Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet i ett hus byggt 1934. Redan på visningen upptäckte jag att taket i vardagsrummet var sprucket och flagade en del, men tänkte inte så mycket mer på det just då.

Jag la upp bilderna nedan på Reddit och fick lite blandad respons – allt från lugnande besked om att det "bara" är gammal limfärg som målats över felaktigt, till gissningar om hussvamp (!).

Det var särskilt en kommentar som gjorde mig orolig. Personen menade att taket ser putsat ut (med hålkärl), vilket tyder på träbjälklag, och att tjockleken på fönstersmygen skvallrar om att huset är murat i tegel. Enligt hen kunde just den konstruktionen innebära en risk för hussvamp om fukt tränger in.

Lite förutsättningar:

• Lägenheten ovanför har samma planlösning, så det är ett vardagsrum direkt ovanför skadan (alltså inget badrum eller kök).

• Skadan sitter nära yttervägg och fönster.

• Det sitter en luftventil precis under fönstret intill skadan som verkar ha varit stängd nästan jämt.

Vad tror ni här inne?

Stort tack på förhand!

• Sprucket och flagande tak i vardagsrum, eventuell limfärg. Risk för fukt, beläget nära yttervägg och fönster. Misstanke om mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket och flagande tak i vardagsrum med synligt runt ventilationslock.
    Skapa konto
  • Sprucket och flagnande tak i vardagsrum med synlig underliggande yta. Potentiell gammal limfärg som målats över felaktigt.
    Skapa konto
Glömde ta med bilden som tog faktiskt visade en bit av fönstret/väggen.

• Spricka i taket ovanför fönstret med synliga skador och en rökdetektor monterad nära, del av ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
100% limfärg. /målarn

• Gilla
Bo arnold och 3 till
  • Laddar…
V Vonsmelly skrev:
100% limfärg. /målarn
Tack, uppskattar ditt svar!

D
L limfärgad skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet i ett hus byggt 1934. Redan på visningen upptäckte jag att taket i vardagsrummet var sprucket och flagade en del, men tänkte inte så mycket mer på det just då.

Jag la upp bilderna nedan på Reddit och fick lite blandad respons – allt från lugnande besked om att det "bara" är gammal limfärg som målats över felaktigt, till gissningar om hussvamp (!).

Det var särskilt en kommentar som gjorde mig orolig. Personen menade att taket ser putsat ut (med hålkärl), vilket tyder på träbjälklag, och att tjockleken på fönstersmygen skvallrar om att huset är murat i tegel. Enligt hen kunde just den konstruktionen innebära en risk för hussvamp om fukt tränger in.

Lite förutsättningar:

• Lägenheten ovanför har samma planlösning, så det är ett vardagsrum direkt ovanför skadan (alltså inget badrum eller kök).

• Skadan sitter nära yttervägg och fönster.

• Det sitter en luftventil precis under fönstret intill skadan som verkar ha varit stängd nästan jämt.

Vad tror ni här inne?

Stort tack på förhand!
Träbjälklag väl inte särskilt vanligt i lägenhetshus? Hur många våningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.