problem med dessa 16A säkringar.

Och du har rätt Bo, det är en hel elcentral med 12 säkringar som sitter vänster om mätarsäkringen/huvudsäkringen i samma fasadskåp. I den elcentralen så har man anslutit jordkabeln in till huset, en jordkabel som går till logen, vattenpump, mjölkmaskin och belysning i lagårn (som skåpet är monterat på). Nu är det mesta bortplockat förutom loge och hus.

Det som jag tyckte var konstigt var att den här 20A säkringen gick samtigt som en 6A inomhus. Men det låter rimligt samt logiskt att de borde bli någon slags materialutnötning över tiden när den kanske värms upp/kyls ner beroende på belastning. Dessutom, 6A säkringen har gått senare men då har inte 20A-säkringen löst ut.

Angående passdelarna så har två bytts ut, fanns en annan som saknades porslin helt. Den måste ha gått sönder nån gång i tiden och sen har man bara plockat bort delarna utan att byta den.

Inget var/är bränt i varken propphuvar eller passdelar.

E El-Löken66 skrev:
Ja. Inte helt hundra hur allt ligger till men du bör säkra ner även dina gruppsäkringar från 20 till 16 för att få det lite bättre selektivt.

Enligt märkningen har du tidigare haft 35A huvudsäkring och 25A till huset...
Känns inte som jag kommer att vinna något på att säkra ner 20A till 16A eller handlar det om att det skulle vara något regelfel?

Tänker att allt sitter ändå i samma fasadskåp så oavsett så måste jag dit och byta säkring. I nuvarande konfiguration så borde alltid huvudsäkringen gå. Säkrar jag ner gruppsäkringarna till 16A så är det väl inte säkert att dom alltid kommer att gå före huvudsäkringarna på 16A?

E
mykee2 mykee2 skrev:
Känns inte som jag kommer att vinna något på att säkra ner 20A till 16A eller handlar det om att det skulle vara något regelfel?

Tänker att allt sitter ändå i samma fasadskåp så oavsett så måste jag dit och byta säkring. I nuvarande konfiguration så borde alltid huvudsäkringen gå. Säkrar jag ner gruppsäkringarna till 16A så är det väl inte säkert att dom alltid kommer att gå före huvudsäkringarna på 16A?
Som du har det nu kommer huvudsäkringarna(mätarsäkringarna) alltid lösa.

Genom att säkra ner till 16A kan det bli mer riktigt då huvudsäkringarna säkras upp till 20-25A.

Så för stunden tjänar du inte jättemycket, mest att det ska vara ordning och reda, sen är också frågan hur känsliga laster du har där mätaren sitter.

Men passdelen bör oavsett ses över av någon kunnig och då kan även säkringsstorlekarna ses över, är vad jag säger.

Redigerat:
Mikael_L
mykee2 mykee2 skrev:
Jag kan inte säga om det kallas huvudsäkring eller mätarsäkring (eller kanske båda) men min nätleverantör kallar det för huvudsäkring därav gjorde jag också det (men mätarsäkring verkar ju logiskt också).
Tyvärr blev det mycket tjafs om detta (och en hel del annat, det finns nämligen en person som gärna drar ner nivån här).

Men riktigt korrekt ska mätarsäkringar kallas mätarsäkringar, och deras uppgift är att bestämma strömmen/effekten för det abonnemang man betalar för.
Ofta har de en dubbel uppgift, både som mätarsäkring samt som avsäkring för den första huvudledningen efter mätaren.
Då är det en kombinerad mätarsäkring/huvudsäkring (eller huvudledningssäkring om man så vill).
Just dessa säkringar kallas väldigt ofta, lite slarvigt, för huvudsäkring, både av elektriker, elbolagets personal samt allmänheten.
Och då den säkringen ofta är just en huvudsäkring också, så gör det inte så mycket.
Men jag, liksom Bo, brukar vara nördig och noga med nomenklaturen och använder så gott jag kommer ihåg, termen mätarsäkringar, ty jag skulle uppskatta om korrekt språk sakta införs, för att minska risken för missförstånd.

I just ditt fall så är faktiskt mätarsäkringen bara mätarsäkring, ty din huvudsäkring (eller huvudledningssäkring) ligger i centralen efter mätaren, du har alltså inte en kombinerad mätar/huvud-säkring, utan två olika, med olika uppgifter.
Och just här visar sig styrkan i att lära sig och använda korrekta termer.
Ty då kan jag säga "Huvudsäkring" och mottagaren vet med säkerhet vilken säkring jag menar.
Men el-löken66 som inte kan termerna, ...skulle jag skicka han på att byta passkontakt till huvudsäkringar i mätarskåp nn, så skulle han byta fel. Eller förhoppningsvis ringa mig och fråga vilka säkringar jag egentligen menar.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Mikael_L
mykee2 mykee2 skrev:

Nej låt dina 20A sitta kvar. Det spelar ingen roll, kanske bara bättre att de är större, ty då har du inte 6 st säkringar att kolla om du tappat en inkommande fas pg.a överlast, då lär det ju vara en av 16A som löst.

Och de tre 20A får helt agera frånskiljare för den delen av anläggningen som de ombesörjer, dvs aldrig, eller nästan aldrig, användas eller behöva bry sig om.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
mykee2 mykee2 skrev:
och jag hittade då att det varit varmgång i en lampa.
Tja, jag tycker det ser ut som att det varit en stum kortslutning ! :surprised:
Verkar som att metall smält bort där ...

Om det blir en tillräckligt häftig kortslutning så kan flera säkringar i följd, även med olika A-tal lösa. Särskilt vanligt är det att en automatsäkring inte hinner trippa och skydda större säkringar som ligger uppåt i matningen, och då har det inte med ampere-talen att göra, utan det faktum att det alltid finns en liten frånslagstid för en automatsäkring, mekaniken inne tar alltid en liten, mycket liten, tid för att bryta, men vid kraftiga kortslutningar räcker denna tid för att även få fler säkringar att trippa.

Men som sagt, en gammal "nött" 20A + en stum kortslutning skulle kunna få en 6A samt en 20A på samma matning att lösa. Normalt sett ska man däremot ha myyycket god selektivitet mellan en 6A och en 20A, även vid kortslutning.
Så lite förvånad är jag ändå ...

Ber redan nu om ursäkt för att dra tråden ytterligare i ett annat off-topic-spår, men den här blev jag lite nyfiken på...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utan fler symptom kan du utgå ifrån att denna 20 A säkring helt enkelt passerat sin livstid. De "slits" med åren och löser till slut för ingenting. Ditt andra "prov" av 6 A-säkringen visar ju det, att nu löste rätt säkring av två st friska.
Det ser ju ut till att ha varit en ganska stabil smäll, så jag tänker mig att det nog är kortslutning det löst på, baserat på det som Mikael_L skriver och då blir mina tankar och funderingar lite såhär.

Vi har inom min bransch lite speciella krav på säkringar och deras åldring. Därför har provning genomförts med en båtlast säkringar under 60-70-tal och då har det konstaterats att håller man sig under 80 % av 5-sekundersströmmen för en säkring får man ingen nämnvärd åldring. Jag förutsätter att så inte är fallet här, men min poäng är att allt med åldring i säkring har med överlastkomponenten av säkringen.

Finns det motsvarande åldring för kortslutningssteget? Tycker spontant att det verkar konstigt, för denna ska ju lösa vid så höga strömmar att den i praktiken inte borde påverkas vid normalt förekommande strömmar, eller är det termisk cykling som dödar den i kortslutningssteget?

Finns det mer info om detta någonstans?

Det är en bra fråga som jag inte har något svar på. Standarden har inga långtidstester vad jag kan se i hastigheten. Jag har nöjt mig med att det är ett vanligt problem. Jag råkade själv ut för det hemma i vintras där en 10 A-säkring gav upp andan när jag anslöt ett radiator på 1200 W. Det var inget fel på radiatorn, den fungerande som vanligt efter byte av säkringen. Den säkringen satt också inne där det är torrt klimat ifall det kan spela in.

Detta uttag belastas kontinuerligt med en router och en LED-lampa...och under kalla vinterdagar, med en elradiator på 800/1200W. Säkringen har aldrig vad jag kommer ihåg varit utsatt för strömmar i närheten av 8 A utom möjligen väldigt kortvarigt.

• Gilla
Millox
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr blev det mycket tjafs om detta (och en hel del annat, det finns nämligen en person som gärna drar ner nivån här).

Men riktigt korrekt ska mätarsäkringar kallas mätarsäkringar, och deras uppgift är att bestämma strömmen/effekten för det abonnemang man betalar för.
Ofta har de en dubbel uppgift, både som mätarsäkring samt som avsäkring för den första huvudledningen efter mätaren.
Då är det en kombinerad mätarsäkring/huvudsäkring (eller huvudledningssäkring om man så vill).
Just dessa säkringar kallas väldigt ofta, lite slarvigt, för huvudsäkring, både av elektriker, elbolagets personal samt allmänheten.
Och då den säkringen ofta är just en huvudsäkring också, så gör det inte så mycket.
Men jag, liksom Bo, brukar vara nördig och noga med nomenklaturen och använder så gott jag kommer ihåg, termen mätarsäkringar, ty jag skulle uppskatta om korrekt språk sakta införs, för att minska risken för missförstånd.

I just ditt fall så är faktiskt mätarsäkringen bara mätarsäkring, ty din huvudsäkring (eller huvudledningssäkring) ligger i centralen efter mätaren, du har alltså inte en kombinerad mätar/huvud-säkring, utan två olika, med olika uppgifter.
Och just här visar sig styrkan i att lära sig och använda korrekta termer.
Ty då kan jag säga "Huvudsäkring" och mottagaren vet med säkerhet vilken säkring jag menar.
Men el-löken66 som inte kan termerna, ...skulle jag skicka han på att byta passkontakt till huvudsäkringar i mätarskåp nn, så skulle han byta fel. Eller förhoppningsvis ringa mig och fråga vilka säkringar jag egentligen menar.
Fel igen Mikael.
Då det inte är en huvudledning utan gruppledning.

Och ditt andra påstående med mätarsäkringar är också felaktigt men stämmer som regel då det gäller direktmätning.

Var snäll och lägg inte upp en massa text utan hänvisningar, blir för många gissningar då.

Och hade du bytt pk på gruppsäkringarna då du fått order om att byta till huvudsäkringarna tror jag inte kunden blivit nöjd.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Fel igen Mikael.
Då det inte är en huvudledning utan gruppledning.

Och ditt andra påstående med mätarsäkringar är också felaktigt men stämmer som regel då det gäller direktmätning.

Var snäll och lägg inte upp en massa text utan hänvisningar, blir för många gissningar då.

Och hade du bytt pk på gruppsäkringarna då du fått order om att byta till huvudsäkringarna tror jag inte kunden blivit nöjd.
Jag tänker inte låta dig locka mig till mer trams i tråden, det räcker nu.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
E
Nu har jag kollat i diverse SS-standarder då det ju är detta som gäller enligt vissa här och drar lite kortfattat hur huvudsäkring används, endast på ett ställe nämligen i definition:
Säkring eller annat överströmsskydd för huvudledning.
Huvudelkopplare: elkopplare i huvudledning

Vad är då en huvudledning?

Kablar eller ledare som matar elcentraler.

Det vill säga, både RKn mellan mätartavla och centralen till vänster i bild och utgående 20A ledning är huvudledningar som ju då kan anses föregås av huvudsäkringar.

Men rent allmänt är det alltså mätarsäkringarna som tolkas som huvudsäkringar, bara att läsa på valfri nätägares hemsida, just det, Bo och Mikael vet ju mycket mer än dessa så det går att gå enligt deras standard också, om så önskas.

Märk väl att det i senare skede i SS 4370102 skrivs om produktionsanläggningens huvudsäkring och i schema benämns nämnda Säkring huvudledningssäkring.

Rent allmänt är det även känt för gemene hen vilka huvudsäkringarna är.

Det var denna standard Bo skulle posta detaljer ifrån, men valde att avstå.

Istället skickar hen Mikael som tyvärr kommer med mycket felaktigheter, vilket jag måste säga inte hör vanligheterna till.

Vidare kan ni även tills på figur 9 i Handbok 419 där framgår klart och tydligt att i en villa är strukturen följande:
Q1 Huvudbrytare
F1 Huvudsäkring
B1 Mätare
X2 Mellanplint

I detta exempel. Och från mellanplinten givetvis huvudledning till central A1.

Tar vi däremot figur 25 i samma handbok som gäller flerbostadshus syns ordning istället:

Servissäkring-huvudsäkring-mätarsäkring.

Ser att ryggdunkarklubben är igång och frenetiskt dunkar så stackars Bos rygg är helt röd och 80 grader varm.

Och jag antar att det inte spelar någon roll vad jag skriver, vilka standarder jag citerar eller att jag jobbat med detta i ett antal decennier, för vissa är Bo Gud och då ska dennes text gå över allt annat.

Trist att Mikael faller i den fällan bara, en i grund och botten vettig person som tyvärr håller på att korsa till den mörka sidan, varifrån ingen återvändo finns.

Redigerat:
E
Jag överlåter nu detta till en opartisk domare med stor kunskap i ämnet, om denne säger att det jag skrivit är lögn ska jag ödmjukt be tråden om ursäkt.

@GK100, vill du reda ut begreppen här, snälla?

E El-Löken66 skrev:
Nu har jag kollat i diverse SS-standarder då det ju är detta som gäller enligt vissa här och drar lite kortfattat hur huvudsäkring används, endast på ett ställe nämligen i definition:
Säkring eller annat överströmsskydd för huvudledning.
Huvudelkopplare: elkopplare i huvudledning

Vad är då en huvudledning?

Kablar eller ledare som matar elcentraler.

Det vill säga, både RKn mellan mätartavla och centralen till vänster i bild och utgående 20A ledning är huvudledningar som ju då kan anses föregås av huvudsäkringar.

Men rent allmänt är det alltså mätarsäkringarna som tolkas som huvudsäkringar, bara att läsa på valfri nätägares hemsida, just det, Bo och Mikael vet ju mycket mer än dessa så det går att gå enligt deras standard också, om så önskas.

Märk väl att det i senare skede i SS 4370102 skrivs om produktionsanläggningens huvudsäkring och i schema benämns nämnda Säkring huvudledningssäkring.

Rent allmänt är det även känt för gemene hen vilka huvudsäkringarna är.

Det var denna standard Bo skulle posta detaljer ifrån, men valde att avstå.

Istället skickar hen Mikael som tyvärr kommer med mycket felaktigheter, vilket jag måste säga inte hör vanligheterna till.

Vidare kan ni även tills på figur 9 i Handbok 419 där framgår klart och tydligt att i en villa är strukturen följande:
Q1 Huvudbrytare
F1 Huvudsäkring
B1 Mätare
X2 Mellanplint

I detta exempel. Och från mellanplinten givetvis huvudledning till central A1.

Tar vi däremot figur 25 i samma handbok som gäller flerbostadshus syns ordning istället:

Servissäkring-huvudsäkring-mätarsäkring.

Ser att ryggdunkarklubben är igång och frenetiskt dunkar så stackars Bos rygg är helt röd och 80 grader varm.

Och jag antar att det inte spelar någon roll vad jag skriver, vilka standarder jag citerar eller att jag jobbat med detta i ett antal decennier, för vissa är Bo Gud och då ska dennes text gå över allt annat.

Trist att Mikael faller i den fällan bara, en i grund och botten vettig person som tyvärr håller på att korsa till den mörka sidan, varifrån ingen återvändo finns.
Jag förkastar samtliga dina anklagelser och barnsliga utspel här. Allt du vänder dig emot har jag beskrivit i #15, #17, #20 inkl de olika roller säkringen närmast före elmätaren kan ha och citat ur SS 437 01 02 som styr dessa begrepp. HB 419 handlar om uppmärkning och definierar inte dessa begrepp. Du missade för övrigt figur 19 där.

Om man drar ut lite på detta så kan vi ha en kedja med
1. servisledningssäkring i början av servisledningen
2. servissäkring i slutet av servisledningen, vid anslutningspunkten, som styr anslutningsavgiften.
3. huvudsäkringar för de huvudledningar som matar varje abonnent och dess elmätare, kan finnas i flera led (handlar om samfälligheter/radhus med gemensam anslutningspunkt).
4. mätarsäkring före elmätare, som styr den fasta elkostnaden.
5. huvudsäkringar efter elmätaren som skyddar huvudledningar, kan finnas i flera led.
6. gruppsäkringar i elcentralen som skyddar gruppledningar till elapparater.

I många bostäder är 2-5 en och samma säkring, den som är placerad direkt före elmätaren, vilket jag skrev i #15.

Internt inom en kopplingsutrustning har man inga huvudsäkringar men det kan sitta en överlastsäkring på ingången till en kopplingsutrustning som inte har något namn vad jag vet.

Man kan diskutera hur det egentligen ligger till i TS fall, om den central som finns där kan sägas ingå i mätarskåpet eller inte och därmed om man har att göra med en kort huvudledning däremellan eller inte, vilket jag också nämnde i #15.

Om du vill fortsätta diskutera detta får du gärna återkomma. Om du återkommer med tjafs och anklagelser så svarar jag inte mer.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Ur SS 437 01 02
Text från standard SS 437 01 02 om definition av matarsäkring i en elinstallation.
Hmm.. Missade du den definitionen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.