419 läst ·
5 svar
419 läst
5 svar
Kylskåp Ikea köldgrader - kompressor slutar inte gå
Hej!
Har en kombinerad integrerad kyl som heter Köldgrader och är från IKEA. Den har precis passerat 5 år och är således precis utanför garantin. De senaste veckorna har den spökat en del och temperaturlarmat från frysen.
Efter några dagar märkte jag att det hade bildats is runt fläkten i frysen, plockade bort höljet och såg att en av rören (2st rör) ovanför förångaren hade en stor isklump kring sig. Tog bort den och insåg samtidigt att i kylen vid avrinningen hade det även där bildats en tjock isklump.
Med isklumpar borta går kompressorn nu som aldrig förr och har vart igång konstant i 24h.
Har testat norsk reset, någon som har några gissningar? Kan termostaten vara fel? Är det värt att ens försöka reparera?
Har en kombinerad integrerad kyl som heter Köldgrader och är från IKEA. Den har precis passerat 5 år och är således precis utanför garantin. De senaste veckorna har den spökat en del och temperaturlarmat från frysen.
Efter några dagar märkte jag att det hade bildats is runt fläkten i frysen, plockade bort höljet och såg att en av rören (2st rör) ovanför förångaren hade en stor isklump kring sig. Tog bort den och insåg samtidigt att i kylen vid avrinningen hade det även där bildats en tjock isklump.
Med isklumpar borta går kompressorn nu som aldrig förr och har vart igång konstant i 24h.
Har testat norsk reset, någon som har några gissningar? Kan termostaten vara fel? Är det värt att ens försöka reparera?
köldmedels brist inget att göra (oftast)Victor1234 skrev:
Hej!
termostat sensorn sitter där det inte blir is och tror då att det är för varmt.
ofta läcka i den inskummade förångaren
Ajfasen! Kan det också ha att göra med att man har maxat kylen? Min sambo har en tendens att fylla den med dryck i botten där min gissning har vart att det blir som ett gigantiskt kylbatteri som stör cirkulation och temp. Testade att stuva om i kylen och nu har kompressorn börjat stänga av sig (!) till/från.returen skrev:
Men bara fortsätta köra tills kompressorn går sönder isf?
beror bara på undermålig monteringVictor1234 skrev:
Ajfasen! Kan det också ha att göra med att man har maxat kylen? Min sambo har en tendens att fylla den med dryck i botten där min gissning har vart att det blir som ett gigantiskt kylbatteri som stör cirkulation och temp. Testade att stuva om i kylen och nu har kompressorn börjat stänga av sig (!) till/från.
Men bara fortsätta köra tills kompressorn går sönder isf?
så länge den kan hålla kylan i alla fall men det brukar gå fort på slutet
en lär den väl dra dubbelt så mycket ström (svårt att bedöma)
Klicka här för att svara