Moderator
· Stockholm
· 57 827 inlägg
En bild eller typbeteckning kanske vore bra om vi fick se.
Jag tror att iallafall på vissa vattenkokare så finns det något rör där ångan från det kokande vattnet leds in till en brytare som ångflödet slår om. kan ju kolla om rölret är igensatt av något. Annars får man försöka komma åt brytaren. Kanske kärvar. Men då är nog risken att den måste skruvas isär till atomer.
Jag tror att iallafall på vissa vattenkokare så finns det något rör där ångan från det kokande vattnet leds in till en brytare som ångflödet slår om. kan ju kolla om rölret är igensatt av något. Annars får man försöka komma åt brytaren. Kanske kärvar. Men då är nog risken att den måste skruvas isär till atomer.
Åh, ja, det röret finns bak i kokaren, men det går inte att komma åt överdelen då den försvinner in i plasten vid locket och inga skruvar där. Blir nog svårt att komma åt utan att bryta sönder plasten så jag ger upp av den anledningen. Men synd som sagt på en i övrigt fungerande kokare... slit och släng i den högre skolan... tack för åsikt!
Tack för tipset, jag kommer bara inte åt röret för det går in under plasten som efter två års användning har torkat betänkligt - tänk "det stora landet i öster", plast, hetta och vatten - inte mycket som kommer att hålla om jag försöker peta upp plasten med mejsel eller något...
Jag tog några bilder, kanske kan hjälpa någon i liknande situation...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Det är ju uppenbart en massa beläggningar från vattnet som man bör rengöra regelbundet, precis som en kaffebryggare. Kör/koka samma sorts medel en eller flera gånger och se om det hjälper. Kanske du slipper göra mer.
@hempularen har nog rätt!
@hempularen har nog rätt!
Tack för tipsen! Jag har kört en omgång med ättika, kanske hade för svag lösning, ska köra en omgång till med lite starkare "soppa". Jag skruvade upp botten men som hempularen skrev så var det mycket plast och atomer blir det nog om jag ska in där och peta...
I köperversioner av avkalkare för kaffebryggare för dyra pengar så är det numera mjölksyra i dessa för att lösligheten av kalciumsaltet ökar ju varmare det är och det kan lösa mycket per mängd vatten, medans för citronsyra så minskar lösligheten ju varmare det är från redan innan ganska dålig lösbarhet av bildade kalciumcitratet.
Ättika ger hyffsad lättlöslig kalciumsalt och är den bästa alternativet om man inte har tillgång till mjölksyra i någon rengöringsprodukt för tex. avkalkning av toa/badrum.
Det andra är att det går åt rätt mycket ättika för att lösa en viss mängd kalk så var inte för snål och köra för utspätt. Det går åt typ 1,2 gram ren ättika (eftersom det är 2 molekyler ättika per Ca-jon), i verkligheten betydligt mer per upplöst 1 gram kalciumkarbonat (kalk) och skulle man använda mjölksyra så går det år typ 1,8 gram mjölksyra per 1 gram kalciumkarbonat (kalk).
Ättika ger hyffsad lättlöslig kalciumsalt och är den bästa alternativet om man inte har tillgång till mjölksyra i någon rengöringsprodukt för tex. avkalkning av toa/badrum.
Det andra är att det går åt rätt mycket ättika för att lösa en viss mängd kalk så var inte för snål och köra för utspätt. Det går åt typ 1,2 gram ren ättika (eftersom det är 2 molekyler ättika per Ca-jon), i verkligheten betydligt mer per upplöst 1 gram kalciumkarbonat (kalk) och skulle man använda mjölksyra så går det år typ 1,8 gram mjölksyra per 1 gram kalciumkarbonat (kalk).
Klicka här för att svara