105 600 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Det finns tydligen ett verktyg för ändamålet som löser problemet även om det inte är 45 grader, om du scrollar upp lite...Mazen skrev:
Förutsatt att hörnet är 90° dvs att varje ger skall vara 45° är det inte alls svårt att få till det med en kap å ger, listsåg el gerlåda..
Gäller bara att tänka rätt, dvs att anhållet är vägg och basen på sågen/botten i lådan är tak, sedan snyggt snitt i 45°, ett vänster och ett höger.
Vänd hålkälen och vips..
Om väggen sedan diffar ngn kvart grad ja då får målarn kladda i lite fog (listverket skall ju ändå målas in på plats)
Tekniken kallas "förkroppning" på svenska. Den blir mycket bra med ganska lite övning.H hempularen skrev:Man bör börja börja med att gersåga en vanlig plankbit och kontrollera att det blir bra. Hörnan mellan väggar är i princip aldrig exakt 90 grader. Man provar med brädbitar som man gerar i 45, 44, 46 grader osv. Ser du att det blir rätt med ex. 46 grader, så gerar du sedan även listen i 46 grader.
Det finns en annan teknik också, beskrivs på en you tube video som jag inte hittar nu. Men principen är att man gersågar inte den första listen till hörnan, den får gå rak in i hörnet. Sweda gersågar man den andra listen. Den får då en utstickande del som inte får plats mot den raka listen. Detta sågar man sedan bort med en lövsåg för hand. Det blir väldigt bra resultat med den tekniken.
"Coping" på engelska.
Redigerat:
Det jag är mest nyfiken på är hur du framför kritiken.
Mest troligt är där två personer som är väldigt nöjda med sitt arbete, annars lägger man väl ner försöket innan man spikar upp listerna.
I sådana här situationer brukar jag rätta till i smyg utan att säga något, märkligt nog brukar även frun se det efteråt trots att det var ”perfekt” innan. Men detta kommer bli väldigt svårt att smyga med. 😂
Mest troligt är där två personer som är väldigt nöjda med sitt arbete, annars lägger man väl ner försöket innan man spikar upp listerna.
I sådana här situationer brukar jag rätta till i smyg utan att säga något, märkligt nog brukar även frun se det efteråt trots att det var ”perfekt” innan. Men detta kommer bli väldigt svårt att smyga med. 😂
§ 5.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaperAlfredo skrev:
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.
HAHAHA…4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Underbart med självinsikt. Heja svärfar.
Fråga honom om han kör mjukfog på sista finishen.
Alltså…Tack! Dagens ”tråd”. Misstänker att det är stor igenkänning på den där.
🤣4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Obegripligt att det ens går att göra så fel? Hur kan så många tycka att gera hålkälslist är så svårt?