4 40arskris skrev:
Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…

Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.

Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?

Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.

Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?

[bild][bild]
Kofot och nåt tunt emellan som skydd.

Mats Carlsson. Mats Carlsson. skrev:
Jag får förstoppning av
Mats Carlsson. Mats Carlsson. skrev:
Jag får förstoppning av att se det 😉
Du var nog lite förstoppad redan innan. Varför satte du inte själv upp listerna innan frugan var tvungen att göra det. Och varför har du inte bara plockat bort dem och fixat det själv 😂

C Cygni skrev:
Det fixar några tuber latexfog. 😃 Jag har själv varit där, det gick några meter list innan man kom på hur man skulle göra.
Latexfog och bättringsfärg , ingen kommer se det från så långt håll som det blir ....

Det är så många svar i tråden så vet inte om någon tipsat om det här men…. med lite pill kan du rädda det där utan att plocka ner dem. Köp hörnklossar till listerna (finns på t.ex. byggmax).
Använd sen en multimaskin och kapa dem på plats men mät tre gånger innan du sågar. Med sånna där klossar kapar man listen 90 grader. Med en hel del pill och lite fogmassa kan du få det riktigt snyggt. Du slipper iaf köpa nya lister.
Lycka till.
4 40arskris skrev:
Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…

Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?

Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.

Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?

[bild][bild]
Det är så många svar i tråden så vet inte om någon tipsat om det här men…. med lite pill kan du rädda det där utan att plocka ner dem. Köp hörnklossar till listerna (finns på t.ex. byggmax).
Använd sen en multimaskin och kapa dem på plats men mät tre gånger innan du sågar. Med sånna där klossar kapar man listen 90 grader. Med en hel del pill och lite fogmassa kan du få det riktigt snyggt. Du slipper iaf köpa nya lister.
Lycka till.

J Jilme skrev:
Lycka till.

Lycka till.

Det har redan tipsats om hörnklossar och multimaskin 14 gånger i tråden.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
The TS couldn't take it anymore and killed his father-in-law and wife, and was arrested, which is why he's not responding. Any further advice is unwelcome. For those who still have the itch to write something, I advise you to wait until you start raising money for a lawyer for the author of the thread.

• Wow
  • Haha
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde av detta inlägget och det blev lite fler svar än vad jag trodde...

Men idag var jag ute i garaget och gjorde en "vägg" med lite virke och på första försöket lyckades jag ändå ok med listen. Utan att låta för kaxig...

Jag kapade 45 grader först åt ena hållet, sedan 45 grader på andra hållet. Sen var det klart. Med lite träning kommer dom säkert bli så bra som jag vill ha dom när det är dags att sätta upp dom "på riktigt".

Nästa fråga är dock att mäta längderna. Hmm. Ska jag mäta bredden på väggen låt oss säga att den är 3,20m ska jag då mäta 3,20 till den övre (1) eller undre (2) kanten på listen?

Se bild där jag ritat in en 1 och 2.

• Närbild av ett hörn med två vita lister i 45-graders vinkel, markerade med siffror 1 och 2 för längdmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapp- och gersåg med en list kapad i 45 grader, omgiven av träflis och ett varningsmärke i närbild.
    Skapa konto
  • Vinklat trästycke på geringssåg med varningsskyltar. Handskriven text "45°" på listen. Frågetecken om rätt mätpunkt, övre eller undre kant av listen.
    Skapa konto
  • Hand håller ihop två träbitar skurna i 45 graders vinkel för att bilda ett hörn, markerade med siffrorna 1 och 2, på ett dammigt golv.
    Skapa konto
  • Hörn där två lister möts med 45-graders vinkel. En markerad med siffrorna 1 och 2 visar var man kan mäta längden av väggen.
    Skapa konto
Ser ite ut att matcha jättebra med varandra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Baksidan av taklisten är troligtvis inte 90° utan snarare lite flackare. Helt normalt med eftersom den skall sitta tajt mot takvinkeln. De skall alltså vara lite ”spetsar” på listens kanter så att fastsättning spänner in listen lite lätt mot tak och vägg.

Det innebär också att du inte kan lägga listen vilande på en av baksidans sidor, för du blir det osymmetriskt som i din bild. Den behöver ligga på baksidans mittdel istället för att få ett symmetriskt resultat. Den delen är 45 °. Då blir helt annan och mer komplicerad inställning av sågvinklarna. Många gersågar har fasta inställningar för just detta. Då kan man lägga listen platt i sågen och sågar med två kombinerade vinklar. Om jag inte minns fel är det 33,9° vertikalt och 31,6° horisontellt, men jag låter det vara osagt.
Alternativ mäter du upp avvikelsen och justerar för detta. En annan metod är att fästa en 45° list i sågens anhåll som du sedan lägger listen mot. En tredje att sätta en tejpbit som markerar var du skall placera taklisten symmetriskt i gersågens anhåll. Lika långt avstånd från innerhörnet i anhållet.

Redigerat:
4 40arskris skrev:

[bild][bild]
Hej
Googla på profilera hålkälslist
Det är detta som gäller för bästa resultat
Att gera lister är en genväg som med tiden torkar i getingen

• Gilla
Donald Augustsson
  • Laddar…
Men du har ju en gersåg. Varför inte bara hålla listerna så som dom skall sitta i taket och kapa 45 grader på det. Istället för att tänka till och vända och vrida på det som snabbt blir oerhört komplicerat.

Alt tillverka en jigg som kan hålla listen ”upp och ner” så skall du se att det blir bra.

Jag blir faktiskt rädd när jag ser första bilden att det finns människor som nöjer sig med det och lite spackel…

Kan man inte göra det på rätt sätt så gör man en annan lösning. Och inte halvdant..

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Stickan56
4 40arskris skrev:

[bild][bild]
Det är klar att det går att rädda. Gör om och gör rätt. 👍

Stickan

Fog spar skog! Även om det inte blir helt 100 så är det ingen (förutom möjligtvis du) som kommer att tänka på att det inte är helt perfekt där uppe

Haha nä. Vi är iaf två som hade sett det. Sen handlar det också om vetskapen att man nöjer sig med skit.

Vill man spara skog så låter man skomakaren vara just skomakare..

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
4 40arskris skrev:

[bild][bild]
Lättaste sättet är att sätta dit hörnklossar då kan ni använda samma lister och bara såga rakt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.