Okej vad är det för rör? Låter som att det kan vara bra att åtgärda den isoleringen också. Acetec 12h är i det mindre laget så inte konstigt om den får jobba på en del för att hålla nere RF. Däremot som sagt så är det ju förmodligen undertrycksfläkten som går 100% av tiden. Jag tror dock att om du åtgärdar isolering och plasten så kommer du få större skillnad. Har temperaturen ökat sen du stängde luckan? Det finns en bra prisvärd "väderstation" på Kjell och co som har tre trådlösa hygrometer/tempmätare samt en fjärde i displayen. Med den kan man hålla bra koll på grunden.A anen skrev:
Det är normalt att det blir kondens på ett kallt rör. Rent tekniskt borde det inte spela någon större roll då kondensen är fukt som kommer från luften i grunden. När röret blir varmare igen dunstar det kondenserade vattnet och blir fukt i luften igen, så det är i princip ett nollsummespel.A anen skrev:
Det är en sanning med modifikation. Varför tror du en krypgrund mår sämst på sommaren och en vind mår sämst på vintern? Varm luft som möter kallt material ökar ju RF och det blir en större fuktbelastning i området kring det kalla.useless skrev:
Om du har ett tappvattenrör (kallvatten) i krypgrunden oisolerat exempelvis så kommer ju det öka fuktbelastningen runt röret. Det är ju vid kalla punkter det är störst risk för fuktskador. Så det beror ju på hur röret är draget och vad för material som finns i närheten.useless skrev:
Ja, det blir fukt (rent vatten) runt röret, men vad jag vet tål alla vattenrör vatten.
Ditt tankefel är att kondensen ökar mängden vatten i grunden. Vattnet som kondenseras på röret kommer ju från luften i grunden och i och med att vatten kondenseras så minskar mängden vattenånga i luften, dvs RH blir lägre.
Det är exakt samma princip som de flesta avfuktare jobbar med - Man kyler luften så att vattnet kondenseras. Då minskar mängden vattenånga i luften.
Ditt tankefel är att kondensen ökar mängden vatten i grunden. Vattnet som kondenseras på röret kommer ju från luften i grunden och i och med att vatten kondenseras så minskar mängden vattenånga i luften, dvs RH blir lägre.
Det är exakt samma princip som de flesta avfuktare jobbar med - Man kyler luften så att vattnet kondenseras. Då minskar mängden vattenånga i luften.
useless skrev:
Ja, det blir fukt (rent vatten) runt röret, men vad jag vet tål alla vattenrör vatten.
Mitt tankefel? Om vattnet kondenseras så blir fuktbelastningen högre. Om röret sitter uppfäst i trossbotten 4cm från trä exempelvis så kan det bli en kall punkt. Allt som bidrar till att minska temperaturen i krypgrunden bidrar till att öka fuktbelastningen eftersom att luften inte kan bära lika mycket fukt. Du kan inte hävda att det inte är ett problem när du inte sett hur det ser ut. Det enda vi vet är att det frångår normen och att isoleringen är trasig på en del av röret? En sorptionsavfuktare använder värme för att leda bort fukt (i samverkan med ett "filter" som fångar fukten). En kondensavfuktare använder principen du nämner. Dock kyler den inte ner utrymmet (utan att gå in på detaljer hur en sådan fungerar)
Ok. Ja, precis där röret sitter kan det såklart bli problem. Framför allt under röret då där det droppar vatten. Jag såg det ur ett lite större perspektiv. Sett till hela grunden (om man ser det som ett slutet system) så påverkas inte mängden vatten bara för att det blir kondens på ett rör.
Man får hänga en ränna under röret som fångar upp vattnet och leder bort det. Då har man byggt en simpel avfuktare...
Man får hänga en ränna under röret som fångar upp vattnet och leder bort det. Då har man byggt en simpel avfuktare...
Okej jag förstår din tanke men en krypgrund är inte ett slutet system (läcker alltid in luft någonstans) och hela problemet med en krypgrund är klimatet (kylan till största del). Om vi släpper in samma varma sommarluft i köket får vi inte kondensbildning och vi får inte heller mögelskador. Men att släppa in den i en kall krypgrund kan skapa problem. Dessutom tillförs fukt från mark. Kondensbildning skapar goda förutsättningar för fuktskador om det upprepas under långa perioder.useless skrev:
Ok. Ja, precis där röret sitter kan det såklart bli problem. Framför allt under röret då där det droppar vatten. Jag såg det ur ett lite större perspektiv. Sett till hela grunden (om man ser det som ett slutet system) så påverkas inte mängden vatten bara för att det blir kondens på ett rör.
Jag tänker att jag kanske borde lägga ny markplast och när jag ändå håller på även isolera vattenröret med kondens.
Hur bråttom är det? Nu har RF ökat till 91% trots att jag kört avfuktaten i högsta läget (II) senaste 12 timmarna. Kanske för kort tid för att dra några slutsatser, men känns orimligt att RF ska minska ända ner till 70-75? Eller har jag fel? Ska jag ta bort cellplasten vid nedgångshålet för att få in varm luft istället, och stänga av avfuktaren tills dess att jag ordnar med markplasten och städning i grunden?
Kanske borde ta hit installatören av avfuktaren och berätta läget, har gått 1,5 år sen installation så kan väl "reklamera" eller iaf få tips på hur det åtgärdas.
Hur bråttom är det? Nu har RF ökat till 91% trots att jag kört avfuktaten i högsta läget (II) senaste 12 timmarna. Kanske för kort tid för att dra några slutsatser, men känns orimligt att RF ska minska ända ner till 70-75? Eller har jag fel? Ska jag ta bort cellplasten vid nedgångshålet för att få in varm luft istället, och stänga av avfuktaren tills dess att jag ordnar med markplasten och städning i grunden?
Kanske borde ta hit installatören av avfuktaren och berätta läget, har gått 1,5 år sen installation så kan väl "reklamera" eller iaf få tips på hur det åtgärdas.
Här är ett mögelindex där du kan se kritisk temp/fuktighet över tid. Vet inte om det är positivt eller negativt att öppna luckan det beror på förutsättningar för grunden i övrigt. Det man kan säga är att du troligtvis både ökar temperaturen i grunden något samtidigt som du tillför mer fuktig luft till grunden.A anen skrev:Jag tänker att jag kanske borde lägga ny markplast och när jag ändå håller på även isolera vattenröret med kondens.
Innan jag stoppade en avfuktare i grunden loggade jag temp/fukt ett år. Max värden fick jag under juni-juli på typ 15 grader och 85-90% Rf. Så om du har 91% Rf med stängda ventiler/nedgång och avfuktare i drift känns märkligt.A anen skrev:Hur bråttom är det? Nu har RF ökat till 91% trots att jag kört avfuktaten i högsta läget (II) senaste 12 timmarna. Kanske för kort tid för att dra några slutsatser, men känns orimligt att RF ska minska ända ner till 70-75? Eller har jag fel? Ska jag ta bort cellplasten vid nedgångshålet för att få in varm luft istället, och stänga av avfuktaren tills dess att jag ordnar med markplasten och städning i grunden?
Ta en dialog med installationsfirman.
Ja precis. Det är ngt som inte stämmer här. Att det är den dåligt lagda plasten som förklarar det känns osannolikt.K Kane skrev:
Uppdatering: Har fn 94% RF och har pratat med installatören som ger förslaget att öppna upp alla ventiler och fortsätta köra avfuktaren, eftersom det troligen skapats undertryck i grunden som avhjälps av att just ventilera.
Jag vill gärna stämma av med er andra kunniga härinne innan jag öppnar upp. Jag tkr det låter lite konstigt att öppna ventilerna och fortsätta köra avfuktaren (avfukta världen osv...) men det kanske är så att det ändå finns en vits med att avfukta, eller vad säger ni? Tack för all respons!
Jag vill gärna stämma av med er andra kunniga härinne innan jag öppnar upp. Jag tkr det låter lite konstigt att öppna ventilerna och fortsätta köra avfuktaren (avfukta världen osv...) men det kanske är så att det ändå finns en vits med att avfukta, eller vad säger ni? Tack för all respons!