S sturnus skrev:
This is an essential tool for performing this job correctly, even when the angles are not square. It measures the angle (orange) and divides it in half for the cut right and left sides (blue). This is how you adjust the miter saw.
[bild]
Nonsense. Stop spamming!

Ett sånt billigt skräp funkar inte i sammanhang som TS klagar på, vilket du kanske också fattat om du hade begripit svenska.

• Gilla
  • Haha
hsd och 2 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Nonsense. Stop spamming!

Ett sånt billigt skräp funkar inte i sammanhang som TS klagar på, vilket du kanske också fattat om du hade begripit svenska.
You're writing nonsense. I use this device very often. If you can't figure it out or don't understand how it works, I recommend going back to elementary school and revisiting your geometry lessons on spliting an angle.
Advice on which saw to use will be useless if the TS doesn't know how to measure the required angle. This is essential for proper execution of the batten. And I consider the advice to cut several times at different angles to be sandbox-level advice, not professional advice.

Redigerat:
  • Gilla
Grim34 och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
S sturnus skrev:
You're writing nonsense. I use this device very often. If you can't figure it out or don't understand how it works, I recommend going back to elementary school and revisiting your geometry lessons on spliting an angle.
Advice on which saw to use will be useless if the TS doesn't know how to measure the required angle. This is essential for proper execution of the batten. And I consider the advice to cut several times at different angles to be sandbox-level advice, not professional advice.
Deppgrodorna tål bara originalet som det står Hultafors på.
Hultafors kombinationsvinkel för mätning, med skala och röda beteckningar för vinkelberäkning, visar alfa och beta vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://hultafors.com/collections/measuring-marking/products/combi-square

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Det spelar ingen roll hur exakt man mäter och sågar vinkeln om man vänder listen fel i sågen. Ingen vinkelmätare i världen hade räddat TS hörn.

• Gilla
pederlarsson och 5 till
  • Laddar…
K
E elveteran skrev:
...tänk att bordet i sågen är vägg och bakkanten är tak då funkar det klockrent
Tvärtom menar du väl?

• En person pekar på en lapp som visar vinklar för vägg och tak, med texten "WALL 0°" och "CEILING TAK 45°".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att såga klossar att ha i alla hörn. Då kan du rak såga alla listerna och återanvända dem. Lätt enkelt och med snyggt sågade och målade klossar så blir det minst lika bra som ett perfekt sågade hörn.

• Gilla
Abyaby
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Deppgrodorna tål bara originalet som det står Hultafors på.
[bild]
[länk]
Bara amatörer använder en sån vid listning😉

Akrylfog brukar rädda det mesta, men denna glipa är i största laget. Kanske värt ett försök

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
T
K Kane skrev:
Dock skillnad på frågorna "Var är TS?" jämfört med "Vad är TS?".🤔
VAR trådstartaren är vet jag inte, men annars är han en kille med åldersnojja och taskig rygg som gärna skapar en tråd och sen lutar sig tillbaka och tar fram popcornen... 🤣

Tre startade trådar, tre inlägg - ingen återkoppling, uppföljning eller kompletterande information. 🥴

• Gilla
pederlarsson och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad gör hålkälslisten extra klurig tycker du?
Det kräver att alla vinklarna är alla 90°.

J
Snickarlarsson Snickarlarsson skrev:
Varför tror du det?

Snickarlarsson Snickarlarsson skrev:
Och det är dom sällan för en halv grad och halv grad dit krånglar till det

Guzzi Guzzi skrev:
Den felsågningen är en klassiker! Tror nog de flesta av oss har gjort den. Men därifrån till att sätta upp dem? Har de förklarat hur de tänkte? "Det är ingen som ser det", eller?
En klassiker verkligen. Minns första gången jag skulle såga till taklister, både inåt och utåtgående hörn och fick verkligen tänka till efter att de första blev tokfel.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det går att försiktigt lirka loss listerna om dom inte är limmade mot vägg/tak..
Och merparten av listerna går att använda igen givetvis blir det till att slarva om man ska återvända..
Lägger med en enkel film om gerning av hålkärlslister..

[media]
Fick ett tips av en duktig snickare som jag har praktiserat. Gör en liten mall av den list du skall montera.. Kolla så vinkeln stämmer annars gör en ny. Kapa av mallen så den är är t.ex 15 cm åt båda hållen. Runda lite i ytterhörnan så listen går ända in (Gamla tapeter gör att det inte är en skarp vinkel.). Håll mallen och gör ett streck där den slutar. Längden på listen du skall kapa till är 30 cm + avståndet mellan strecken. Du får den exakta längden + att du har vinkeln att titta på när du kapar.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
4 40arskris skrev:
Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…

Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.

Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?

Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.

Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?

[bild][bild]
Det fixar några tuber latexfog. 😃 Jag har själv varit där, det gick några meter list innan man kom på hur man skulle göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.