105 600 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Du har säkert fått svar på frågan men, håll listen så på sågen som den kommer sitta uppe sen.
Svårt att få till hörnet 100. De sista brukar gå att lösa med vit tec7/latexfog och wipes/våtservetter för att torka av fingrarna på imellan. Ibland kan.man behöva justera sågen någon grad höger eller vänster.
Jag brukar såga till två girade bitar som är exakt 10cm långa och använda dessa för att mäta med ibland på tex ytterhörn.
Svårt att få till hörnet 100. De sista brukar gå att lösa med vit tec7/latexfog och wipes/våtservetter för att torka av fingrarna på imellan. Ibland kan.man behöva justera sågen någon grad höger eller vänster.
Jag brukar såga till två girade bitar som är exakt 10cm långa och använda dessa för att mäta med ibland på tex ytterhörn.
This is an essential tool for performing this job correctly, even when the angles are not square. It measures the angle (orange) and divides it in half for the cut right and left sides (blue). This is how you adjust the miter saw.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förutsatt att hörnet är 90° dvs att varje ger skall vara 45° är det inte alls svårt att få till det med en kap å ger, listsåg el gerlåda..
Gäller bara att tänka rätt, dvs att anhållet är vägg och basen på sågen/botten i lådan är tak, sedan snyggt snitt i 45°, ett vänster och ett höger.
Vänd hålkälen och vips..
Om väggen sedan diffar ngn kvart grad ja då får målarn kladda i lite fog (listverket skall ju ändå målas in på plats)
Gäller bara att tänka rätt, dvs att anhållet är vägg och basen på sågen/botten i lådan är tak, sedan snyggt snitt i 45°, ett vänster och ett höger.
Vänd hålkälen och vips..
Om väggen sedan diffar ngn kvart grad ja då får målarn kladda i lite fog (listverket skall ju ändå målas in på plats)
Förkroppning alla dagar i veckan. Den här videon är bra.H hempularen skrev:Man bör börja börja med att gersåga en vanlig plankbit och kontrollera att det blir bra. Hörnan mellan väggar är i princip aldrig exakt 90 grader. Man provar med brädbitar som man gerar i 45, 44, 46 grader osv. Ser du att det blir rätt med ex. 46 grader, så gerar du sedan även listen i 46 grader.
Det finns en annan teknik också, beskrivs på en you tube video som jag inte hittar nu. Men principen är att man gersågar inte den första listen till hörnan, den får gå rak in i hörnet. Sweda gersågar man den andra listen. Den får då en utstickande del som inte får plats mot den raka listen. Detta sågar man sedan bort med en lövsåg för hand. Det blir väldigt bra resultat med den tekniken.
Han i videon använder japansåg och finare passgrejer men jag vet av erfarenhet att man klarar sig bra med svans, gerlåda och morakniv.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det här är ett tydligt exempel på varför ordspråket ”Ska man få något gjort korrekt får man göra det själv” finns…
Hatar verkligen människor som vill hjälpa till men inte vet vad de gör.
Gör om gör rätt, eller spackla slipa måla. Bägge alternativen funkar.
Hatar verkligen människor som vill hjälpa till men inte vet vad de gör.
Gör om gör rätt, eller spackla slipa måla. Bägge alternativen funkar.
Läser inte hela tråden då svaret är enkelt. Det ser för jä... ut.😂4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta,
Ta bort listerna och gör om, några borde kunna återanvändas.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Äsch! Lite latexfog på det så blir det kanon. Nu tycker jag ni är känsliga.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag har ett ännu värre exempel att trösta TS med, ska ta bilder nästa gång jag är på plats.