382 läst ·
8 svar
382 läst
8 svar
Tips uppskattas varmt! Fuktig och skadad krypgrund.
Hej,
Jag och damen köpte för några månader sedan vårt första hus. I överlåtelsebesiktningen så framgick det att det förekom fuktvärden i krypgrunden som översteg kritisk nivå (22 %) och att det fanns mikrobiell tillväxt. Då det uttryckligen stod i förslag till åtgärd "Detta kan i förlängningen leda till rötskador i konstruktionen. För att undvika detta måste krypgrundens klimat bli torrare." så tolkade vi det som att om vi åtgärdar skälet till detta och lägger en ordentlig "matta" (saknas idag) och installerar en avfuktare så bör det räcka. Ingen fördjupad undersökning rekommenderades.
Spola fram tecknande av villaförsäkring strax efter tillträdet då en annan tekniker från samma firma skulle utföra försäkringsbesiktning. Vi kunde inte teckna försäkring mot hussvamp pga. fuktnivåerna och en fördjupad undersökning för ca. 14 000 kr rekommenderades.
Efter den fördjupade undersökningen fick vi, utöver rekommendation om ytterligare en undersökning, en del åtgärdsförslag. I sammanfattningen skrev teknikern "Enligt min bedömning så får krypgrunden ett fukttillskott in till grunden har pågått under en längre period och under årens lopp så har grundkonstruktionen blivit fuktskadad och under rätt förutsättningar har mikrobiell påväxt och rötsvampar börjat växa." Har varit i kontakt med en byggfirma som kom hit och kikade lite hastigt och återkom med en offert för rensning för det rena snickeriarbetet (exkl. dränering, avfuktare). Beloppet var sexsiffrigt och jag vågar knappt tänka på vad det slutligen skulle landa på med dränering/gjutning av fåror i berget och installation av pump samt inköp och installation av avfuktare. Vi skulle minst sagt behöva belåna oss ytterligare.
Den senaste inspektionen är väl den viktigaste men jag bifogar samtliga protokoll (klippt ut en del som inte rör fuktskadan) och offerten vi fick. Jag och sambon var kanske naiva, men vi är inga hantverkare. Därför vore jag oerhört tacksam om någon skulle vilja komma med lite feedback på hur vi bör gå vidare.
Lite kort info:
Huset står på berg, saknas "matta" på marken, saknas på ett ställe "plastfolie på ovansida av isoleringen", det är sluttande skogsmark mot husets baksida.
- Finns det grund att reklamera överlåtelsebesiktningen - kräva att företaget står för en del av de nödvändiga åtgärderna? Besiktningsmannen som var här de två senaste gångerna tyckte vi skulle försöka.
- Vad kan vi, som inte är hantverkare, göra själva för att hålla ned kostnaderna och vad bör vi absolut inte ge oss på?
Återigen, vore otroligt tacksam för lite hjälp här.
Jag och damen köpte för några månader sedan vårt första hus. I överlåtelsebesiktningen så framgick det att det förekom fuktvärden i krypgrunden som översteg kritisk nivå (22 %) och att det fanns mikrobiell tillväxt. Då det uttryckligen stod i förslag till åtgärd "Detta kan i förlängningen leda till rötskador i konstruktionen. För att undvika detta måste krypgrundens klimat bli torrare." så tolkade vi det som att om vi åtgärdar skälet till detta och lägger en ordentlig "matta" (saknas idag) och installerar en avfuktare så bör det räcka. Ingen fördjupad undersökning rekommenderades.
Spola fram tecknande av villaförsäkring strax efter tillträdet då en annan tekniker från samma firma skulle utföra försäkringsbesiktning. Vi kunde inte teckna försäkring mot hussvamp pga. fuktnivåerna och en fördjupad undersökning för ca. 14 000 kr rekommenderades.
Efter den fördjupade undersökningen fick vi, utöver rekommendation om ytterligare en undersökning, en del åtgärdsförslag. I sammanfattningen skrev teknikern "Enligt min bedömning så får krypgrunden ett fukttillskott in till grunden har pågått under en längre period och under årens lopp så har grundkonstruktionen blivit fuktskadad och under rätt förutsättningar har mikrobiell påväxt och rötsvampar börjat växa." Har varit i kontakt med en byggfirma som kom hit och kikade lite hastigt och återkom med en offert för rensning för det rena snickeriarbetet (exkl. dränering, avfuktare). Beloppet var sexsiffrigt och jag vågar knappt tänka på vad det slutligen skulle landa på med dränering/gjutning av fåror i berget och installation av pump samt inköp och installation av avfuktare. Vi skulle minst sagt behöva belåna oss ytterligare.
Den senaste inspektionen är väl den viktigaste men jag bifogar samtliga protokoll (klippt ut en del som inte rör fuktskadan) och offerten vi fick. Jag och sambon var kanske naiva, men vi är inga hantverkare. Därför vore jag oerhört tacksam om någon skulle vilja komma med lite feedback på hur vi bör gå vidare.
Lite kort info:
Huset står på berg, saknas "matta" på marken, saknas på ett ställe "plastfolie på ovansida av isoleringen", det är sluttande skogsmark mot husets baksida.
- Finns det grund att reklamera överlåtelsebesiktningen - kräva att företaget står för en del av de nödvändiga åtgärderna? Besiktningsmannen som var här de två senaste gångerna tyckte vi skulle försöka.
- Vad kan vi, som inte är hantverkare, göra själva för att hålla ned kostnaderna och vad bör vi absolut inte ge oss på?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
S Silvergran skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!S Silvergran skrev:
Att 'sticka huvet i sanden' och inte fundera på alternativen och vilka kostnader som man drar på sig är ingen bra ide.
Ta in några offerter och gå ev vidare med den firma ni tycker föreslår lösningar och kostnader som är rimliga eller överväg att göra jobbet själva.
"Tresiffrigt" är väl en felskrivning förmodar jag?
Tack!F fribygg skrev:Hej och välkommen till Byggahus!
Att 'sticka huvet i sanden' och inte fundera på alternativen och vilka kostnader som man drar på sig är ingen bra ide.
Ta in några offerter och gå ev vidare med den firma ni tycker föreslår lösningar och kostnader som är rimliga eller överväg att göra jobbet själva.
"Tresiffrigt" är väl en felskrivning förmodar jag?
Vi har absolut tänkt kontakta någon ytterligare firma.
Du förmodar (tyvärr) helt rätt. Sexsiffrigt ska det stå.
Är hur som helst lite nyfiken på vad kunniga inom området anser om mina frågor (reklamation och vad en amatör bör kunna ge sig i kast med).
Köpte själva ett fritidshus med krypgrund och har liknade problem, relativ luftfuktighet var 99% i juni första året.
Vi tätade själva ventilerna och luckan samt satte in en avfuktare och håller koll på fuktigheten, numera ligger den på 60-75%.
Ert hus är 53 år, om det har hållt så länge så håller det nog ett tag till, om det inte luktar mögel så hade jag testat tätning av muren, en plastduk på marken samt en avfuktare.
Vi tätade själva ventilerna och luckan samt satte in en avfuktare och håller koll på fuktigheten, numera ligger den på 60-75%.
Ert hus är 53 år, om det har hållt så länge så håller det nog ett tag till, om det inte luktar mögel så hade jag testat tätning av muren, en plastduk på marken samt en avfuktare.
Som tillräckligt ung och okunnig amatör kan man ge sig i kast med och lyckas slutföra i princip allt man bestämmer sig för, med ålder och ökad visdom kanske man släpper vissa grejor som man inte tycker är värt att lägga sin tid på.
S Silvergran skrev:
Hos oss var den relativa fuktigheten 90 % i slutet av februari.haha5810 skrev:
Köpte själva ett fritidshus med krypgrund och har liknade problem, relativ luftfuktighet var 99% i juni första året.
Vad gäller mögellukt så står det såhär i protokollet:
"
Luktanalys
Provplats Konstruktionsdel Kommentar
P.1 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
P.1 Bjälklagsregel. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
P.1 Isolering. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.1 Ytterväggsyll. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.1 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.2 Bärlina. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.2 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt."
Jippie.
Med det så hade jag sanerat och bytt isolering ...S Silvergran skrev:Hos oss var den relativa fuktigheten 90 % i slutet av februari.
Vad gäller mögellukt så står det såhär i protokollet:
"
Luktanalys
Provplats Konstruktionsdel Kommentar
P.1 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
P.1 Bjälklagsregel. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
P.1 Isolering. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.1 Ytterväggsyll. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.1 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.2 Bärlina. Mögellukt/Mikrobiell lukt.
M.2 Blindbottenbräda. Mögellukt/Mikrobiell lukt."
Jippie.
Reklamation av besikting beställd av säljaren funkar inte tyvärr . Endast säljaren kan reklamera detta.S Silvergran skrev:Hej,
Lite kort info:
Det har gjorts två försäkringsbesiktningar inför försäljningen. En allmän och en speciellt för hussvamp. Detta innebär att säljaren får teckna deras dolda fel försäkring och blir svårt att hävda sådant för köparen i framtiden men om så sker så träder säljarens försäkring in och eventuellt tar kostnaden.
Försäkribesiktningen anger som alltid i dessa fall att man uppmanar till vidare undersökning av de fynd som gjorts. Alltså skall man innan köpet göra en ingående kontroll av detta med oberoende Byggingenjör.
Som du ser så är det skillnad på försäkringsbesikting och utrednings besikting. Här finns alla åtgärdsförslag punktade som man ville haft innan köpet.
Vinnaren är som vanligt anticimex som sålt in 3 besiktingar samt en doldafelförsäkring och en hussvamp försäkring. och tips på deras avfuktare. Jaga råttor är inte lönsamt längre.
Jag skull plugga alla hål till grunden nu. Skaffa en avfuktare eller akut fler mindre värmefläkt och en utsugsfläkt. Detta för att snabbt torka upp grunden.
Övriga åtgärder att följa åtgärdslistan under sommaren
Om du inte är rädd för att krypa runt så börja med att själv röja upp och förbättra med tips t ex från forumet. Skaffa ett par vettiga fuktmätare som loggar och kan läsas av på distans. Överväg att täta + sätta in avfuktare.
Sen ser du det utvecklar sig och fattar nya beslut baserat på det.
Sen ser du det utvecklar sig och fattar nya beslut baserat på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden