105 600 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Varför låter du en sådan klåpare jobba på ditt hem oavsett de är svärfar eller inte.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]en
Listerna kunde väl väntat tills du va i skick för att montera ihop med frugan
Haha det där blev ju inte så bra
Är listerna av trä eller frigolit?
Det borde gå bra att ta bort båda sidor och göra om.
Ett alternativ är att du kapar bort ca 30cm från hörnet på båda sidor (Med ett multiverktyg eller annan favoritsåg) och gör ett nytt hörn som du sätter dit.
Det nya hörnet kan du limma ihop snyggt innan du sätter dit det om du vill. Det brukar jag göra.
Snickerispackel är lätt att använda och få slätt om du vill täcka imperfektioner. Men om underlaget rör sig blir det sprickor och då är latexfog att föredra, det är svårare att få snyggt men klarar rörelser bättre.
Lycka till.
Det borde gå bra att ta bort båda sidor och göra om.
Ett alternativ är att du kapar bort ca 30cm från hörnet på båda sidor (Med ett multiverktyg eller annan favoritsåg) och gör ett nytt hörn som du sätter dit.
Det nya hörnet kan du limma ihop snyggt innan du sätter dit det om du vill. Det brukar jag göra.
Snickerispackel är lätt att använda och få slätt om du vill täcka imperfektioner. Men om underlaget rör sig blir det sprickor och då är latexfog att föredra, det är svårare att få snyggt men klarar rörelser bättre.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "listjiggen"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
på såväl kort som lång sikt är det bäst att byta familj...4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Skaffa en listjigg så blir det lättare att lyckas med kapningen
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Hobbysnickare
· Södermalm
· 3 inlägg
Fan rätt schysst asså! Hoppas svärfar vet att det viktigaste med alla jobb är FAKTURAN 💚🤍💚