25 999 läst ·
48 svar
26k läst
48 svar
Fryser ihjäl hemma
Har inte kikat på det, med kabelns väg från pumpen. Sen det med pumpen och RC, pumpen är ansluten i den och det är ett relä som kan stoppa/starta pumpen, det funktionen kan ha sagt upp sig. Så att skriva om något om ställdonet som står på max. Och att då SKA pumpen gå, är nog inte bra.Demmpa skrev:
Det är bara att titta på bilderna så ser man att matningen till cirkulationspumpen går via reglercentralen.
Eftersom reglermotorn (AMV...) är fullt öppen så ska cirkulationspumpsutgången i reglercentralen vara aktiv, finns ingen inställning i ECL100M som gör att reglerventilen öppnar max samtidigt som cirkulationspumpen är avstängd.
Finns även inställning """ sommardrift """ och då startar/stoppar pumpen om den har ett ur.
Är ju bara att titta på bilderna så ser man att den inte är inställd på vara igång hela tiden. Vredet står på komfortläge som jag tror det kallas i manualen. Känns som du gissar på rätt obskyra fel istället för att som många andra börja med det troligaste...J jonaserik skrev:Har inte kikat på det, med kabelns väg från pumpen. Sen det med pumpen och RC, pumpen är ansluten i den och det är ett relä som kan stoppa/starta pumpen, det funktionen kan ha sagt upp sig. Så att skriva om något om ställdonet som står på max. Och att då SKA pumpen gå, är nog inte bra.
Finns även inställning """ sommardrift """ och då startar/stoppar pumpen om den har ett ur.
Jo, om reglercentralen är hel så ska cirkulationspumpsutgången vara aktiv samtidigt som ställdonet är i annat läge än stängd.J jonaserik skrev:
Är inte cirkulationspumpsutgången aktiv samtidigt som ställdonet är i annat läge än stängd så är någonting felaktigt.
Så du menar att Sommarurkopplingen gör att cirkulationspumpen stoppar samtidigt som reglercentralen begär värme/öppnar ventilen?J jonaserik skrev:
Edit: sen behöver utetemperaturen vara över 18⁰ för att reglercentralen ska stoppa cirkulationspumpen om Sommarurkopplingen är vald.
Det är ingenting som jag märkte under de år vi hade en ECL100M.
Svar nej på din kommentar. ser bara hur RC ser på bild och läser manualen. Samt genom erfarenhet av dussintals av den sorten, med montage och felsökning. Så någon inkompitens eller gissningar finns inte hos mig med reglering av värme.F frankie365 skrev:
Nu tar du väl i lite och försöker vara lite lustig. Sen skriver du om temp vid sommarkoppling och att du har en sådan själv, om den har ur eller inte framgår inte. För att kunna aktivera sommar på den.Demmpa skrev:
Så vidare diskutioner om denna RC är nog en överkurs i större format.
Allt står i manualen som du länkade till, bara läsa den ordagrant.
Har kanske någon kvar i C-förrådet som fungerar.
Fundering.Demmpa skrev:
Jag har en likadan och RCn står ju i komfortläget (Sol)
Sen om det är TS eller föregående ägare som ställt reglerlinjen till mer extrema +8 vete tusan?
samt kanske "fipplat" med miniomkopplarna?
Man kan ju även ställa vredet i handkörning och via temperaturvredet öppna/stänga shunten,
Kan axeln vara av till shunten?
Då kan det vara att kurvan på RC står för låg, har för mig nu att 1,2 på kurvan är lagom för ett normalt hus och +/- används för öka/minska värmen. Det är vattentemperaturen ut i systemet, som ändras med antal plus eller minus. Finjustering med +/-.P paralun skrev:
komfortläget (Sol) samt +8 gör att:
Med rumsgivare: så ökar rumstemperaturen från 20⁰ till 28⁰.
Utan rumsgivare: så ökar framledningstemperaturen med 8⁰ jämfört med ±0.
Det är ingen vridande axel mellan AMVn (ställdonet) och reglerventilen, utan det är ett stift som tycks in.
Med rumsgivare: så ökar rumstemperaturen från 20⁰ till 28⁰.
Utan rumsgivare: så ökar framledningstemperaturen med 8⁰ jämfört med ±0.
Det är ingen vridande axel mellan AMVn (ställdonet) och reglerventilen, utan det är ett stift som tycks in.
Jo fotade mina egen inställning och det är 1.2, sen 0 på temperaturvredet.J jonaserik skrev: