4 191 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Fuktskada igen - Kan detta vara en möjlig lösning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det varierar lite mellan försäkringsbolagen, men 25-30 år är nog vanligt. Tidigare verkade det vanligaste vara 30 år för tätskikt under kakel/klinker och 20 år för våtrumsmatta, men för 25 år sen var det vanligt med ett mycket tunt målat tätskikt under kakel/klinker och det har inte hållit bra i längden, medan mattorna tydligen har blivit mer åldersbeständiga.Raspa skrev:
Kakel är relativt poröst och är inte vattentätt men det kan vara mer eller mindre vattentåligt beroende på dess yta. Klinker är hårdare bränt och mindre poröst och suger därmed upp mindre vatten. Helt vattentätt är det dock inte. Du kan jämföra det lite med en blomkruka i terracotta = inte vattentät med en glaserad kruka = mer vattentät. Det är därför tätskiktet under plattorna är så viktigt.B BSA In skrev:Jag har alltid funderat på hur man kan förbättra fogmassan så att den blir helt vattentät. Själva kakelplattan borde ju va vattentät. Det är fogen som är problemet. Jag ser ingen utveckling på det området. Är det helt omöjligt att uppfinna en sådan komponent?
Jag irriterar mig också på hur svårt det är att byta ingjutna golvbrunnar. Varför inte först göra en utsparning vid gjutning och sedan montera brunnen i någon mer lättarbetad tätningsmassa. Byggbranschen är väldigt konservativ på gott och ont.
Problemet är att ingen tänker på underhåll som med tiden blir en allt större kostnad då åren går fort och snart är huset 25 år gammalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Om du har fått en skada efter bara 10 år, så är badrummet med stor sannolikhet ett fuskbygge. Lösningen är att leta efter en BRA firma som får fixa det.
Låter du oseriösa hantverkare utföra badrummet så blir det vattenskador oavsett vilket utförande du väljer.
Låter du oseriösa hantverkare utföra badrummet så blir det vattenskador oavsett vilket utförande du väljer.
Entreprenören valdes av försäkringsbolaget.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Kan vara väldigt oseriös ändå.
Klicka här för att svara