Hej på er
Vi har för andra gången drabbats av fuktskada i vårt helkaklade badrum, första gången var det vid golvbrunnen det läckte och nu är det tätskiktet i själva duschhörnan. Företaget som gjorde förra renoveringen finns inte längre och från försäkringen får vi inte mycket, så självklart är vi mäkta trötta på detta och har faktiskt tappat ”förtroendet” på kakel och klinker som förvisso är snyggt men bara ger oss problem.
En fundering jag har som säkert inte är godkänt men skulle det fungera att efter sanering av duschhörnan sätta våtrumsmatta på golv och vägg i själva duschhörnan som avgränsas med två väggar (i hörnet) och glasvägg + glasdörr. Tänker att man borde kunna lägga skarven mellan kakel och matta bakom listen för duschväggen ?
Tankar om det ?
Vi har för andra gången drabbats av fuktskada i vårt helkaklade badrum, första gången var det vid golvbrunnen det läckte och nu är det tätskiktet i själva duschhörnan. Företaget som gjorde förra renoveringen finns inte längre och från försäkringen får vi inte mycket, så självklart är vi mäkta trötta på detta och har faktiskt tappat ”förtroendet” på kakel och klinker som förvisso är snyggt men bara ger oss problem.
En fundering jag har som säkert inte är godkänt men skulle det fungera att efter sanering av duschhörnan sätta våtrumsmatta på golv och vägg i själva duschhörnan som avgränsas med två väggar (i hörnet) och glasvägg + glasdörr. Tänker att man borde kunna lägga skarven mellan kakel och matta bakom listen för duschväggen ?
Tankar om det ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 707 inlägg
Men hur gammalt är badrummet? Jag antar att heloa badrummet gjordes om vid förra skadan? Var det länge sedan?
En snabb visuell uppskattning i kombination med att försäkringen inte täcker får mig att tro att badrummet har uppnått teknisk livslängd.
Stämmer detta?
Om så är fallet är det knappast valet av material som är problemet utan att badrummet är gammalt.
Stämmer detta?
Om så är fallet är det knappast valet av material som är problemet utan att badrummet är gammalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Om det ska vara försäkringsmässigt/fackmässigt så ska nog tätskikten överlappa minst 5 cm. Så är det väl när man har våtrumsmatta på golvet och kakel eller våtrumstapet på väggarna. Samma sak när man överlappar målade väggar med tätskiktet bakom kakel/klinker. Dessutom måste det finnas en godkänd lösning från tillverkaren av antingen tätskiktsfolien bakom kaklet/klinkern eller våtrumsmattan/tapeten.Raspa skrev:
Om gips/träskivorna i väggen/golvet är vattenskadade behöver man väl byta hela skivor och det är ju inte säkert att det stämmer med duschhörnans storlek.
Enklast är kanske att ställa dit en duschkabin.
Våtrumsmatta är jättebra för golv, speciellt den homogena typen kallad "för allmänna utrymmen".
På vägg är det mest hörn som ger större risker med kakel, men riskerna minskar om man kör folie+tätskiktsgucka.
Jag körde våtrumsmatta i gäststugan och kommer inte att oroa mig för fuktskador de närmaste 40 åren.
I bostadshuset vägrade hustrun annat än kakel och klinker, så där är oron ständigt närvarande.
På vägg är det mest hörn som ger större risker med kakel, men riskerna minskar om man kör folie+tätskiktsgucka.
Jag körde våtrumsmatta i gäststugan och kommer inte att oroa mig för fuktskador de närmaste 40 åren.
I bostadshuset vägrade hustrun annat än kakel och klinker, så där är oron ständigt närvarande.
Fördelen med kakel och klinker är ju att det kostar en massa pengarBjörkisvägen skrev:
Våtrumsmatta är jättebra för golv, speciellt den homogena typen kallad "för allmänna utrymmen".
Ge inte upp hoppet om kakel! Jag fick råddat mina 2 badrum med hjälp av professionella aktörer som lite avsides tog sig an mitt projekt på helger och kvällar där jag blev ansvarig för att komplettera tätskiktet vid behov. Tro mig, efter ett antal lager av guck så blir badrummet lika tätt som en tom glassbytta. Efter det så är det lätt att se att kakel enbart är kosmetik. 15 år senare är jag fortfarande glad över badrummen då jag valde tidlöst kakel o belysning. (Endast toaletten byttes nyligen, då den började läcka i cisternen.)
Så ge kaklet en chans, men dubbelkolla gärna tätskiktet.
Jag har alltid funderat på hur man kan förbättra fogmassan så att den blir helt vattentät. Själva kakelplattan borde ju va vattentät. Det är fogen som är problemet. Jag ser ingen utveckling på det området. Är det helt omöjligt att uppfinna en sådan komponent?Z zniff skrev:Ge inte upp hoppet om kakel! Jag fick råddat mina 2 badrum med hjälp av professionella aktörer som lite avsides tog sig an mitt projekt på helger och kvällar där jag blev ansvarig för att komplettera tätskiktet vid behov. Tro mig, efter ett antal lager av guck så blir badrummet lika tätt som en tom glassbytta. Efter det så är det lätt att se att kakel enbart är kosmetik. 15 år senare är jag fortfarande glad över badrummen då jag valde tidlöst kakel o belysning. (Endast toaletten byttes nyligen, då den började läcka i cisternen.)
Jag irriterar mig också på hur svårt det är att byta ingjutna golvbrunnar. Varför inte först göra en utsparning vid gjutning och sedan montera brunnen i någon mer lättarbetad tätningsmassa. Byggbranschen är väldigt konservativ på gott och ont.
Problemet är att ingen tänker på underhåll som med tiden blir en allt större kostnad då åren går fort och snart är huset 25 år gammalt.
Va?B BSA In skrev:Jag har alltid funderat på hur man kan förbättra fogmassan så att den blir helt vattentät. Själva kakelplattan borde ju va vattentät. Det är fogen som är problemet. Jag ser ingen utveckling på det området. Är det helt omöjligt att uppfinna en sådan komponent?
Jag irriterar mig också på hur svårt det är att byta ingjutna golvbrunnar. Varför inte först göra en utsparning vid gjutning och sedan montera brunnen i någon mer lättarbetad tätningsmassa. Byggbranschen är väldigt konservativ på gott och ont.
Problemet är att ingen tänker på underhåll som med tiden blir en allt större kostnad då åren går fort och snart är huset 25 år gammalt.
Tänker du dig dubbla tätskikt?
Kakel/klinker och fog är absolut inte avsett att agera tätskikt i nuläget.
Vad ansers vara teknisk livslängd på ett badrum?B ByggareBob22 skrev:
Inget jag skulle rekommendera igentligen men jag gjorde själv något liknande hemma för att fördröja helrenovering med något år men då va det redan plastmatta sen innan som jag svetsade ihop med den nya i duschen. Tätning av golvbrunnen blir den största risken om det är en äldre modell
Men det blir troligen svårt att hitta nån firma som vill göra det och lyckas du så blir det inget GVK intyg om inte hela badrummet görs om. Försäkrings bolaget kommer utgå från det gamla badrummet ålder.
Men det blir troligen svårt att hitta nån firma som vill göra det och lyckas du så blir det inget GVK intyg om inte hela badrummet görs om. Försäkrings bolaget kommer utgå från det gamla badrummet ålder.
Jag tänker att själva ytan på en kakelplatta är vattentät men att fogen är den svaga länkenK Kardan79 skrev:
Klinker har ju lite annorlunda yta. Men att duscha direkt på ett sådant golv måste va lite risky och inbjuder till framtida problem vilket visar sig i alla trådar här med det problemet.
Då år väl ett duschkar eller duschkabin lösningen eller varför inte en våtrumsmatta.
När utseende går före funktion kan det bli problem.
Antingen missförstår jag dig eller så är det någonting du verkligen fått om bakfotenB BSA In skrev:Jag tänker att själva ytan på en kakelplatta är vattentät men att fogen är den svaga länken
Klinker har ju lite annorlunda yta. Men att duscha direkt på ett sådant golv måste va lite risky och inbjuder till framtida problem vilket visar sig i alla trådar här med det problemet.
Då år väl ett duschkar eller duschkabin lösningen eller varför inte en våtrumsmatta.
När utseende går före funktion kan det bli problem.
Fogen är inte den svaga länken.
Det ska finnas ett tätskikt UNDER kakel/klinker, fix och fog.
Varken plattorna eller fogen är avsedda att fylla en funktion som tätskikt.
I äldre våtrum kan tätskiktet vara rollat, men idag används (såvitt jag kan förstå) i princip uteslutande folie.