Hej! En firma har precis bytt syllarna på mitt hus (byggt 1970), då dem upptäckte att en gavelvägg blivit fuktskadad (ungefär halva såg dålig ut) och hittade även mögel. Denna vägg består av Tegel-luftspalt-asfaboard-isolering/reglar-plast-gips. De hittade även en plast som satt mellan asfaboard och isoleringen (fått veta att det inte är bra, men de tog bort den)

Enligt syllfirman är det pga att luftspalten hade tjocknat igen av murbruksspill. De bytte syllarna utvändigt, och tog alltså bort de 2 understa lagrena. De kunde inte se hur långt upp möglet gick, som satt på gipsskivan (utvändigt). Asfaboarden smulade sönder på några ställen, och är därmed inte hel. Deras lösning är att göra om hela väggen inifrån, för att slippa ta ner tegelväggen. Har någon här gjort något liknande? Hade gärna hört lite andra "opartiska" åsikter!

1. Min spontana tanke är att det kan räcka att fixa en bit av väggen, istället för att öppna upp hela?
2. Hur får man till luftspalten inifrån, genom distanser på något sätt?
3. Kan det räcka att byta endast gipsen som är möglig, och att syllbytet i sig gör att väggen torkar bättre?

Har ringt en del firmor men verkar vara väldigt olika huruvida de hört talas om denna lösning.

Tack på förhand!

Obs! Vet inte om jag tog rätt forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.