returen returen skrev:
oftast inte
Kanske inte. Jag sökte frysbox som skulle klara det.

NyKarin NyKarin skrev:
Kanske inte. Jag sökte frysbox som skulle klara det.
det har ju med de moderna köldmediernas kondeseringstemperatur
är omgivningstempen runt 12C så blir det inget tryck på vätskan som skall sprutas in i förångaren och då förgasas den väldigt dåligt ju sämre den förgasas desto sämre tar den värme (jmf allmänna gaslagen)

man kan med tekniska lösningar (som kostar pengar) hålla uppe kondenseringen

billigast i ditt fall är de sätter dit ett element som värmer kondensorn, men då blir ju inte energiförbrukningen någon hit
så vad ditt skåps tillverkare har gjort är intressant att veta

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
är omgivningstempen runt 12C så blir det inget tryck på vätskan som skall sprutas in i förångaren och då förgasas den väldigt dåligt ju sämre den förgasas desto sämre tar den värme (jmf allmänna gaslagen)

man kan med tekniska lösningar (som kostar pengar) hålla uppe kondenseringen

billigast i ditt fall är de sätter dit ett element som värmer kondensorn, men då blir ju inte energiförbrukningen någon hit
så vad ditt skåps tillverkare har gjort är intressant att veta
Spännande, det här är sådant jag inte har koll på alls utan väljer att tro på det som står. Den här är det. Point 3-Series POCF30300DW frysbox - Power.se https://share.google/Dt4auyPsVI2p7qvsy

NyKarin NyKarin skrev:
Spännande, det här är sådant jag inte har koll på alls utan väljer att tro på det som står. Den här är det. Point 3-Series POCF30300DW frysbox - Power.se [länk]
den är inte upplagd i något europeiskt register

det står att den kan placeras i ett rum med -15C , men inte att den skall fungera

står ingenting om klimatklass

men att det skall vara en frekvensstyrd kompressor

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
På vilket sätt påverkas förångaren av temperaturen i kondensorn? Trycket på vätskan när den kommer in i förångaren bestäms ju ytterst av temperaturen inne i frysen.

Jag har fått beskrivet att kompressorn i en kylmaskin har smörjolja i sig som fungerar i ett visst intervall av temperaturer. Därför ökar slitaget om man ställer den i ett rum kallare än avsett. Men det har ju inte med kylprocessen att göra.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På vilket sätt påverkas förångaren av temperaturen i kondensorn? Trycket på vätskan när den kommer in i förångaren bestäms ju ytterst av temperaturen inne i frysen.

Jag har fått beskrivet att kompressorn i en kylmaskin har smörjolja i sig som fungerar i ett visst intervall av temperaturer. Därför ökar slitaget om man ställer den i ett rum kallare än avsett. Men det har ju inte med kylprocessen att göra.
då har du fått allt om bakfoten
kondenseringstemperaturen är avgörande för funktionen
kokningen i förångaren vandrar framåt efterhand den fylls
inget tryck på vätskan ingen kokning

det där om oljan är bara en skröna
klart som f-n att att en PAG46 olja har ett stort temperaturomfång , btw så följer oljan med runt i systemet vid kompressordrift.
det blir ju lätt -30 i förångaren och omgivningstempen???
iom att trycket och förångningen blir dåligt så går kompressorn hela tiden och den blir ju snart riktigt varm pga kompressionen.
de flesta kommersiella kylar och frysar har dessutom kompressorerna på utsidan av huset, kondenseringen styrs med kondensorfläkten.'
Så en skröna

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Spännande, det här är sådant jag inte har koll på alls utan väljer att tro på det som står. Den här är det. Point 3-Series POCF30300DW frysbox - Power.se [länk]
Nu hittade jag detta i bruksen
på boxens typskylt skall det stå vilken klimatklass den kan verka i
står det SN så är det mellan +10C och +32

det står tydligt att boxen är godkänd att förvaras i -15C dvs den får inte användas.

detta trix körde felfjanten med oxå
säljaren säger ett men bruksanvisningen och servicemanualen säger annat.
upptäckte detta när en kund felanmälde frysen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
returen returen skrev:

det står tydligt att boxen är godkänd att förvaras i -15C dvs den får inte användas.

Gud så ondskefullt! Vilka bedragare.

Men jag vidhåller att jag bara för något år sen kunde hitta en Cylindafrys som kunde köras till -20.

returen returen skrev:

Jaha, får väl se hur det går då. I värsta fall använda den gamla som just nu är kall

Snöbelagd gård med rött uthus, staket, och en kall frysbox omgiven av sittmöbler. Fotspår leder bort från kamera, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
D datja skrev:
Gud så ondskefullt! Vilka bedragare.

Men jag vidhåller att jag bara för något år sen kunde hitta en Cylindafrys som kunde köras till -20.
Och det går fortfarande att hitta "märkes-boxar" som ska klara drift i många minus. D.v.s. inga Logik, Point etc.

B Bästerortarn skrev:
Och det går fortfarande att hitta "märkes-boxar" som ska klara drift i många minus. D.v.s. inga Logik, Point etc.
Jo jag har läst detta
iofs bara från dig

så upp till bevis vilka är det?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jo jag har läst detta
iofs bara från dig

så upp till bevis vilka är det?
Med reservation för att det är flertalet åf. som hävdar det så har Gram några modeller som påstås klara det. Sen vet jag att när jag själv funderade på att köpa i höstas någon gång så fanns det några ytterligare "riktiga" varumärken som hade modeller som sägs fixa drift i minusgrader. Mer än så pallar jag inte googla. Inte nu i.a.f. Kanske sen, så viktigt är det ändå inte för mig.

Alltid lika trevlig förövrigt, kram ❤️

• Gilla
datja
  • Laddar…
returen returen skrev:
då har du fått allt om bakfoten
kondenseringstemperaturen är avgörande för funktionen
kokningen i förångaren vandrar framåt efterhand den fylls
inget tryck på vätskan ingen kokning
Det finns säkert sådant jag fått om bakfoten. Men du får titta igenom din förklaring lite. För den är inte sammanhängande. Vad som försiggår i förångaren ändras inte av omgivningstemperaturen. Trycket och temperaturen i kondensorn däremot sjunker så att det blir ett mindre arbete kompressorn behöver utföra om det är kallt i omgivningen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns säkert sådant jag fått om bakfoten. Men du får titta igenom din förklaring lite. För den är inte sammanhängande. Vad som försiggår i förångaren ändras inte av omgivningstemperaturen. Trycket och temperaturen i kondensorn däremot sjunker så att det blir ett mindre arbete kompressorn behöver utföra om det är kallt i omgivningen.
tänk om...
KIWA har kylkurser anmäl dig till en sådan

returen returen skrev:
tänk om...
KIWA har kylkurser anmäl dig till en sådan
Ofta går det att diskutera utan att ifrågasätta den andres kunskaper. Du skriver "kondenseringstemperaturen är avgörande för funktionen". Kan du förklara på vilket sätt kondenseringstemperaturen påverkar funktionen? Och vad menar du händer om man kör den i kyla? Minskar köldfaktorn, slutar det fungera eller ökar slitaget?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.