P Perplexus skrev:
Inte normalt att behöva vrida upp till +8.

Hur länge har du bott där? Ta lite fler foton så kan vi utröna om systemet verkar vara igång och att det finns tryck.

Har du kollat i manualen? Ibland finns enkla steg vad som ska kollas i första hand
C Christabelle Lindevall skrev:
Hallå alla kloka människor

Bor i 2 våningsplan och har fjärrvärme. Men det är fullständigt iskallt hemma och ingen av elementen är varma ... vad behöver jag göra på den där förb*nade dosan?
Hej, vet inte om du lyckats lösa problemet men jag har gjort så då min växlare inte ville värme efter sommarens uppehåll, nedan mina tipps men det kräver att du är lite teknisklagd och har lite verktyg:

Ställ manöverbrytaren till läge "hand" manuell styrning då är all annan styrning bortkopplad tillfällig.
Jag utgår ifrån att du har varmvatten i huset så som handfat och dusch.

1. titta om termometern som sitter i anslutning till cirkulationspumpen visar mer än 40-50 grader på framledningen visar varmt. Om inte så har din
2. att pumpen går, i värsta fall får du öppna den stora skruven i mitten på pumpen och titta om den snurrar, det kommer att rinna ut vatten det är ingen fara du måste bara fylla på systemet via "påfyllnings kranen" efter att du har satt tillbaka den stora skruven.
3. Om styrventil radiator är så pass öppen som bilden visar kommer att susa/fräsa ganska högt, om den inte låter så har ventilen fastnat i stängt läge och du måste åtgärda det medels att ta bort reglermotorn (sitter med en stor mutter undertill) och motionera själva ventilen som är en fjäderbelastat tryckventil. Sen sätter du tillbaka motorn.
4. om allt ovan är gjort så har du systemet igång dock ingen automatstyrning men förhoppningsvis värme i huset som du får reglera manuellt.
5. justera öppningen av ventilen (+8 till -8 ratten) så du har ca 50-60 grader i radiatorkretsen.
Ge mejladress så kan jag hjälpa via mejl om du vill.

• Danfoss styrventil med tryckmätare som visar cirka 1,5 bar, rör och en röd tank syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på värmesystem, visar temperatur vid radiator framledning, grader från -20 till 120. Rör och ventiler synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ventil och styrmodul för värmesystem med pilar som pekar på rattar och mätare, kopplade till rör och komponenter i systemet.
    Skapa konto
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Inte normalt att behöva vrida upp till +8.

Hur länge har du bott där? Ta lite fler foton så kan vi utröna om systemet verkar vara igång och att det finns tryck.

Har du kollat i manualen? Ibland finns enkla steg vad som ska kollas i första hand
Har du luftat elementen och sett till att ventilerana fungerar, så att de ej sitter fast.

Början med att fylla på vatten så trycket, svarta pilen, är i linje med röda pilen. Lufta sedan alla element och fyll på vatten igen om det behövs.

Verkar tyvärr som att TS redan har frusit ihjäl.

• Haha
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.