21 696 läst ·
36 svar
22k läst
36 svar
FTX - elförbrukning
Jag såg fel, det är ju en 85a vi har och då är märkeffekten 130W. Att smutsiga filtrer påverkar är ju helt klart.
Vi har bott över 2 år i huset och upplever inga problem med luftkvaliteten. Vi har heller aldrig imma på fönstren inomhus, trots golvvärme och djupa (>20cm) smygar.
Vi har bott över 2 år i huset och upplever inga problem med luftkvaliteten. Vi har heller aldrig imma på fönstren inomhus, trots golvvärme och djupa (>20cm) smygar.
Jag kollade på VR 400 från Systemair. Då q=50 l/s och Pt=250 Pa har LTS extreme SFP=0,8 W/l/s för tilluften. För samma förhållanden och med med EU7 på uteluften har VR 400 SFP=2,5 W/l/s. Jag kollade två gånger, då skillnaden var så stor, och så vitt jag kan se har jag räknat rätt.
Som det ser ut i dagsläget kommer vi att få en VR 400 i vårt hus, men jag måste kolla vad LTS skall ha för sin burk...
Som det ser ut i dagsläget kommer vi att få en VR 400 i vårt hus, men jag måste kolla vad LTS skall ha för sin burk...
Jo, visst måste jag kolla på frånluften också, men då skillnaden var så pass stor redan på tilluften antar jag att förhållande kommer att vara ungefär detsamma på frånluften.
Ljudnivåerna verkar vara ungefär desamma för de båda aggregaten.
Ljudnivåerna verkar vara ungefär desamma för de båda aggregaten.
Nej du tänkte rätt! flödet dubbleras ej.AndersG skrev:
Vid frånluftssystem så finns endast 1 fläkt men flödet kan vara det samma som vid FT system.
För rätt SFP skall SFP för till- och frånluft summeras.
Har tilluftsfläkten SFP 1,2 och frånluftsfläkten SFP 0,9 så är totala SFP talet 2,1
/Patrik
OK. Då är ju skillnaden inte så stor, dvs 1,6 (0,8+0,8) resp 2,5 i fallet ovan. Sedan får man väl jämföra kostnaden mellan aggregaten och se hur länge det tar att få tillbaka kostnaden. Antar att ett "bättre" aggregat även är dyrare.
Nej, siffrorna som jag har (forsokt) rakna fram skall vara jamforbara. Jag har jamfort SFP for tilluften pa tva olika aggregat. Jag har inte brytt mig om franluften i nagot av fallen.
Dock tycker jag sjalv att de varden jag kommit fram till skiljer sig valdigt mycket at, och darfor ar jag radd att jag missat nagot da jag raknade.
Dock tycker jag sjalv att de varden jag kommit fram till skiljer sig valdigt mycket at, och darfor ar jag radd att jag missat nagot da jag raknade.
Det skiljer ca 30% på elförbrukningen vid fullfart.AndersG skrev:
Skillnaden är mindre vid halvfartsdrift så skillnaden i årsförbrukning är mindre än 30% för dig som kör på tidur.
Om jag inte minns fel så kostar LTS extrem runt 16 000:-. Vad kostar Enervent LTR-3-85?
/Patrik
Det som skiljer LTS diagram mot Systemair är att LTS anger fläktarnas totala tryckuppsättning så där måste du lägga ihop kanalsystemets tryckfall med aggregatets interntryckfall vid önskad filterklass, detta finns i att annat diagram. System air har räknat in interntryckfallet (då med EU7 Tilluftsfilter och EU3 på frånluften), alltså skall du bara gå in med kanalsystemets tryckfall för rätt värden för VR 400.thobjo skrev:Nej, siffrorna som jag har (forsokt) rakna fram skall vara jamforbara. Jag har jamfort SFP for tilluften pa tva olika aggregat. Jag har inte brytt mig om franluften i nagot av fallen.
Blev en lite rörig förklaring men jag hoppas att du förstår hur jag menar.
/Patrik
Jo, jag tror jag forstar. Vaxlare och EU7-filter fororsakar i fallet med LTS-aggregatet ett tryckfall pa ungefar 37 + 15 Pa. Aven om jag raknar med Pt = 190 Pa for Systemair-aggregatet (istallet for 250 Pa, som for LTS-aggregatet) sa far jag ett SFP pa ungefar 2. Detta later dock inte helt orimligt i mina oron, men det skiljer ju fortfarande en faktor 2 i effektivitet mellan aggregaten...markligt.
Jag betalade ca 1550 euro inkl moms, dvs ca 14.000 sek. Skulle antagligen fått den betydligt billigare om jag shoppat runt som jag gjorde med andra prylar.. Men
Kollade litet på webben och hittade det för 2079,78 ex moms så jag skall väl inte klaga..
Cool! Då vet vi det. Är som sagt var nöjd med dem. Deras service fungerade bra. Fick en ny växlare på garanti. Med den nya kom en adresslapp och porto betalt så det vara bara att returnera den gamla utan kostnad. De har även varit bra på att svara på frågor per epost.