25 616 läst ·
48 svar
26k läst
48 svar
Fryser ihjäl hemma
Men om du har fjärrvärme så är väl det där leverantörens prylar?C Christabelle Lindevall skrev:
Åtminstone är det så i mitt hus.
Strular det så ringer jag min leverantör som kommer och fixar det utan kostnad...
/Hälsningar Claes
Har liknande anläggning. Fungerar varmvatten? Det styrs av en annan ventil. Funkar inte varmvatten är det nog problem med fjärrvärmen i gatan. Går inte pumpen och styrventilen är fullt öppen borde plattvärmeväxlaren vara påtagligt varm. Även om circpump e paj. Kolla detta
Jag tar hand om fjärrvärmecentralerna i radhusen i min BRF-förening. Har varit många exakt likadana fel nu under hösten. Varje gång har lösningen varit densamma - smuts i filtrena.
Det ska finnas två filter som varje år behöver rengöras. Detta görs görs av vår fjärrvärme leverantören i enlighet med tecknat serviceavtal.
Be en fjärrvärme tekniker rengöra filtrena åt dig. Kan vara farligt med varma vätskor om en inte vet vad en gör.
Det ska finnas två filter som varje år behöver rengöras. Detta görs görs av vår fjärrvärme leverantören i enlighet med tecknat serviceavtal.
Be en fjärrvärme tekniker rengöra filtrena åt dig. Kan vara farligt med varma vätskor om en inte vet vad en gör.
Stäng av och lossa den här 24 mm mutterskallen och gör rent silen innanför. Kan vara dåligt flöde.C Christabelle Lindevall skrev:
M matbe64 skrev:
Om det skulle vara filtret på inkommande fjv-vattnet som är igentäppt så påverkar det även varmvattnet.K kanonkurtan skrev:
TS har inte nämnt någonting om varmvattnet så högst troligt är det inget problem med filtret.
Varje år är totalt onödigt.P Peand55 skrev:
Kollade precis våra filter för varmvattnet och värmesystemet, ingen av dom hade någon smuts i sig, då är det ändå minst 18 år sedan de kontrollerades/rengjordes.
Filtrena är ganska grovmaskiga, skulle säga att en 1,5 mm insexnyckel går in i hålen, kanske även en 2 mm insexnyckel.
😂J jonaserik skrev:Blir till att ta tag i kabeln som sitter i pumpen, följa den och se om den går in i reglercentralen. Gör den det, så kan det vara så att den stänger av pumpen vid specielle tillfällen när det är varmt ute. Kan bero på inställning i RC eller fel i dito. En elektriker kan koppla om den till direktel i RC genom att bara flytta kanske 1 eller 2 tampar.
Det är ett generellt bra tips. Min ringa erfarenhet av att både ha jobbat i branschen men också haft fjärrvärme i ett hus är att leverantören ofta (men inte alltid) är hjälpsam. När vi flyttade in i ett hus med fjärrvärme hörde leverantören av sig själv och erbjöd sig komma med en tekniker som kunde se över så allt var i sin ordning och även ge tips om vad som skulle göras framåt för att få så bra värme som möjligt i huset. Det hela ingick i avgiften.H Hawkai skrev:
Hör med fjärrvärmeleverantören först. En rörmokare visade mig en gång hur han kollar en cirk pump, man sätter en skruvmejsel mot den stora skruven och håller sedan handtaget mot skallbenet bakom örat. Då hör man ett malande ljud om pumpen snurrar, dvs funkar.