MultiMan MultiMan skrev:
Ja, nu när vi fick bilder blev det ju lite klarare. Jag har en nästan likadan Whirlpool själv och precis som returen säger är det gula snöflingan en infrysningsknapp som kör kompressorn hela tiden oavsett inställning på termostaten.

Hade du sökt själv på internet hade du också hittat detta.

Det kan ju finnas andra fel, men eftersom den är intryckt och lyser så...

Edit: Att de andra inte lyser är dels bra (varning för hög temp längst till vänster) och dåligt då den gröna ska lysa när frysen får ström och är igång men min sådan lampa gick sönder efter bara något år. Ser nu att returen redan skrivit detta också!
Absolut. Har testat knappen med förra termostaten. Luften gick lite ur mig när jag satt in den nya, åkte och jobbade och kollade sedan loggen och såg ingen skillnad på tempen. Ska testa igen nu då lusten kom tillbaka. Tack båda två för input och hjälp.

D dahlmeister skrev:
Absolut. Har testat knappen med förra termostaten. Luften gick lite ur mig när jag satt in den nya, åkte och jobbade och kollade sedan loggen och såg ingen skillnad på tempen. Ska testa igen nu då lusten kom tillbaka. Tack båda två för input och hjälp.
den skall inte lysa

MultiMan
Menar du att det inte finns någon lampa i infrysningsknappen? Så kan det vara. Då skrev jag fel. Använder den aldrig numera då jag primärt fryser in i en annan frys.

MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att det inte finns någon lampa i infrysningsknappen? Så kan det vara. Då skrev jag fel. Använder den aldrig numera då jag primärt fryser in i en annan frys.
jo det skall vara lampa i knappen och den skall inte lysa vid normal drift

MultiMan
Ok, då var det som jag mindes ändå. Bra att det nu är utrett! 😀 Vid gult ljus: sakta ner, ha beredskap och var vaksam på vad som pågår!

MultiMan MultiMan skrev:
Ok, då var det som jag mindes ändå. Bra att det nu är utrett! 😀 Vid gult ljus: sakta ner, ha beredskap och var vaksam på vad som pågår!
nästan så

returen returen skrev:
nästan så
Uppdatering;

Frysen fungerar, dock glappar den lite och tappar måltempen på -15 till -18 och vandrar ner till -25/30 nån gång ibland, antar att något glappar. Det duger för mig, så länge det inte blir plusgrader ✌🏼

D dahlmeister skrev:
Uppdatering;

Frysen fungerar, dock glappar den lite och tappar måltempen på -15 till -18 och vandrar ner till -25/30 nån gång ibland, antar att något glappar. Det duger för mig, så länge det inte blir plusgrader ✌🏼
iom att du mäter lufttemperaturen så får du dessa värden
stoppa in sonden i en bit köttfärs så ser du vad matens temperatur är vilket gäller

alla termostater är beroende på var de monteras kalibrerade för varans temp och självfallet skiljer luft temperaturen när kompressorn skall stanna och när den skall starta

lika för alla kylar och frysar
därför är det så att man sätter en termometer mitt i kylen och väntar någon dag innan man vet om termostatens funktion är som den skall

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.