Har precis köpt en frysbox som ska stå i mitt förråd i trädgården.
Men insåg att uttaget inte är jordat. Har en jordfelsbrytare i elcentralen i bostaden. Är det katastrof att ha den i det ojordade uttaget? Hjälper det om jag sätter en portabel jordfelsbrytare i uttaget? Vilken typ i så fall?

Har du ett förråd i trädgården med ojordat uttag? Det ska åtgärdas i så fall. Om det är utfört efter -94 ska det dessuttom föregås av jordfelsbrytare.

• Gilla
  • Haha
tommib och 3 till
  • Laddar…
Ja, alla uttag i förrådet är ojordade. Det är byggt på 1970-talet, tror jag.
Så jag kan inte använda frysen utan att göra om all el?

Magnus E K
Rent tekniskt fungerar det med ojordat, och finns jordfelsbrytare på matningen så borde man inte dö om något går snett och frysens hölje blir strömförande.

Hur varmt är det i förrådet? Moderna frysar sägs fungera dåligt om det är mycket kallare än normal rumstemperatur.

• Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Vad menar du med jordfelsbrytare på matningen, att husets elcentral har en?
Det finns ett element i förrådet, som inte är på. Frysen tål dock rumstemperatur ned till -15. Men det blir sällan särskilt många minusgrader, varken i förrådet eller i Malmö.

Om det är byggt på 70-talet med ojordade uttag är det ok att fortsätta ha det så. Det finns inte heller något krav på att det skall finnas jordfelsbrytare. Men det ökar säkerheten om det finns jordfelsbrytare. Om jordfelsbrytaren i huset elcentral även skyddar förrådet behövs inte en till i förrådet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Är det katastrof att ha den i det ojordade uttaget?
Det är ingen katastrof. I mitt hus finns bara jordat i köket, så alla saker som har jordad kontakt som inte står i köket kör jag i ojordade kontakter, har aldrig ens tänkt att det skulle vara ett riktigt problem. T.ex. datorer, extra frysbox m.m. Med tanke på hur ovanligt det är med allvarliga olyckor där jordning hade hjälpt så är det ingen risk jag tänker på. Antagligen betydligt större risk att vara ute och köra med bilen.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A
Det är stor skillnad på torra bostadsrum med isolerade golv inomhus och ett förråd i trädgården utomhus där kontakt med jord är mer regel än undantag.

Känns tveksamt att en sådan installation är rätt utförd enligt isolerad miljö och godkänd enligt den tidens regelverk.

Håller med Mussli ovan.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Känns väldigt konstigt med en frys som klarar av att användas i ett sådant kallt utrymme. Okej att den kan förvaras så kallt, det är en annan sak.

[länk]
Just frysboxar brukar fungera bra även i utrymmen där det blir minusgrader. Jag uppfattade TS som att det var just en frysboxar.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är stor skillnad på torra bostadsrum med isolerade golv inomhus och ett förråd i trädgården utomhus där kontakt med jord är mer regel än undantag.

Känns tveksamt att en sådan installation är rätt utförd enligt isolerad miljö och godkänd enligt den tidens regelverk.

Håller med Mussli ovan.
Det är väl för det första två olika frågor. Synpunkterna på ojordade uttag i förrådet är ju orelaterad till om man ställer dit en frys eller inte. Men hur menar du att det finns kontakt med jord?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi behöver nog se detta förråd. Det låter kanske värre än vad det är.

Är det torrt, med golv och väggar i isolerande material?

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Känns väldigt konstigt med en frys som klarar av att användas i ett sådant kallt utrymme. Okej att den kan förvaras så kallt, det är en annan sak.
Jag vet flera som har frysboxar i oisolerade garage.

D
L lbgu skrev:
Jag vet flera som har frysboxar i oisolerade garage.
Ja, det finns ännu frysboxar som är godkända för ner till minus 20⁰. Jag är bördig från norra Sverige där det står många Cylindafrysar i gamla ladugårdar.

D datja skrev:
Ja, det finns ännu frysboxar som är godkända för ner till minus 20⁰. Jag är bördig från norra Sverige där det står många Cylindafrysar i gamla ladugårdar.
Japp. Det är sant att inte alla frysar klarar det, men det säljs fortfarande frysboxar som klarar minusgrader. Här är ett exempel från Elgiganten (deras eget märke antar jag):

Logik Frysbox LCF293W25E (vit 293 Liter)

"Frysning i minusgrader
Vanliga frysar och kyl-fryskombinatoner fungerar ofta inte korrekt i temperaturer under 0°C. Om du planerar att installera din apparat i ett utrymme som kan gå under dessa temperaturer är det viktigt att välja en modell som är byggd för kallare miljöer. Våra frysar är utformade för att fungera tillförlitligt under begränsade perioder i förhållanden ner till -15°C, vilket hjälper till att hålla din mat säkert frusen. Observera att detta endast gäller frysdelen i kombinerade kyl-frysenheter."

Om den sedan är skräp i övrigt vågar jag inte sia om.

Och som andra sagt; "Förråd" i trädgården kan betyda allt från i praktiken OK med ojordade uttag (särskilt om det finns JFB) till "Tänk inte ens tanken på att stoppa i kontakten".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.