A Avemo skrev:
Ofta går det att diskutera utan att ifrågasätta den andres kunskaper. Du skriver "kondenseringstemperaturen är avgörande för funktionen". Kan du förklara på vilket sätt kondenseringstemperaturen påverkar funktionen? Och vad menar du händer om man kör den i kyla? Minskar köldfaktorn, slutar det fungera eller ökar slitaget?
temp översätts till tryck ,jmf med allmänna gaslagen,
lågt tryck igen effekt
man eftersträvar en underkylning på 5-8C är det kallare omgivningstemperatur blir skillnaden större all kondensering sker i början på kondensorn trycket minskar i samma omfattning
vätskan får ingen fart in i förångaren överhettningen uteblir, skit händer, eller rättare sagt inget händer.
kompressorn kommer att gå och gå och gå samtidigt som tempen i skåpet stiger stiger stiger,
snabbfixen är att isolera kondensorn
men man måste komma ihåg att ta bort detta när det blir varmare annars blir det ingen underkylning alls, ingen vätska, ingen kokning i förångaren.
simpel rättfram kylprocess. i synnerhet med en rak gas utan glide.
på tal om gas så är det undertryck i förångaren under drift med R600a i en vanlig kylmöbel,

returen returen skrev:
temp översätts till tryck ,jmf med allmänna gaslagen,
lågt tryck igen effekt
Ja det finns ett fixt förhållande mellan tryck och temperatur i såväl kondensor som förångare.

returen returen skrev:
man eftersträvar en underkylning på 5-8C är det kallare omgivningstemperatur blir skillnaden större all kondensering sker i början på kondensorn trycket minskar i samma omfattning
vätskan får ingen fart in i förångaren överhettningen uteblir, skit händer, eller rättare sagt inget händer.
Du menar att när tryckdifferensen minskar så minskar flödet genom kapillärröret? Jag är med på att detta kan minska både kylfaktorn och den kylande effekten. Men hur skulle den försvinna helt? Dessutom minskar ju även kylbehovet med lägre omgivningstemperatur.

returen returen skrev:
kompressorn kommer att gå och gå och gå samtidigt som tempen i skåpet stiger stiger stiger,
Hur skulle processen kunna värma skåpet?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ja det finns ett fixt förhållande mellan tryck och temperatur i såväl kondensor som förångare.

Du menar att när tryckdifferensen minskar så minskar flödet genom kapillärröret? Jag är med på att detta kan minska både kylfaktorn och den kylande effekten. Men hur skulle den försvinna helt? Dessutom minskar ju även kylbehovet med lägre omgivningstemperatur.

Hur skulle processen kunna värma skåpet?
du eftersträvar en förångare spm är helt "blöt" dvs förångnongen slutar vid utloppet, den håller då ca -30C med dessa köldmedel.
har du bara en försumbar förångning strax efter lakpilärröret så blir det inte -30 mer än just där, likt köldmedelsbrist, en isklump,
ju längre detta förhållande tillåts pågå så kommer omgivningetemperaturen göra att det blir varmare i skåpet
tills det att omgivningstemperaturen är lägre än inställt värde.

Magnus E K
I min gamla (troligen 90-tal) med R134A står det Klass N, vilket ska betyda från +16° till +32°, men detta hade jag ingen aning om när jag körde den mellan 2020 och 2023 i källaren där det kunde bli neråt 6-8 grader. Fungerade bra så vitt jag kunde märka, kollade aldrig hur ofta kompressorn gick men allt jag plockade ur den var djupfryst i alla fall. (Just nu behövs den inte så inte testad på ett par år.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
I min gamla (troligen 90-tal) med R134A står det Klass N, vilket ska betyda från +16° till +32°, men detta hade jag ingen aning om när jag körde den mellan 2020 och 2023 i källaren där det kunde bli neråt 6-8 grader. Fungerade bra så vitt jag kunde märka, kollade aldrig hur ofta kompressorn gick men allt jag plockade ur den var djupfryst i alla fall. (Just nu behövs den inte så inte testad på ett par år.)
R134a är ju överlägsen
och det är inga problem att köra dessa i kallare utrymmen än så

returen returen skrev:
du eftersträvar en förångare spm är helt "blöt" dvs förångnongen slutar vid utloppet, den håller då ca -30C med dessa köldmedel.
har du bara en försumbar förångning strax efter lakpilärröret så blir det inte -30 mer än just där, likt köldmedelsbrist, en isklump,
Är vi då överens om att kylprocessen fortfarande fungerar men det kan påverka köldfaktorn och kyleffekten?

returen returen skrev:
ju längre detta förhållande tillåts pågå så kommer omgivningetemperaturen göra att det blir varmare i skåpet
tills det att omgivningstemperaturen är lägre än inställt värde.
Jag är med på att det principiellt kan uppstå ett läge när kyleffekten inte räcker till för att hålla temperaturen i frysen. Men det är väl något av en extrem? Det finns ju bevisligen många frysar som i praktiken klarar att hålla rätt temperatur trots att det är kallare än manualen specificerar i rummet. Menar du alltså att om frysen klarar att hålla rätt temperatur trots för kall omgivning så behöver man inte vara orolig för ett ökat slitage?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
iom att gasen inte ligger inom gränserna i logp diagrammet så fungerar inte kylprocessen
R600a som är i moderna? kylar är kass på det sättet
R12 , R134a är klockrena och de skåpen fungerar oxå när det blir kallare omgivningstemp

Man kan vara orolig för mycket tex Grönland

små kompressorer slits mer än stora, det är i huvudsak för små kompressorer idag.

returen returen skrev:
iom att gasen inte ligger inom gränserna i logp diagrammet så fungerar inte kylprocessen
R600a som är i moderna? kylar är kass på det sättet
Kan vi inte avsluta det tidigare spåret innan du hoppar på ett helt annat spår? Du har redan visat att du klarar av att förklara problemet utan att hänvisa till logp-diagram.

Det är ju inte vid en fast temperatur som frysen slutar att fungera. Utan i den mån det är ett problem så tilltar det successivt med sjunkande temperatur. Har du själv observerat en frys som inte klarade att hålla sin temperatur för att det var för kallt i rummet? Förstår jag dig rätt om jag tolkar ditt inlägg #36 som att det inte innebär ett ökar slitage att kompressorn får gå i en kall omgivning? I så fall är det ju riskfritt att prova om det fungerar. Och det gör det ju bevisligen för många.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jo jag har sett en åtskilliga frysar som folk har klagat på oftast de som säljs från felfjanten då de lurar kunderna.

testat själv åxå
bara den gamla med R12 fungerade som om ingenting hade hänt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.