105 600 läst ·
213 svar
106k läst
213 svar
Frugan och svärfar satte taklister. Går det att rädda detta?
Sticker spikskallarna ut är det bara att dra ut dem med typ hovtång och se till att bända bara mot listen. Behöver du bända mot väggen är en spackel (eller annan styv plåtbit) som mellanlägg ett bra sätt att skydda gipsen. Eventuellt kan du dra loss listerna genom att dra en skruv i dem för att få något att dra i.4 40arskris skrev:
Väljer du att försöka spackla bör du peta in något jox (spillbitar av list, tidningspapper, vigselringarna...) för att fylla ut tomrummet så att målarfogen inte blir jättetjock för då tar den evigheter på sig att härda, snickerispackel kan du glömma för det kommer spricka.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag skulle använda målarmassa och sedan måla
Med tanke på att det antagligen är första gången som amatörerna gett sig på detta är reaktionerna i denna tråd lite märkliga. Finns mängder med trådar i detta forum där proffs lyckats med mycket värre grejer. I de trådar brukar det dessutom ofta dyka upp en del skribenter och försvara proffsen på olika sätt.
Snickarns lilla vän är bra, Tec 7 bra till allt.4 40arskris skrev:Jag är ingen expert själv men hade aldrig satt upp det i vetskap att det är fel…
Själv hade jag ryggskott vid tillfället därav kunde jag inte hjälpa till.
Det är gips satt både i tak och på vägg så att lossa listerna kommer bli ett problem, eller?
Det stör mig något enormt att se detta varje dag och deras lösning är att fylla luckorna med vitt latexspackel. Vilket jag stoppat tillsvidare.
Finns det något sätt att få bort listerna utan att förstöra gipskivorna? Om inte hur hade ni förbättrat detta, är spackel en bra idé?
[bild][bild]
Fogmassa!
Måla och fixa till. Snabbt och elegant.
Alternativt gersåga, gersåga och gersåga.
Man kan jobba på problemet en hel vecka.
Och som amatör får man ändå ta till fogmassan
i slutänden.
Glöm inte:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Måla och fixa till. Snabbt och elegant.
Alternativt gersåga, gersåga och gersåga.
Man kan jobba på problemet en hel vecka.
Och som amatör får man ändå ta till fogmassan
i slutänden.
Glöm inte:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Förkroppning (är visserligen svensk men bor i Tyskland så alla begrepp känner jag inte till) är en möjlighet. Använde den metoden i vårt hus I Tyskland.
Under somrarna renoverar jag vår gamla bondgård i Blekinge. Där finns det inte en ända vinkel som är exakt 45 eller 90 grader. Köpte därför ett nytt kapsåg, en Festool KS60. Denna tillsammans med den integrerade smygvinkeln gör att det är oroligt lätt att geringssåga vilken vinkel som helst.
Under somrarna renoverar jag vår gamla bondgård i Blekinge. Där finns det inte en ända vinkel som är exakt 45 eller 90 grader. Köpte därför ett nytt kapsåg, en Festool KS60. Denna tillsammans med den integrerade smygvinkeln gör att det är oroligt lätt att geringssåga vilken vinkel som helst.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Här har jag nu lite tröst att bjuda på för den som känner sig som sämst i världen på att sätta upp hålkälslist:
Första gången jag fick syn på detta sa jag till ungarna: "Snubben som gjorde det här ska vi inte anlita fler gånger!"
För dig som nu kliar dig i huvudet över dessa lister, ja de sitter bakochfram, med insidan utåt! Svårslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första gången jag fick syn på detta sa jag till ungarna: "Snubben som gjorde det här ska vi inte anlita fler gånger!"
För dig som nu kliar dig i huvudet över dessa lister, ja de sitter bakochfram, med insidan utåt! Svårslaget.
Har du nu övat i helgerna Helge igen🤓😉😂SågspånPappspikEternit skrev:
Här har jag nu lite tröst att bjuda på för den som känner sig som sämst i världen på att sätta upp hålkälslist:
[bild]
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg