105 602 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Orkar inte läsa alla svar men jag hade nog testat med mjukfog i rätt kulör S0502Y. Tror faktiskt du kan få till det så bra att du måste veta vad du tittar efter om du skall se din lagning. Garanterat billigast, snabbast och enklast så värt att testa först.
Jisses vilken tabbe .4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Men lister är dyra så köp och lägg en latexfog.200kr för en bra tub och den räcker till fler tabbar .
Lossa på listerna i stället för att skämma ut din egen hustru och svärfar.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Ja mer jobb är det och kräver lite mer handlag/skicklighet än bara gerning, men fördelen är att innergerningen inte går isär när man spikar upp listen..Dan1891 skrev:
Men som sagt innan för en novis är gerning det rätta..
Klart listerna går ta bort bara man är lite försiktig. Använd en kofot och lägg en störa skiva mot väggen som skydd när du knäcker till lite. Funkar alltid.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
[bild][bild]
Gällande gira dessa taklister har nog alla gjort misstaget att såga fel. Går ju vända hit och dit så man blir skogstokig. Men jag gjorde en mall och gick efter den sen.
Fy satan! Det var inte snyggt gjort! Till deras försvar så är ju sådana lister småluriga att såga till.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
[bild][bild]
Men det finns lösning. Jag hade en liknande glipa på grund av en tankevurpa. Fixade plastic padding som jag la i glipan och modellerade upp så det blev jämt. Slipa till ytan, lägg mer om det krävs, slipa och måla listerna några gånger.
Lite (nyttig) repris på vad jag skrev i #72 😉H Hoshult skrev:Fick ett tips av en duktig snickare som jag har praktiserat. Gör en liten mall av den list du skall montera.. Kolla så vinkeln stämmer annars gör en ny. Kapa av mallen så den är är t.ex 15 cm åt båda hållen. Runda lite i ytterhörnan så listen går ända in (Gamla tapeter gör att det inte är en skarp vinkel.). Håll mallen och gör ett streck där den slutar. Längden på listen du skall kapa till är 30 cm + avståndet mellan strecken. Du får den exakta längden + att du har vinkeln att titta på när du kapar.