Det verkar som ugnen är en 400 V som använder minst 2 faser ( kanske 3 faser) .
Det är en äldre ugn med ett 400 V element.

Den ugnen använder nog inte nollan
 
W
Kan jag då lugnt koppla på spisen på alla tre faser? Den har alternativ för både 1,2 och 3.
 
Då är det fortfarande ett mysterium hur ugnen är inkopplad. Det måste finnas en dosa till som spisledningen passerar. Nåja det är inte hela världen men vore bra att veta.

Vad man bör se till är som sagt att fördela de tre faserna bra mellan häll och ugn. Då det nu blir en blandning av 400 V och 230 V så finns ingen bra lösning. Hur du än kopplar så kan du inte nyttja all effekt utan gruppsäkringarna blir en flaskhals. Den effekt som finns kommer dock högst troligt att räcka mer än väl för normalt bruk.

Så om nu säkring nr 2 i mitten inte används av ugnen så bör du j use till att hällen använder den. Nr 2 i centralen behöver dock inte betyda plint "L2" i perilexuttaget så du får mäta fram vilket stift det är. Den andra fasen som hällen vill ha kopplar du till en av de andra faserna, det är lika illa vilken. Induktionshällar brukar vara uppdelade i två halvor. Det går kanske att lista ut vilken halva man använder mest och vilket stift det motsvarar i stickkontakten, så att den kan kopplas till den lediga fasen.

Vilken spis talar du om sista inlägget?
 
W
Den nya hällen menade jag i sista inlägget. Tänkte helt enkelt om jag bara kan koppla enligt första bilden här:
 
  • Illustration av olika kopplingsscheman för en elektrisk häll överst på en sida i en manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tb97tool
  • Laddar…
W
Har kopplat enligt första för tillfället då det var enklast. Har helt enkelt tagit sladd för sladd och stoppat in dem som det står.

Det gör mig förvirrad över vad skillnaden är att koppla enligt bild nr 2. Samma sladdar går ju till samma ställen. Är det i kontakten man gör annars där?

Helt grön på detta som sagt.
 
W
Har testat i skarpt läge. Körde igång alla plattor samt ugnen och mycket riktigt gick proppen efter en stund. Vänster halva av spisen fick error och ugnen slocknade. Övre proppen i första inlägget märkt "spis" var det som gick (som måste vara i samtidigt som proppen märkt ugn för att ugnen ska fungera) Det verkar bara vara 10a proppar såg jag när jag bytte..

Om jag fattat det rätt så finns det inget jag kan göra med nuvarande ugn för att få det bättre, utan någon av spishalvorna kommer alltid behöva vara på samma propp som ugnen. Alltså är detta något jag får leva med tills jag byter ugnen. Får väl se hur det fungerar i praktiken, man använder ju sällan full kräm på massa plattor samt ugn samtidigt så det kanske funkar.
 
Som Tobbe_3 tidigare påpekat var den gamla spisen med 400V element utan nolla, det är även ugnen som är inkopplad mellan Fas 1 och Fas 3

Alla nya hällar är i princip två st 230 V halvor.
Du kan koppla enligt bild 1 alla tre faser eftersom plint 1 i hällen är X alltså blindplint som inte används i hällen. Det är bara plint 2 och plint 3 som behöver ha var sin fas.
Hällen måste alltid ha nolla !!

Hällen är troligen på 7400 W och ugnen något mellan 1000-2000 W.
Då är det helt naturligt att säkringar går efter en stund om dom är på 10 A
Använder man ugnen kan man inte köra den halvan som är kopplad till Fas 1 för fullt, då ugnen belastar denna.

För mer förståelse leta upp " spis Bibeln " som skrivits av Bo.Siltberg här på forumet.
 
  • Gilla
Kenta8 och 1 till
  • Laddar…
W
Börjar förstå så sakteliga. Hur vet du att plint 1 inte används? Är det alltid så i hällar för jag ser inget som indikerar det i beskrivningen?

Om jag köper en ny ugn på 230v så kan jag alltså köra den på en separat fas och slippa problem med säkringar?
 
W
Har gjort lite mer efterforskningar under morgonen.

Drar jag ut propp nr 2 "spis" så fungerar både ugn och häll. Den används alltså ej.

Mäter upp 240V mellan nolla och L2 samt L3 och 0V till L1. Alltså är propp nr 2 L1 i uttaget.

Kan jag då bara byta plats på L1 och L2 i kontakten för att utnyttja L1? Antar att det är lugnt men vill gärna få det bekräftat.
 
Nej ! Det tror jag inte, du har kvar matning till elektroniken samt halva hällen så den ser ut att fungerar men du får inte full effekt. Elektroniken fördelar runt tillgänglig effekt men du får bara ut 10 A x 230 V = 2300 W och inte 7400 W som hällen är på totalt.

Om kablar är 2,5 mm2 kan du säkra med 13 A som passar i 10 A passdelar.
 
W
Ingen aning om kablarna är 2.5 men jämförelse med mina 1.5 högtalarkablar så ser de ganska lika ut. Går det att avgöra annat än att gissa och jämföra?
 
Så du hade skaffat hällen redan.
W WarHawk skrev:
Har gjort lite mer efterforskningar under morgonen.

Drar jag ut propp nr 2 "spis" så fungerar både ugn och häll. Den används alltså ej.

Mäter upp 240V mellan nolla och L2 samt L3 och 0V till L1. Alltså är propp nr 2 L1 i uttaget.

Kan jag då bara byta plats på L1 och L2 i kontakten för att utnyttja L1? Antar att det är lugnt men vill gärna få det bekräftat.
Ja, det är så jag tidigare menade att du skulle göra för att försäkra dig om att hällen nyttjade den fas som ugnen inte använder. Den andra fasen som hällen vill ha får den dela med ugnen, det går inte att göra bättre.

Inkopplingsanvisningen är vilseledande. Det är en nymodighet på dagens spisar och hällar som inte underlättar då allt talar för att plinten lägst upp till höger inte används öht av hällen. Mycket riktigt visar andra bilden en bygel som de tycker man ska göra i stickproppen, men alltså till ingen nytta.

Jämför man 1.5 och 2.5 mm² bredvid varandra så syns skillnaden tydligt. Annars kan du mäta diameter på ledaren, 1.4 mm för 1.5 mm² och 1.8 mm för 2.5 mm².
 
W
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du hade skaffat hällen redan.

Ja, det är så jag tidigare menade att du skulle göra för att försäkra dig om att hällen nyttjade den fas som ugnen inte använder. Den andra fasen som hällen vill ha får den dela med ugnen, det går inte att göra bättre.

Inkopplingsanvisningen är vilseledande. Det är en nymodighet på dagens spisar och hällar som inte underlättar då allt talar för att plinten lägst upp till höger inte används öht av hällen. Mycket riktigt visar andra bilden en bygel som de tycker man ska göra i stickproppen, men alltså till ingen nytta.

Jämför man 1.5 och 2.5 mm² bredvid varandra så syns skillnaden tydligt. Annars kan du mäta diameter på ledaren, 1.4 mm för 1.5 mm² och 1.8 mm för 2.5 mm².
Då har jag fattat rätt. Hällen är nu kopplad på en egen och en delad.

Proppen som gick igår såg ut så här i kontakten:

Elektrisk säkringskontakt med tecken på överhettning och brännskador på en säkringsbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något att bry sig om? Alla andra bottnar ser hela och rena ut. Proppen blev stekhet också, vilket kanske är naturligt då den överbelastades men den andra delade proppen blir inte varm.
 
Den passdelen måste bytas. I det skicket går den varm och kan orsaka skada.
Titta även hur propphuven ser ut inuti, kan också behöva bytas.
Vilken färg är det på de andra som se bra ut, grå=16 A, röd=10 A.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det ser inte bra ut.en bränd passkontrollen kan ställa till problem och ska bytas.
Se till att ha en passdelsnyckel och eftersom du inte har så mycket erfarenhet av el så se till att du har brutit spänningen till centralen.
Tänk på att det ligger spänning på skenan
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.